Feljelentik a kínai fékkart használó motorosokat

Feljelentik a kínai fékkart használó motorosokat

- Kategória: Kiemelt cikk
90

Úgy tűnik, új időszámítás kezdődött a hazai utakon, és ezentúl számon kérik azt, ami egyébként is harminc éve kötelező…

Tanulságos volt a rendőrség vasárnapi akciója, melyben a Héreg környéki szerpentineken ellenőrizték az arra járó motorosokat. Az nem újdonság, hogy az egyenruhásokkal tartottak a Műszaki Engedélyezési Főosztály emberei, és minden kétkerekűnek megmérték a zajszintjét – annyi lakossági panasz volt a hangos autókra, motorokra, hogy érett már az akció.

Nincs félnivalód, ha gyári vagy E-jeles/műbizonylatos túraplexit, fékkart stb. vettél a motorra, de a kínai gagyi súlyos forintokba kerül ellenőrzéskor… Többen beszámoltak róla, hogy a bajnai igazoltatáskor tüzetesen átnézték a gépet, főként a kezelőszerveket, plexiket és kipufogókat

Viszont az komoly meglepetés, hogy engedély nélküli átalakítás miatt is feljelentettek több motorost, még ha olyan apróságokról is volt szó, mint például egy utólag felszerelt fékkar vagy plexi.

Kapcsolódó anyag: Engem is megállítottak a hangos dob miatt, de jófejek voltak a zsaruk – nem kaptam csekket.

A sportdob és a fékkar olyan, mint a vonóhorog

Az intézkedés alapja, hogy a járművek műszaki előírásait felsoroló KÖHÉM 5/1990 rendelet egyértelműen leírja:

Csak eredeti alkatrészek lehetnek a motoron, s ha utólag felszerelsz valamit (magasabb kormány, sportkipufogó stb.), azt csak akkor használhatod, ha az alkatrésznek van műbizonylata/E-jelzése és bejegyezték a motor forgalmijába.

Többen felemelték a hangjukat, hogy persze, megint rászálltak a motorosokra, de ez korántsem így van. Gyorsan szögezzük le, hogy az autók tulajdonosai már harminc éve tisztában vannak a KÖHÉM-mel, hiszen ha felszereltetnek egy új, nem gyári alkatrészt (pl. vonóhorog), csak akkor használhatják közúton, ha műszakin bejegyezték a kocsi forgalmijába.

Most is kiemelték a zsaruk: a sportkipufogó is lehet szabályos, szóval kár arról beszélni, hogy „a hangos dob életet ment, mégis bírságolnak érte…”  Csak akkor kapsz csekket, ha hiányzik a dB-killer, és a gép 110-120 decibellel ordít

Nos, ugyanez a helyzet a sportdobokkal is, sőt Ausztriában és Németországban azt is be kell jegyeztetni, ha egy foggal kisebb lánckereket, vagy 190/50 helyett 190/55-ös abroncsot szerelsz fel a gépre.

Nem kell műszakiztatni, elég, ha nem gagyi az alkatrész

A Héreg mellett ellenőrző rendőrök szerencsére nem ragaszkodtak a törvény betűjéhez: megelégedtek azzal, ha nem úgy nézett ki a vas, mint egy friss Aliexpress-katalógus, és csak azokat büntették, akik Kínából vett fék- és kuplungkarral, a nappali menetfénnyel vagy az Akrapovič  Aprókavics kipufogóval tuningolták a gépet.

A kormánykiemelők is okot adhatnak a bírságra, bár az továbbra is kérdés, hogy miként különböztetik meg a ránézésre tök egyforma SW Motech, Touratech stb. alkatrészeket a kínai másolatoktól

Akárhogy is, ideje komolyan venni, hogy milyen előírások vonatkoznak ránk, és ha nem is lesz teljesen szabályos a motorunk, legalább a látszatra adjunk, hogy ne ugorjon a rendszám… Felejtsük el a kék LED-fényszórókat, a stroboszkóplámpákat, no meg a 90 helyett 118 dB-es kipufogókat (igen, ilyen is volt vasárnap), hogy bírság helyett motorozásra költhessük a benzinpénzt.

Kapcsolódó anyag: Mi az, hogy engedély nélküli átalakítás?

4sr HUngary