Olvasói: Mi az, hogy „engedély nélküli átalakítás?”

Olvasói: Mi az, hogy „engedély nélküli átalakítás?”

- Kategória: Vélemény
18

ByFerko LED-lámpás bemutatója kapcsán érkezett kérdés Anikótól, aki szintén hasonló gondokkal küzd…

Sziasztok Hegylakók! Láttam a videót a ledes motorlámpáról, nekem is ilyen van (volt) a motoron. Nekem a polgárőrök mondták, hogy ilyen kékes fényű, E-jel nélküli lámpa nem lehet a motoron. Aranyosak voltak (talán mert nő vagyok és mosolyogtam? :), a lényeg, hogy megígértették: a saját érdekemben ne használjak ilyeneket. Most nincs rajta, de hiányzik…

Ők is azt mondták, amit Ti: engedély nélküli átalakításnak minősül. Ráadásul ez nem is átalakítás, csak egy plusz alkatrész, ami eltávolítható, és nem az eredeti helyett van fent. Túrtam a netet, de nem találtam pontos tételt, hogy mit kockáztatok vele. Tudnátok segíteni, mire számítsak, ha mégis visszarakom és egy szigorúbb rendőrrel futok össze?

Széles utat nektek!

Anikó

engedély nélküli átalakítás
Ha a rendőr vagy az NKH munkatársa szúrja ki az átalakítást, a forgalmi elvesztése mellett a friss műszaki költségével és szabálysértési bírsággal is számolhatsz

Kedves Anikó!

Az NKH szakemberei gyakran találkoznak ilyen átalakításokkal, és bármennyire is nem átépítés ez, attól még ez az elnevezése, szóval az mit sem változtat a megítélésén, hogy az eredeti helyett vagy mellett van beépítve.

Engedély nélküli átalakítás következményei

Így fogalmaznak a szakemberek az NKH honlapján:

Amennyiben a jármű engedély nélkül került átalakításra, úgy az a vizsgán „megbukik”, a műszaki érvényesség nem kerül meghosszabbításra, a járművet visszaalakítás után, vagy az átalakítási engedélyeztetési eljárás után ismételten vizsgára kell állítani. Amennyiben a közúton találnak ellenőreink engedély nélkül átalakított járművet, akkor a műszaki érvényességet jelző matricát a rendszámról eltávolítják, a forgalmi engedélyben a műszaki dátumát érvénytelenítik és elveszik a forgalmi engedélyt, valamint továbbítják azt okmányirodának. Az okmányt a jármű visszaalakítása és friss műszaki vizsga után kaphatja vissza a tulajdonos.

Tehát azt kockáztatod, hogy onnantól nem használhatod a gépet, muszáj elvinned NKH-műszakira, és természetesen le kell venned a kiegészítő fényforrásokat. Emellett a „tett” szabálysértési bírsággal sújtható, melynek összege jellemzően 30 000 forintig terjedhet. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Nos, a megkérdezett egyenruhások egybehangzóan állították, hogy itthon az ilyen átalakítások jelentik a leggyakoribb problémát az utakon.

Kis túlzással semmilyen utólagos alkatrész nem kerülhet a vasra – tették hozzá -, az egyedi engedélyezés pedig legtöbbször nem járható, vagy legalább is nem éri meg belevágni. És itt nem csak a kínai LED-lámpákról van szó: megváltoztatott áttétel, szélesebb felnik vagy gumik, másik kormány vagy kipufogódob – ezek mind ide tartoznak.

Akit érdekel, esetleg kételkedik benne, az utánaolvashat a 6/1990 és 326/2011 Kormányrendeletben…

E-jelzés vagy sem?

Sokan azzal érvelnek (tévesen), hogy E-jelzés van a lámpában, ezért szabályos, vagyis nem köthet bele a rendőr. Először is E-jelzést (uniós jóváhagyást) nem csak közlekedési szempontok alapján „osztanak”, szóval lehet, hogy a lámpád nem zavarja a katonai műholdak működését, s erről igazolást is kapott a gyártó, de ettől még tilos közúton használni.

Sokat segíthet észlelésünkben és sebességünk felbecsülésében is, ha nem csak egy fényforrás van a motoron, de nem mindegy, hogy ezt milyen megoldással és alkatrészekkel érjük el

Arról nem beszélve, hogy az E-jel nem helyettesíti a vizsgát, de ezzel mindenki tisztában van, aki, mondjuk, B-s jogsit is szerzett. Legegyszerűbb példa a vonóhorog, ami szintén E-jelzéssel kerül forgalomba, mégsem használhatod, csak ha felszerelés után elviszed műszakira is a járművet. Ugyanez vonatkozik a többi alkatrészre (pl. sportdobokra, kormányokra stb.), tehát önmagában a jóváhagyás kevés a szabályos motorozáshoz, a forgalmiba is muszáj bejegyeztetni, pontosabban elvileg kötelező.

