Malaguti Dune 125 – Erősebb már nem is lehetne…

Malaguti Dune 125 – Erősebb már nem is lehetne…

              - Címkék |Hírek

Nem véletlenül jellemzi úgy a forgalmazó a Dune-t, hogy „a legerősebb A1-es enduró”, hiszen a Malaguti négyütemű gépe éppen 15 lovas, amennyit az EU-s szabályok megengednek.

Szemrevaló motor lett a  Dune 125, s ez nem véletlen, hiszen a műszaki alapok a korábbi Derbi Terrából származnak, mely szintén könnyű és fürge terepmotorként lett ismert világszerte.

A Dune 125 elsősorban aszfaltra termett, míg a Dune 125 X megbirkózik a keményebb tereppel is

Persze sok víz lefolyt már a Dunán, mióta megjelent a Terra, ezért a két motor közötti hasonlóság nagyjából ki is merül a formavilágban, míg a felfüggesztés és az erőforrás továbbfejlesztett formában került a Dune 125-be, illetve nagyobb első keréken futó rokonába, a még terepképesebb Dune 125 X-be.

Ingázás és terepezés célszerszáma: Malaguti Dune 125

A friss fejlesztésnek köszönhetően az eredeti 12-ről 15 LE-re nőtt a teljesítmény, azaz óra szerint 115-120 km/h-s végsebességet ér el a modell, míg a GPS-szel mért, valós csúcstempója 106 km/óra. Mivel a motor tömege mindössze 130 kg, a 15 lovas teljesítmény bőven elég, hogy elsőként lőj ki a lámpáktól

Kizárólag aszfalton motorozóknak a Dune, míg a gyakrabban terepező motorosoknak a nagyobb első kerekű Dune 125 X lehet az ideális választás

Persze valódi vadászterülete inkább a város és a terep, hiszen bőséges szabad hasmagasságával könnyen lépi át a padkákat és kiesebb akadályokat. Szerencsére kifejezetten kecses gép, 79 centis nyeregmagassága pedig a nakedek értékeivel vetekszik, így 160-165 centis testmagassággal is bátran vállalható a modell.

Jót tett a teljesítménynövelés az egykori Derbi-erőforrásnak, hiszen így már jóval 100 km/óra feletti végsebességre képes a modell, miközben fogyasztása kifejezetten szerény – a gyári adatok szerint 2,8 liter száz kilométerenként

Mivel nem kötelező az ABS a 125-ös motorokra, a Malagutin sem találunk jeladós tárcsákat, viszont kombinált fékrendszert igen. Vagyis mindkét nyerget munkára fogja a fékpedál, így hatékonyabban lassul a motor és nehezebben csúszik meg a hátsó kerék.

Arany középút: jó döntés volt, hogy meghagyták az analóg fordulatszámmérőt, míg a sebességet folyadékkristályos kijelzőről (LCD) olvashatjuk le

Kétségtelen, hogy nagyítóval kell keresni a Dune vetélytársait, hiszen csak elvétve akad valódi kalandmotor az A1 kategóriájú modellek között, s ha van is, a Malaguti 15 lovas csúcsteljesítménye újabb erős érv a talján modell mellett. Bátran mondhatjuk, hogy a kategória talán utolsó hiteles képviselője, hiszen korábban Dunát lehetett rekeszteni a nyolcadliteres Varaderókkal, Tuaregekkel és Gilera RC-kkel, de azok mind kihullottak a rostán, míg a Malaguti az Euro 5 korában is tartja magát, és továbbra is elérhető a piacon.