Mikor cserélj fagyállót, eü-csomagot és fékcsövet?

Mikor cserélj fagyállót, eü-csomagot és fékcsövet?

              - Címkék |Karbantartás, Kiemelt cikk

A szerelők tapasztalatai alapján néhány motoros egyszerűen megfeledkezik róla, hogy többek között a fék- és a hűtőfolyadék sem örökéletű, így – a gyártó által előírt időtartam vagy futásteljesítmény után – muszáj cserélni. Segítünk, hogy megelőzd a feledékenységből adódó bajokat és műszaki hibákat.

Kezdjük a fékkel, ugyanis ennek hibája vagy nem megfelelő működése balesetveszélyes helyzethez vezethet. A mai korszerű motorkerékpárok és robogók megállításáról hidraulikus fékrendszer gondoskodik, ennek lelke egy különleges, higroszkópikus szer, amit – pontatlanul – fékolajnak is hívnak. Amikor lassítani szeretnél, a fékfolyadék – a kerekeknél található dugattyúk közreműködésével – a tárcsához nyomja a betétet, illetve a dobhoz szorítja a fékpofát. A gond abból származik, hogy ez a speciális vegyület az idő előrehaladtával magába szívja a nedvességet a levegőből – ezért is nevezik higroszkópikusnak, azaz vízmegkötőnek – , ennek következtében folyamatosan emelkedik a nedvességtartalma. Miért okoz ez problémát? Normális esetben a fékfolyadék forráspontja 220-230 fok között van, vagyis helytáll még akkor is, ha mondjuk a Grossglockner csodás hágóin ereszkedsz lefelé felforrósodott fékkel.

Ha már úgyis foglalkozol a fékrendszerrel, tisztítsd ki a folyadéktartályt, s ellenőrizd azt is, hogy nincs-e szivárgás valamelyik elemnél, csőcsatlakozásnál! (Képek: Cribmoto autó- és motorszerviz)

A kiszolgált fékfolyadékban kritikus szintre emelkedik a víztartalom, ezért már 100 fokon forrásnak indulhat, aminek következtében légbuborékok alakulnak ki a rendszerben. Tekintve, hogy a levegő összenyomható, tövig behúzott fékkarral vagy padlóig taposott fékpedállal is alig fog lassulni a gép, sőt egyszerűen beeshet a fékpedál. Mivel az a pár deci fékfolyadék filléres tétel, ne hanyagold el a cseréjét!

Balesetveszélyes és az alkatrészeket is károsítja az elöregedett fékfolyadék

Nemcsak biztonsági kockázatot rejt a nagy víztartalmú fékfolyadék, hanem kárt tehet a fékcsövekben, karmantyúkban és a rendszer egyéb fém részegységeiben is, magyarán a karbantartás elodázásával nagy költségű javítást kockáztatsz! S hogy mikor esedékes a csere? Nos, a gyártók jellemzően kétéves csereperiódust írnak elő, de ennél hamarabb is indokolt lehet a beavatkozás: ha a forráspontot 200 fok alá esik, muszáj új folyadékot betölteni!

A versenykörülményekhez kifejlesztett fékfolyadékok forráspontja meghaladhatja a 300 fokot is, tehát lényegesen nagyobb a mindennapos használathoz tervezett típusokénál. Ezért jobban bírja az intenzív lassításokat és a pályanapos körözéseket, jóllehet az ára is magasabb

A fékfolyadékokat az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának angol nevéből (Department of Transportation) származtatott rövidítés, vagyis az ún. DOT-szabvány alapján nevezik el, DOT 3, DOT 4, DOT 5 és DOT 5.1 nevekkel találkozhattok az alkatrészboltok polcain. Kapható ásványi és szintetikus, valamint glikol- és szilikonalapú változat, figyelj rá, hogy kizárólag a gyártó által előírt típust használd, és ne keverd össze a különbözőeket! Persze akkor jársz a legjobban, ha szakszervizben végezteted el a cserét, így garantáltan az odaillő szer kerül a tartályokba.

Súlyos motorhibához vezethet az elégtelen hűtés

Miként a féknél, a hűtőrendszernél is nélkülözhetetlen, hogy a benne keringő folyadék megfelelő állapotú legyen. Ellenkező esetben idővel olyannyira leromlik a hűtési teljesítmény, hogy túlhevül az erőforrás, és szélsőséges esetben megszorulhatnak vagy szétrepedhetnek a csapágyak, dugattyúk, szelepek, s tönkremehetnek a különféle gumialkatrészek, tömítések. Sőt, arról se feledkezz meg, hogy amennyiben a hűtőrendszer hibája következtében (elhasad valamelyik gumicső, kilyukad a radiátor stb.) elszivárog a folyadék, akár néhány percnyi működés után megfőhet az aggregát, emiatt pedig jelentős kár keletkezhet!

A rovat támogatója a Cribmoto autó-, motor- és gumiszerviz

Éppen ezért ha a műszeregységen a vízhőfokmérő mutatója megközelíti a piros, vagyis kritikus hőfokot jelző tartományt, netán szemmel is látható, hogy folyik valahonnan a hűtőközeg, azon nyomban állítsd le a motort, és addig ne is indítsd újra, míg ki nem kiderül, mi áll a hibajelzés hátterében!

