Már idén bővülhet a KRESZ, ami ezentúl nevesíti és pontosan szabályozza a rollereket, Segwayeket és más, elektromos járműveket. A kisebb rollereket gyakorlatilag bicikliként lehet majd használni, de az erősebb gépekre kötelező lesz a sisak, a biztosítás és a jogsi.
Gyakorlatilag kész a javaslatcsomag, ami pontosan előírja, miként lehet közúton, forgalomban rollerezni:
Teljes konszenzusra jutottunk. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottságnak volt néhány észrevétele, a pontosítás megtörtént. Van egy kész javaslat, amit szeptemberben vagy októberben szeretnénk útjára indítani. Lesz társadalmi vita, és én nagyon reménykedem, hogy ez a Kresz-módosítócsomagot még ebben az évben elfogadják, de legkésőbb jövő év első felében – idézte az Infostart Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős államtitkárt.
Ezt olvastad már? Kipróbáltuk a 85-tel száguldó kínai rollert!
25 km/óra alatt kerékpár, felette segédmotor lehet a roller
Hozzátette, azért tartott ilyen sokáig az előkészítés, mert Magyarországon és azon belül a fővárosban nagyon magas a közlekedési balesetek száma, és ezt muszáj csökkenteni, többek között a mikromobilitási eszközök pontos szabályozásával. Példaként említette, hogy Oslóban egy, Helsinkiben három, Bécsben 18, Budapesten pedig 51 halálos közlekedési baleset történt 2021-ben.
Sajnos az is elhangzott, hogy Révész Máriusz szerint
„egy teljesen rossz helyzet, hogy gyakran segédmotor-kerékpárként minősítik a rollereket, így minden rollerestől meg kéne követelni a bukósisakot.”
Lássuk be, már a leggyengébb, 25-30-cal suhanó rollerekkel is lehet akkorát esni, hogy csak a bukó védi meg viselője fejét (állkapcsát, fogsorát stb.), így nem érezzük ördögtől valónak, hogy csak sisakban lehessen rollerezni. Emellett fontos célként nevezte meg, hogy az új KRESZ előírja: melyik elektromos járművel hol és milyen sebességgel lehet közlekedni, illetve ezek az egykerekűek, rollerek stb. pontosan milyen milyen járműnek is minősülnek.
Azt is megtudhattuk, hogy a nyugaton már bevált receptet követik a döntéshozók, és két csoportra osztják majd a rollereket:
– 25 km/óránál kisebb végsebességű, kerékpárként használható járművek,
– 25 km/óránál gyorsabb, segédmotorkerékpárként használható modellek.
„Az a szabálycsomag, amit mi elkészítettünk, teljesen egybevág a KRESZ-módosításokkal, amelyek Nyugat-Európában történtek” – tette hozzá zárásként.
Kapcsolódó anyag: 30-40 rollerest bírságoltak meg a Balaton-parton