Hosszú huzavona után végre feketén-fehéren leírták: nincs besorolva az elektromos roller, ezért a KRESZ újabb módosításáig segédmotorként, sisakban, jogsival vezethető és nem mehet járdán.
Ma reggel tette közzé a Parlament Pintér Sándor válaszát a "Miért segédmotor kerékpár az elektromos roller? Avagy a rendőrség szándékosan akar baleseteket okozni elektromos rollerekkel az utakon?" kérdésre.
Segédmotorként kell kezelni az e-rollert
Rövid, velős, egyértelmű válasz érkezett, mely nemes egyszerűséggel felhatalmazza a rendőrséget, hogy számon kérje az E-jelű sisakot a rollerek vezetőin. Ez egyébként egybevág a rendőrök korábbi nyilatkozatával: ami gázadásra elindul, az nem lehet kerékpár, és nem vezethető sisak nélkül. A legfontosabb változás, hogy a fejvédő mellett előírja
- a kötelező biztosítást, hogy ütközéskor legyen aki fedezi a vétlen fél kárát,
- a vezetői engedélyt, hogy ne mehessenek közúton jogsi nélküli, KRESZ-t sosem tanult tinik,
- hogy tilos járdán közlekedni velük, hiszen az önerőből mozgó jármű semmiképpen nem lehet gyalogos,
- hogy 45 km/órával mehet közúton, mint minden más segédmotor.

A Parlament honlapján elérhető, tegnap életbe lépett utasítás lényege, hogy „Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés alapján csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A rendőrség a hatályos jogszabályok alapján köteles eljárni”, azaz minden rollerestől megkövetelheti a robogókon, segédmotoron kötelező felszereléseket, mint a sisak, emellett kötelező biztosítás és jogsi kell a vezetésükhöz.
Hegylakók különvélemény: Ideje volt tiszta vizet önteni a pohárba, mert az egyszerűen nem állapot, hogy gépjárműként nem ismert szerkezetek menjenek járdán, a gyalogosok között. Ha nagyon sarkítunk, akkor ez alapján az elektromos gokart is mehetne járdán, hiszen az sem számít gépjárműnek a KRESZ szerint. Mondjuk megnézném az arcokat az Andrássyn, mikor valaki driftelve suhan a kávéházak teraszai mellett...
Kapcsolódó anyag: Rendőrségi videó arról, hogy mi minősül kerékpárnak és mi nem
Akárhogy is, ezzel tulajdonképpen a valós élethelyzethez igazították a szabályozást, hiszen a tényleg átgondolt rollerkölcsönzők - mint például az Ogre - eddig is bevallottan segédmotorként kezelték járműveiket. Biztosítást kötöttek a fura gépekre, valamint előírták a bérlőknek a sisakot és a jogsit - ezt kéri most számon a rendőrség.
Frissítve - 2019. november 29.
Megszólalt az ügyben a Lime képviselője is, aki azt mondta - idézzük -, hogy nem vállalják a jogi felelősséget, ha a fenti okok miatt megbüntetnék a felhasználóikat. Itt olvashatjátok Tóth László nyilatkozatát rollerekről, KRESZ-módosításról és bukósisakról.
Képek: Pulai László/Hegylakók Motoros Magazin, nyitókép: Police.hu