Vélemény: az ok vagy az okozat a probléma?

Vélemény: az ok vagy az okozat a probléma?

- Kategória: Kiemelt cikk
90

Parázs vita alakult ki egy fénykép alatt, ahol az álló kocsisort megelőző motorosok láthatók. Az olvasó fényképezőt ragadt, hogy “felnyomja” őket, de felmerül a kérdés: nem lett volna jobb egyszerűen odafigyelni rájuk?

Mondhatni szokványos jelenet: álló kocsisor, az autók korántsem egy sorban, inkább egymástól jobbra és balra, 50-60 centire kilógva várakoznak a lámpánál. Ismerve a városi közlekedést, mindig akad egy kíváncsi, akinek muszáj balra kihúzódni és megnéznie, mi is van előtte (segítek, ember: kocsisor, amit Te is csak gazdagítasz a járgányoddal.)

A törvény engedi, de Te, aki most előttem az autóval keresztben állsz meg, bármikor megtilthatod... Kérlek, akadályozás helyett inkább segítsd a motorok előrejutását! Köszönjük!
A törvény engedi, de Te, aki most előttem az autóval keresztben állsz meg, bármikor megtilthatod… Kérlek, akadályozás helyett inkább segítsd a motorok előrejutását! Köszönjük!

Ilyenkor a sofőr legalább 70-80 centit hagy maga mellett a jobb szélen, azaz éppen egy motornak elegendő helyet, de mivel korántsem egy vonalban állnak a gépek, esélytelen akár jobbról, akár balról előregurulni, holott a KRESZ ezt lehetővé teszi. Más kérdés, hogy ez már öt éve lehetséges, ráadásul forgalmi ok vagy baleset miatt immáron több éve kötelező középen ún. biztonsági folyosót is kialakítani, azaz a lehúzódás nem ajánlás, hanem KÖTELEZŐ, mégis tesznek rá magasról. Ha valamelyik autós ismerősöd kételkedne, hogy ez tényleg kötelező-e, illetve, hogy ezen a motorosok is előrehaladhatnak, nem kell érvelned, csupán a minisztérium állásfoglalását küldd át neki, hogy rájöjjön – a törvény nem az ő oldalukon áll:

motor kocsisorok kozott lampa elorehalad
Egyik autó a sáv szélén, a másik meg félig keresztben, bőven kilógva mögüle – így csak akadályozzuk egymást. A kép egyébként nem véletlenül homályos: nem bocsátanám meg magamnak, ha a Mazdában kikapcsolt övvel menet közben vadul telefonáló és gesztikuláló hölgy miattam kapna egy vaskos csekket…

A 2012 őszén életbe lépő új KRESZ számunkra legfontosabb újdonsága, a torlódásoknál alkalmazandó biztonsági folyosó, vagyis az, hogy szeptembertől a két vagy több sávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek torlódáshoz érve a legbelső sávban balra, míg a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk. A forgalmat ellenőrző, útfenntartó, vagy balesetet szenvedett személyek, műszaki hibás járművek mentését végző gépkocsik így komolyabb fennakadás nélkül, zökkenőmentesen haladhatnak tovább. A felszabadult pályarészen a megkülönböztető jelzést használó járművek is a terelővonalakat átlépve folytathatják útjukat. Az előírás a korábbi KRESZ-módosításban megnyitott lehetőség alapján álló kocsisorok között szabályosan előre haladó motorkerékpárosok biztonságát is növeli. (forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) 

biztonsági folyosó
Három éve kötelező a biztonsági folyosó kialakítása, bírságolhatnak a hanyagságért, de ez sem érdekli a sofőröket. Őszintén: látott már valaha, bárki (itthon) szabályosan, két szélre húzódó kocsisort?

Tudja, hogy mi a helyes, mégis inkább duzzog

Hogy a szerényebb génkészlettel élő közlekedők is megértsék, megpróbálom röviden, tőmondatokban összeszedni, mi is a probléma forrása.

1, A forgalmi dugó nem magától keletkezik. Sofőrök okozzák, akik sms-eznek, alszanak, bambulnak a lámpánál, vagy csak egyszerűen autóval mennek oda is, ahová a tömegközlekedés és a saját lába is elvinné őket.

2, Aki nem kényelmeskedik, és kerékpárra, motorra, robogóra ül, a nem csak magának, hanem az autósoknak is spórol, hiszen ezzel csökken a dugó hossza, lerövidül az abban várakozók utazási ideje.

Az a bizonyos fotó a Délmagyar.hu hasábjain, alatta a felháborodott bejegyzés: ez nem szabályos!!!  Beszédes a kép: a fotózás helyett inkább lehúzódna, a motorok nem kényszerülnének a szembe sávba - ez ilyen egyszerű...
Az a bizonyos fotó a Délmagyar.hu hasábjain, alatta a felháborodott bejegyzés: ez nem szabályos!!!
Beszédes a kép: ha fotózás helyett inkább lehúzódna, vagy hagyna 1-2 métert a sorompó előtt, a motorok nem kényszerülnének a szembe sávba – ez ilyen egyszerű…

3, Ha valaki szimpla irigységből nem engedi előre a motorost, kerékpárost stb., tegye már fel magának a kérdést: nem lenne jobb ugyanennyi energiával, odafigyeléssel inkább segíteni a másikat? Ha az a húsz-harminc a biciklis, motoros a hanyagságod miatt – hozzád hasonlóan – újra autóba ül, éppen húsz-harminc autóval lesz hosszabb a sor előtted… Őszintén, ezt szeretnéd?

Kedves Olvasó, köszönjük, ha eljuttatod az üzenetet autós ismerőseidhez! Továbbá hálával tartozunk azoknak a sofőröknek, akik nap mint nap segítik az előrejutásunkat a forgalomban, és üdvözöljük, hogy egyre több ilyen autóssal találkozunk az utakon.