Olvasói: Mi az, hogy „engedély nélküli átalakítás?”

Olvasói: Mi az, hogy „engedély nélküli átalakítás?”

- Kategória: Vélemény
21

ByFerko LED-lámpás bemutatója kapcsán érkezett kérdés Anikótól, aki szintén hasonló gondokkal küzd…

Sziasztok Hegylakók! Láttam a videót a ledes motorlámpáról, nekem is ilyen van (volt) a motoron. Nekem a polgárőrök mondták, hogy ilyen kékes fényű, E-jel nélküli lámpa nem lehet a motoron. Aranyosak voltak (talán mert nő vagyok és mosolyogtam? :), a lényeg, hogy megígértették: a saját érdekemben ne használjak ilyeneket. Most nincs rajta, de hiányzik…

Ők is azt mondták, amit Ti: engedély nélküli átalakításnak minősül. Ráadásul ez nem is átalakítás, csak egy plusz alkatrész, ami eltávolítható, és nem az eredeti helyett van fent. Túrtam a netet, de nem találtam pontos tételt, hogy mit kockáztatok vele. Tudnátok segíteni, mire számítsak, ha mégis visszarakom és egy szigorúbb rendőrrel futok össze?

Széles utat nektek!

Anikó

engedély nélküli átalakítás
Ha a rendőr vagy az NKH munkatársa szúrja ki az átalakítást, a forgalmi elvesztése mellett a friss műszaki költségével és szabálysértési bírsággal is számolhatsz

Kedves Anikó!

Az NKH szakemberei gyakran találkoznak ilyen átalakításokkal, és bármennyire is nem átépítés ez, attól még ez az elnevezése, szóval az mit sem változtat a megítélésén, hogy az eredeti helyett vagy mellett van beépítve.

Engedély nélküli átalakítás következményei

Így fogalmaznak a szakemberek az NKH honlapján:

Amennyiben a jármű engedély nélkül került átalakításra, úgy az a vizsgán „megbukik”, a műszaki érvényesség nem kerül meghosszabbításra, a járművet visszaalakítás után, vagy az átalakítási engedélyeztetési eljárás után ismételten vizsgára kell állítani. Amennyiben a közúton találnak ellenőreink engedély nélkül átalakított járművet, akkor a műszaki érvényességet jelző matricát a rendszámról eltávolítják, a forgalmi engedélyben a műszaki dátumát érvénytelenítik és elveszik a forgalmi engedélyt, valamint továbbítják azt okmányirodának. Az okmányt a jármű visszaalakítása és friss műszaki vizsga után kaphatja vissza a tulajdonos.

Tehát azt kockáztatod, hogy onnantól nem használhatod a gépet, muszáj elvinned NKH-műszakira, és természetesen le kell venned a kiegészítő fényforrásokat. Emellett a „tett” szabálysértési bírsággal sújtható, melynek összege jellemzően 30 000 forintig terjedhet. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Nos, a megkérdezett egyenruhások egybehangzóan állították, hogy itthon az ilyen átalakítások jelentik a leggyakoribb problémát az utakon.

Kis túlzással semmilyen utólagos alkatrész nem kerülhet a vasra – tették hozzá -, az egyedi engedélyezés pedig legtöbbször nem járható, vagy legalább is nem éri meg belevágni. És itt nem csak a kínai LED-lámpákról van szó: megváltoztatott áttétel, szélesebb felnik vagy gumik, másik kormány vagy kipufogódob – ezek mind ide tartoznak.

Akit érdekel, esetleg kételkedik benne, az utánaolvashat a 6/1990 és 326/2011 Kormányrendeletben…

E-jelzés vagy sem?

Sokan azzal érvelnek (tévesen), hogy E-jelzés van a lámpában, ezért szabályos, vagyis nem köthet bele a rendőr. Először is E-jelzést (uniós jóváhagyást) nem csak közlekedési szempontok alapján „osztanak”, szóval lehet, hogy a lámpád nem zavarja a katonai műholdak működését, s erről igazolást is kapott a gyártó, de ettől még tilos közúton használni.

Sokat segíthet észlelésünkben és sebességünk felbecsülésében is, ha nem csak egy fényforrás van a motoron, de nem mindegy, hogy ezt milyen megoldással és alkatrészekkel érjük el

Arról nem beszélve, hogy az E-jel nem helyettesíti a vizsgát, de ezzel mindenki tisztában van, aki, mondjuk, B-s jogsit is szerzett. Legegyszerűbb példa a vonóhorog, ami szintén E-jelzéssel kerül forgalomba, mégsem használhatod, csak ha felszerelés után elviszed műszakira is a járművet. Ugyanez vonatkozik a többi alkatrészre (pl. sportdobokra, kormányokra stb.), tehát önmagában a jóváhagyás kevés a szabályos motorozáshoz, a forgalmiba is muszáj bejegyeztetni, pontosabban elvileg kötelező.