  • Tanacs Krisztian

    Kedves Hegylakók! Mi a helyzet egy egyszerű izzócserével (ledes) a gyári fényszóróban vagy helyzetjelzőben, ha egyébként annak színe, fényereje megfelel a KÖHÉM és KRESZ szabályoknak?

    • Gyugyi

      A motoromat 1 db ledes helyzetjelző miatt nem engedték át műszakin.. Indok: 98-ban nem létezett még LED es helyzetjelző.. Mondom köszi.. 🙁
      De szerintem ha minden ok lett volna akkor sem engedik át 🙂

      • Avalaki

        Nem tartom valószínűnek, amit írsz. Ilyen esetben legfeljebb felszólítanak, hogy ott és akkor cseréld ki a fényforrást. Szerintem ez csak csepp volt a tengerben, ismerve a hazai vizsgáztatási rendszert.

        • Gyugyi

          Én voltam ott, nem kötelező elhinni 🙂
          Valószínűleg nem voltam szimpatikus vagy szimplán nem akarták átengedni.. Elvittem máshova és átengedték (és még olcsóbb is volt).
          Vicc ami a mai világban van sajnos..

          • Avalaki

            Hát ezek szerint valóban vicc!!! Ezek szerint nem megkifogásolták, hanem eltanácsoltak? A bukta lett volna a jogos…

          • Arpad

            Sajnos műszaki vizsga turnéra járok.A fékpad autófékpad volt.Azt mondták nem jó a fékhatás.Elvittem a mozaikba mondtam én nem fékpadokon motorozok.Felültek rá ketten kimentek a forgalomba vele.Azt mondták jók a fékek.Megadták a műszakit.20 évvel ezelőtt meg se nézték a motoromat illetve el e hoztam.Ez egy cirkusz amit most csinálnak.Nemtudom direkt hergelik a motorosokat?Ráadásul ennyi mocskos aljas autós nem volt régen.

    • Avalaki

      Nem megfelelő!!!

    • Tanács Krisztián

      Van motoros Druszám! Hello! 😃

  • KutyaZX14

    @tanacskrisztian:disqus

    Kedves Krisztián!

    a KÖHÉM egyértelműen fogalmaz:

    6/1990 KÖHÉM rendelet 37 § (A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek) (4) bek. A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzót szabad használni.

    6/1990 KÖHÉM rendelet 38 § (3) bek. A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzót szabad alkalmazni.

    Tehát fényszóróba csak E-jelű izzót tehetsz, melyből egyelőre hiába is keresnél fénydiódás (LED) kivitelt. Ellenben a helyzetjelző más tészta – arra nem írnak elő jóváhagyási jelet, azaz a gyárival megegyező műszaki paraméterű (pl. W5W) beszerelhető, amennyiben fehér fényű.

    Itt olvashatsz róla részletesebben:

    https://www.sportmotor.hu/magazin/led-izzok-a-jarmuvekben

    • Tanacs Krisztian

      Konkrétan amiről esetemben szó van, az a helyzetjelző T10 W5W izzó, amit led-esre cseréltem, ráadásul kadmiumsárga színűre. A fehér színre való megkötést viszont nem találom, találtam viszont ezeket 🙂 —

      Sőt, a KÖHÉM 38. § (2) “A világító és fényjelző berendezések által kibocsátott, illetőleg visszavert fények színkoordinátáit az 1980. évi 3. törvényerejű rendeletben meghirdetett -, az 1968. évi november hó 8. napján Bécsben aláírásra megnyitott – Közúti Közlekedési Egyezmény határozza meg.” szerepel. —

      Ott pedig ez van:
      32. Cikk (2): a) “az úton közlekedő minden motoros jármű (a segédmotoros kerékpáron és az oldalkocsi nélküli kétkerekű motorkerékpáron kívül) előre legalább két fehér vagy kadmium sárga fényt, hátra pedig páros számú piros fényt mutasson az 5. függelék 23. és 24. bekezdésében a gépjárművekre meghatározott rendelkezéseknek megfelelően; a nemzeti jogszabályok azonban engedélyezhetik előre a borostyánsárga helyzetjelző fényeket. (…)”
      b) ” minden, az úton közlekedő olyan jármű vagy járműszerelvény, amelyre e bekezdés a) pontjának rendelkezései nem vonatkoznak, előre legalább egy fehér vagy kadmium sárga fényt, hátra pedig legalább egy piros fényt mutasson, amikor csupán egy lámpa van hátul.”
      5. függelék (23): “Minden gépjárművet – az oldalkocsi nélküli kétkerekű motorkerékpáron kívül – elöl fel kell szerelni két, fehér fényű első helyzetjelző lámpával; a kadmium-sárga fény megengedett a kadmium-sárga fényt adó távolsági fényszórókba vagy tompított fényszórókba beépített első helyzetjelző lámpáknál.”
      5. függelék (33) “Minden oldalkocsi nélküli kétkerekű motorkerékpárt fel lehet szerelni elöl egy vagy két olyan helyzetjelző lámpával, amely megfelel a 23. bekezdésben a színre és a láthatóságra megállapított feltételeknek.”

