Jön az új KRESZ és helyreteszi a rollereket: „Teljes konszenzusra jutottunk…”

Jön az új KRESZ és helyreteszi a rollereket: „Teljes konszenzusra jutottunk…”

- in Cikkek

Már idén bővülhet a KRESZ, ami ezentúl nevesíti és pontosan szabályozza a rollereket, Segwayeket és más, elektromos járműveket. A kisebb rollereket gyakorlatilag bicikliként lehet majd használni, de az erősebb gépekre kötelező lesz a sisak, a biztosítás és a jogsi.

Gyakorlatilag kész a javaslatcsomag, ami pontosan előírja, miként lehet közúton, forgalomban rollerezni:

Teljes konszenzusra jutottunk. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottságnak volt néhány észrevétele, a pontosítás megtörtént. Van egy kész javaslat, amit szeptemberben vagy októberben szeretnénk útjára indítani. Lesz társadalmi vita, és én nagyon reménykedem, hogy ez a Kresz-módosítócsomagot még ebben az évben elfogadják, de legkésőbb jövő év első felében – idézte az Infostart Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős államtitkárt.

Ezt olvastad már? Kipróbáltuk a 85-tel száguldó kínai rollert!

25 km/óra alatt kerékpár, felette segédmotor lehet a roller

Hozzátette, azért tartott ilyen sokáig az előkészítés, mert Magyarországon és azon belül a fővárosban nagyon magas a közlekedési balesetek száma, és ezt muszáj csökkenteni, többek között a mikromobilitási eszközök pontos szabályozásával. Példaként említette, hogy Oslóban egy, Helsinkiben három, Bécsben 18, Budapesten pedig 51 halálos közlekedési baleset történt 2021-ben.

A javaslatcsomag alapján a kicsi, könnyű, legfeljebb 25 km/órás végsebességű rollerek sisak nélkül használhatóak majd és a kerékpárokéhoz nagyon hasonló szabályok vonatkoznak majd rájuk

Sajnos az is elhangzott, hogy Révész Máriusz szerint

„egy teljesen rossz helyzet, hogy gyakran segédmotor-kerékpárként minősítik a rollereket, így minden rollerestől meg kéne követelni a bukósisakot.”

Lássuk be, már a leggyengébb, 25-30-cal suhanó rollerekkel is lehet akkorát esni, hogy csak a bukó védi meg viselője fejét (állkapcsát, fogsorát stb.), így nem érezzük ördögtől valónak, hogy csak sisakban lehessen rollerezni. Emellett fontos célként nevezte meg, hogy az új KRESZ előírja: melyik elektromos járművel hol és milyen sebességgel lehet közlekedni, illetve ezek az egykerekűek, rollerek stb. pontosan milyen milyen járműnek is minősülnek.

Ami 25-nél többet megy, az segédmotorként használható a jövőben – a javaslatcsomag szerint –, vagyis vezetői engedélyre, sisakra és kötelező biztosításra lesz szüksége a tulajdonosoknak. Tegyük hozzá, egy forgalomban használt járműnél ezek egyébként is elvárható, sőt alapvető dolgok…

Azt is megtudhattuk, hogy a nyugaton már bevált receptet követik a döntéshozók, és két csoportra osztják majd a rollereket:

– 25 km/óránál kisebb végsebességű, kerékpárként használható járművek,

– 25 km/óránál gyorsabb, segédmotorkerékpárként használható modellek.

„Az a szabálycsomag, amit mi elkészítettünk, teljesen egybevág a KRESZ-módosításokkal, amelyek Nyugat-Európában történtek” – tette hozzá zárásként.

Kapcsolódó anyag: 30-40 rollerest bírságoltak meg a Balaton-parton