Speciális folyadék kering a hűtőrendszerben

Fontos, hogy ne sima vizet, hanem etilénglikol-bázisú, desztillált vízzel kevert elegyet tölts a hűtőrendszerbe! Aki mégis egyszerű csapvizet használ, számoljon vele, hogy viszonylag hamar elvízkövesedik a hűtőkör, ennek következtében pedig csökken a benne keringő folyadék áramlási sebessége és romlik a hűtés hatásfoka.

A hobbisták zöme nincs tisztában azzal, hogy mire van szüksége a motornak, ezért is tanácsos megbízható és tapasztalt szervizre bízni a karbantartást. A hűtőfolyadék fagyáspontja – hígítástól függően – elérheti a -40 Celsius-fokot is, míg forráspontja – szintén a hígításnak megfelelően – jelentősen túlszárnyalhatja a 100 Celsius-fokot. Lényeges, hogy – a vízzel ellentétben – ez keni a köznapi nevén vízpumpának hívott hűtőfolyadék-szivattyút

Ezenfelül a vizes közegben a rozsda is utat tör magának, mi több a tiszta víz az első zimankós reggelen megfagy, s szétrepesztheti a rendszer elemeit – talán írnunk sem kell, hogy ez utóbbi milyen súlyos következményekkel jár. Az alkatrészáruházakban, benzinkutakon, hiper- és szupermarketekben egyaránt megvásárolható hűtőfolyadékból létezik acél- és alumíniumhengerfejes motorokhoz illő változat, tehát olyat válassz, ami passzol a járgányodhoz!

Mikor cserélj hűtőfolyadékot?

Míg a fékfolyadéknál általában egységesen kétéves csereperiódust határoznak meg a járműgyártók, a hűtőközegnél 2-4 évente esedékes a leengedés és új anyaggal feltöltés. Cserekor a gondos szakemberek átmossák a rendszert valamilyen tisztítóadalékkal is, hogy eltűnjenek a lerakódások és szennyeződések, melyek bizony a legjobb minőségű vegyület és a leggondosabb karbantartás ellenére kialakulhatnak a csövekben, a radiátorban, a termosztátházban és a vízpumpában is.

Megéri a folyadékcseréket összekötni egy tavaszi átvizsgálással, hogy felszínre kerüljenek olyan hibák is, amik még nem befolyásolják a motor működését, de később komoly problémát is okozhatnak. Ha így teszel, garantáltan gondtalanul indul majd a 2024-es idény.

Fogadjunk, nem tudtad, hogy ezeket is rendszeresen cserélned kell!

Az évente és/vagy 6000 kilométerenként esedékes olajcserével nagyjából minden motoros tisztában van, ám van néhány olyan kenőanyag és alkatrész, amit sokkal ritkábban cseréltet a gyártó, ezért néha feledésbe merül. Anélkül, hogy untató litániát írnánk, röviden összefoglaljuk, mit és mikor ajánlott cserélni a motoron, illetve a felszereléseid között.

A Suzuki Motor Corporation előírása a GSF650 modell fékcsöveinek kötelező cseréjére. A motor gépkönyve szerint legfeljebb négyévente, azaz minden második fékfolyadékcserekor a fékcsöveket is muszáj leszerelni és újakat feltenni helyettük, és ugyanez a helyzet a hidraulikus tengelykapcsoló csöveivel. Ezzel szemben a hűtőcsövek csak sérülés miatt szorulnak cserére, egyébként örökéletűek

Még a fékfolyadéknál is mostohább sorsú az eső villa és a központi rugóstag kenőanyaga, hiszen a cseréje bonyolult és költséges, ezért ritka az olyan motor, ahol a konkrét tünetek (olajszivárgás, sérült telószimmering stb.) megjelenése előtt sort kerítenek a karbantartásra. Ha a motorod gépkönyve másként nem rendelkezik, legkésőbb négyévente és/vagy 30 000 kilométerenként muszáj megejteni a felfüggesztés olajcseréjét is a hozzá tartozó tömítésekkel együtt.

Nem büntetnek az elsősegélycsomag hiányáért, de ha baleset történik és nincs nálad, azért igen…

A fentiek mellett a felszerelésed darabjai is cserére szorulhatnak, például a – nap UV-sugárzására érzékeny, attól rideggé váló – bukósisakoktól öt év után kell búcsút vennünk, illetve ha megsérül a héja, akár egy leejtéstől, akkor azon nyomban. Hasonló a helyzet az elsősegélycsomaggal, aminek jellemzően 3-5 év után jár le a szavatossága. Itthon gyakorlatilag nem foglalkoznak vele, holott a szabályos szerint a lejért csomag pont olyan, mintha nem lenne nálad, azaz balesetnél nem tudnál eleget tenni az elsősegélynyújtási kötelességednek.

Ez is olaj, de nem úgy… Legkésőbb 3-5 évente vagy 25-30 ezer kilométerenként muszáj lecserélni a telóolajat, valamint a szimmeringeket, hogy a rugóból lemorzsolódó apró törmelékek és a megkopott tömítés mellett bejutó szennyeződések ne tegyenek kárt az értékes villában

Arról nem beszélve, hogy határainkon túl, főleg nyugat felé indulva az igazoltatások egyik sarkalatos pontja a csomag ellenőrzése, és ha hiányos vagy csak egy tétele is lejárt, már készül is a csekk, miként arról itt olvashattatok Gábor beszámolójában, akit két nap alatt négyszer intettek ki zsaruk az osztrák látványutakon.