      https://uploads.disquscdn.com/images/e728f4a4904a044329aa83325c40a45f4b165e4870904bc90131b16195d30f8d.jpg

      • Pinainas

        Én egy Philips WhiteVision H7 szettet vettem anno, amiben van 2db W5W izzó is. Ezeket tettem be helyzetjelzőnek, így minden E-jeles. Legutóbbi műszakin próbáltak belekötni, de nem tudtak. (rendőrrel még nem találkoztam).

  • Avalaki

    Minden világító és fényjelző berendezésen – ismereteim szerint – fel van tüntetve, hogy milyen fényforrás szerelhető bele. Amennyiben nem ilyen fényforrás,hanem pl. nem minősített LED kerül beszerelésre a teljes világítóberendezés elveszti a minősítését, vagyis nem felel meg a vonatkozó előírásoknak. Magyarul engedély nélküli átalakítás történik. A berendezés nem azokat a műszaki paramétereket teljesíti amire eredetileg tervezték illetve szánták. Szerintem a helyzetjelző is ebbe a kategóriába tartozik. Itt is előírás a minősített fényforrás. Van lehetőség, hogy komplett minősített világító egységet cseréljenek a járművön, azaz eltérjenek a gyárilag minősített kialakítástól ha másik minősített egységet kívánnak felszerelni és ezt a hatóság megfelelőnek minősíti és előzetesen engedélyezi.
    A felszerelhető és felszerelendő egységekről, illetve minősítésükről az ENSZ-EGB 53-as gépjármű előírás rendelkezik. Tudtommal ennél csak szigorúbb lehet a nemzeti jogszabály.

  • Sándor Péter Páder

    Sziasztok, ezek alapján egy túra dobozt sem szerelhetek fel? Hiszen az is utólagos.

    • Avalaki

      De! És még sok mindent, ami nem változtatja meg a gyári eredeti tulajdonságokat. Pl. láncolajzót, navit…..

    • Lbx

      NKH vizsgaállomáson a topcase-ért nem szóltak, de az abban működő féklámpáért igen… A Kappa szélvédő sem volt probléma (azt nem tudom, egyáltalán észrevették-e, hogy nem az eredeti gyári darab, jóllehet ott virít(ott) rajta a 3D-s kappa logo)

  • Miki Szirmai

    Ezért tart Magyarország ott ahol tart! Épített minőségi motorok ,lehúzva..Trike,,lehúzva.Külföldön ez nem így megy .ennyi erővel ha valaki rak a motorra egy táskatartót az sem eredeti alkatrész meg táskát az is mehet a levesbe ..Egy vicc az egész ! sok Országban ennek nem is kicsinyke kultúrája van, itthon meg már csak a kommunista zászló hiányzik, a kötelező büntetési kvótával a tetején! Lehet támadni a véleményem hogy ez így jó meg hasonlók de az ellenvélemény hogy működne egy olyan Országba ahol ennek kultúrája van,az más kérdés ugye.Kifizetek egy járművet ami a tulajdonom ha töri a seggem a nyereg csinálok rá olyat ami kényelmes vagy épp jobban leér a lábam ,vagy bármi..mi a szar köze van már hozzá akárkinek hogy min pihentetem a seggem ? futóműhöz fékekhez nem nyúlok pedig egy két típusnál el kelne ,gumikra csapágyakra figyel az ember hogy mindíg jó legyen ..szóval ragozhatnám..vicc az egész! még szerencse hogy az ingatlanokat amiket megvesznek az emberek nem kell műszakiztatni ,mert mondjuk nem a házhoz tervezett ajtó van rajt hanem 20 centivel nagyobb..

  • valaki

    Akkor most szedjem le a Givi hátsó doboz illetve oldaltáska konzolomat?
    Vagy a tanklock-nak az adapterjét?

  • Ember Magyar

    “Másik kormány”??
    Ja az kellene már!
    Agyhalottak!!
    A 34 éves motoromra honnan a faszból vegyek gyári kormányt???