Share the post "Egy ember a motorosok biztonságáért: 30 éve zajlik a fiatal és felnőtt motorosok képzése"
Fontos mérföldkő az idei év a Honda Instituto de Seguridad (HIS), vagyis a Honda spanyolországi közlekedésbiztonsági központjának történetében. Ez a képzési forma egyszerű hétvégi elfoglaltságként indult még az 1990-es évek elején, ám azóta a motorkerékpáros vezetéstechnikai oktatások etalonjává vált Spanyolországban, sőt szerte Európában.
Egészen pontosan 1992-ben alapították meg a Honda Riding School-t (HEC), ám a szervezetnek nem volt saját pályája, ezért a tréningek a Barcelona tartomány nyugati részén fekvő Esplugues del Llobregatban, a Montesa Honda gyár tesztpályáján, és kizárólag hétvégén zajlottak. Akkoriban még csak egy maroknyi eltökélt oktató segített a résztvevőknek jobb motorossá válni. Természetesen a márka elkötelezett híve volt a felelősségteljes, biztonságos közlekedésnek, ezért az oktatók Japánban, a Honda Motor szakembereitől leshették el a legfontosabb fogásokat és módszereket. Ez lett az alapja a márka egyedülálló, hiteles képzési programjának, amely hűen tükrözi a Honda világszerte ismert filozófiáját – első a biztonság!
A fiatal motorosok oktatásával kezdődik a szemléletváltás az utakon
Kezdetben a 14-16 éves, 50 cm3-es motorokkal közlekedő, fiatalokat szólították meg, többek között a helyi iskolákban indított, ingyenes elméleti és gyakorlati órákkal, ahol a Honda kis teljesítményű robogóival gyakorolhattak a jelentkezők. Az volt a cél, hogy a motorozással éppen csak ismerkedő tinik ellenőrzött körülmények között, biztonságosan sajátíthassák el a járműkezelés alapjait.
Két évvel később, 1994-ben új helyszínt találtak a Honda szakemberei. Ekkor Santa Perpètua de Mogoda városába költözött át a HIS, ahol 1996-ra egy teljes közlekedésbiztonsági központot építettek fel a hozzá tartozó kiszolgálóépülettel és oktatópályával. Ez volt a HIS történetének valódi kiindulópontja, a Safety Training Centre megnyitása, mely lehetőséget nyújtott a fiataloknak és a kezdőknek, hogy 50 és 250 cm3 közötti hengerűrtartalmú motorokkal vegyenek részt a tréningeken.
Egészen 2006-ig itt zajlottak a képzések, majd az újabb három éven át tartó, 4 millió eurós beruházás és fejlesztés gyümölcseként 2009 szeptemberében megnyitott a Honda Instituto de Seguridad (HIS). Az új központ naprakész infrastruktúrája és számtalan közlekedési helyzetre kiterjedő tananyaga egy célt szolgált, hogy a magas színvonalú oktatás révén csökkenjen a motorbalesetek száma. Pont ebben az időszakban, azaz 2003 és 2006 között jelentősen nőttek a motorkerékpár-eladások, de ezzel párhuzamosan sajnos egyre többen sérültek meg az utakon. Ráadásul a HIS szakemberei szerint robbanásszerű volt a változás, tehát mielőbb hatékony megoldásra volt szükség.

„Nem csupán néhány százalékról beszélünk, hanem évről évre drasztikusan nőtt a megsérült motorosok száma. Tudtuk, hogy ennél sokkal többet kell tennünk.” – szögezte le Albert Cavero, a Honda Motor Europe közlekedésbiztonsági részlegének vezetője. Cavero 1991 óta dolgozik a Montesa Hondánál, és oroszlánrésze volt abban, hogy a HIS ilyen magas szintű munkát végzett az elmúlt évtizedekben. Kezdetben a spanyol motorosok képzése volt a feladata, és idén március óta már egész Európában ő felügyeli a központok működését. Ugyanazért küzd, mint az anyavállalat: egy ideális világ megteremtéséért, ahol mindenki biztonságban, szabadon és balesetmentesen közlekedhet.
Mindvégig azon munkálkodtak a HIS szakemberei, hogy még jobban megértsék a balesetek okait, és hozzájáruljanak a megelőzésükhöz. Például nagyszabású elemzésben vizsgálták a vásárlói szokásokat, piaci trendeket, hogy azok összefüggésbe hozhatóak-e az incidensekkel, különösen a 2000-es évek második felétől újból növekvő számú balesetekkel.

