Korlátozzák Magyarországon a kezdő jogsival vezethető autók körét

Korlátozzák Magyarországon a kezdő jogsival vezethető autók körét

              - Címkék |Baleset-megelőzés, Cikkek

Korábban nem látott szigorítás bevezetésére készül az Építési és Közlekedési Minisztérium az ATV információi szerint. Az új KRESZ egyik legmeghatározóbb változása az lehet, hogy friss jogosítvánnyal a jövőben tilos lesz vezetni a 300 kilowatt (kb. 400 lóerő) teljesítményt meghaladó autókat.

A cél egyértelmű: csökkenteni a fiatal, tapasztalatlan sofőrök által okozott súlyos balesetek számát. A nagy teljesítményű járművek ugyanis nemcsak gyorsak, hanem komoly vezetési rutint és önfegyelmet igényelnek – emelték ki. Egy-egy óvatlan gázadás elegendő lehet ahhoz, hogy az autó irányíthatatlanná váljon, bár az nem világos, hogy a 300-350 lóerős autókra miért nem igaz ez, hiszen az ilyen „gyenge” gépeket kezdő jogsival is lehet majd vezetni…

A szabályozás nem előzmény nélküli: hasonló megkötés már évek óta érvényben van például Olaszországban, ahol a friss jogosítvánnyal rendelkezők nem vezethetnek 95 lóerő (70 kW) fölötti teljesítményű autókat, vagy tonnánként 75 lóerő (55 kW) feletti teljesítményű modelleket. Ez a szabály a hibrid és elektromos járművekre is kiterjed, ahol a határ 88 lóerő (65 kW) – lássuk be, ez sokkal életszerűbb korlátozás.

Korlátoznák a kezdő jogsival vezethető autók körét

Az új KRESZ-tervezet nyilvános társadalmi egyeztetésre kerül, hogy a közlekedők is véleményezhessék – jelentette be május elején az ÉKM. A módosítások között szerepel még többek között a

A teljes tervezetet a kormány a jövő év elején nyújtja be a parlament elé – tették hozzá.

Milyen motorokat vezethetsz A1 vagy A2 jogosítvánnyal Magyarországon?

Az autókhoz hasonlóan a motorkerékpárok esetében is teljesítménykorlátozások vonatkoznak az egyes jogosítványkategóriákra. Ezek célja, hogy a kezdő motorosok fokozatosan, biztonságosan szerezzenek rutint.

A1 kategória (16 éves kortól megszerezhető):

Maximális hengerűrtartalom: 125 cm³
Maximális teljesítmény: 11 kW (kb. 15 LE)
Teljesítmény-tömeg arány: nem haladhatja meg a 0,1 kW/kg értéket

Az elektromos modellek egyik legfontosabb előnye, hogy a gyorsulásuk túlmutat az A1 géposztály határain, különösen a mindennapi használatban fontos, 20 és 80 km/óra között. Ez az egyetlen lehetőség az A1 és A1B jogsis pilótáknak, hogy a megszokottnál dinamikusabb gyorsulást és nagyobb végsebességet érjenek el, de továbbra is szabályos, A1-es motorral járjanak (Kép: NIU RQi-teszt)

Ebbe a kategóriába tartoznak például a 125-ös és A1-es, elektromos robogók, valamint motorkerékpárok.

A2 kategória (18 éves kortól):

Maximális teljesítmény: 35 kW (kb. 47,5 LE)
Teljesítmény-tömeg arány: max. 0,2 kW/kg
Korlátozás: nem lehet olyan motor fojtott változata, amely eredetileg 70 kW-nál (kb. 95 LE) erősebb volt

Az A2 géposztály egyik legnépszerűbb tagja, a Honda NX500

Ez azt jelenti, hogy A2-vel nem lehet például utólag lefojtott 150 lóerős motort vezetni, még akkor sem, ha az valóban 35 kW-ra lett módosítva.

A motorkerékpároknál tehát valóban korlátozzák az elérhető és vezethető modellek számát, míg az autóknál a 400 lóerős határ egyszerűen nincs hatással a vásárlókra. Elvégre itthon csak a négykerekűek 0,1–0,2%-a tartozik ide, azaz minden ötszázadik-ezredik járművet érint a módosítás, ráadásul ezek eleve nem „kezdőautók”, így kérdéses, hogy a módosításnak lesz-e bármilyen gyakorlati haszna.