Megállapították, hogy a fékrendszer kialakítása nagyban befolyásolja a manőverek kimenetelét. Jóllehet, a 2017 utáni, 125 cm3-nél nagyobb motorkerékpárokon kötelező az ABS, ez nem vonatkozik a régebbi modellekre. „A spanyol motorkerékpárok átlagéletkora 17-18 év, és a becslések szerint a kétkerekűek 70%-án nincs blokkolásgátló” – összegezte Cavero. Kiderült, hogy szinte az összes közlekedési baleset emberi hibára vezethető vissza, ami világossá tette: egyre sürgetőbb a magas színvonalú, használható tudást adó motorosoktatás megvalósítása.
„Képzésünk nem a Honda motoros üzletágának, hanem a márka társadalmi felelősségvállalásának része. A világ legnagyobb motorgyártójaként kötelességünk minőségi oktatást biztosítani a vásárlóinknak és a motoros közösségnek, mert számunkra az ő biztonságuk az első.”
– szögezte le Cavero.
Ezért az elméleti tanfolyamokon részletesen bemutatjuk az ABS fontosságát és működési elvét, így a pilóták megértik, mi történik a járművel és azon belül a fékrendszerrel a balesetveszélyes helyzetekben, továbbá azt is, hogy a blokkolásgátlón múlhat a manőver kimenetele.
Spanyolországban a HIS az egyetlen oktatóközpont, melyet teljes egészében egy motorgyártó üzemeltet – ez is remekül példázza a Honda eltökéltségét a motorosok biztonsága iránt. A több mint 20 000 m2-en elterülő központ magában foglal egy 1500 m2-es épületet is, ahol a tantermek, műszaki bemutatóra szolgáló műhelyek, szimulátorszobák és több célra is használható közösségi terek találhatóak.
A központban többek között megtalálható
- egy 8000 m²-es többcélú, aszfaltozott pálya, ahol a vészhelyzetek elhárítását gyakorolhatják,
- egy többféle tapadási együtthatójú szakasz a vészfékezés tökéletesítésére és a megcsúszások korrigálására (kitámasztókerettel felszerelt motorokkal), valamint
- egy 6000m²-es offroad-pálya, hogy a változó terepviszonyokhoz is magabiztosan alkalmazkodjanak képzésen részt vett motorosok.
Utóbbi egyben arra is alkalmas, hogy a gyerekek már 6 évesen belekóstolhassanak a motorozásba, és szinte játszva, szórakozva tanulják meg a járműkezelés alapjait Honda CRF 50, 110 és 125 modellekkel. Ez is a HIS küldetése, a szemléletváltás az utakon, beleértve, hogy a legfiatalabb korosztály tagjai képzett, tudatos közlekedővé váljanak. Ráadásul az off-road-oktatáson a szülők is részt vesznek, hiszen otthon ők folytatják a tanulást a lurkókkal. „Ez nem csak a fiatalok oktatásáról, fejlődéséről szól. A szülők részvétele kötelező, hogy a tanultakat később is alkalmazzák, gyakorolják a gyerekek, és hosszú távon használható tudást szerezzenek” – foglalta össze Cavero.

Ahogy teltek az évek, úgy lett egyre gazdagabb, átfogóbb a HIS-tananyag. Jóllehet, továbbra is a legfiatalabbak képzése maradt a fő célkitűzés, emellett sorra érkeztek a tapasztalt, jogosítvánnyal rendelkező, sőt hivatásos motorosok is. Napjaikban már külön oktatási formával várják a rendvédelmi és mentőmotorosokat, illetve az autós-motoros iskolákban dolgozókat, hogy akik a munkaidejük nagyrészét kétkeréken töltik, még felkészültebbek legyenek.
Tulajdonképpen a HIS-módszer arra épül, hogy a jelentkezők elsajátítsák a járműkezelés fogásait, megtanulják felismerni a veszélyhelyzeteket és tudatos gondolkodásmóddal előzzék meg a baleseteket. Ugyanazt szolgálják a Honda által képzett és elismert trénerek elméleti, valamint gyakorlati órái, hogy a motorosok – megfelelő önkontroll mellett – tiszteljék a technikát és biztonságban legyenek az utakon. „Szeretnénk, ha örökre megjegyeznék az alábbi mondatot: mit számít, hogy ki volt a hibás, ha a balesetben te sérültél meg?” – tette fel a kérdést Cavero.
Bátran mondhatjuk, hogy beérett a három évtizedes munka gyümölcse, elvégre a HIS folyamatos fejlődése szemléletváltást hozott az utakon. Persze az sem mellékes, hogy hová jutott el a program, hiszen a robogós tinik hétvégi gyakorlása volt a kezdet, de immáron évente több ezren válnak jobb, tudatosabb vezetőkké a képzéseken, ami hozzájárul, hogy javuljon a közlekedési kultúra, ezzel párhuzamosan pedig csökkenjen a balesetek száma.
Úgy válik napról napra fontosabbá a HIS szerepe, ahogy nő a motorkerékpárok száma az utakon, és egyre gyakrabban választanak az emberek kétkerekűt a városi, elővárosi közlekedéshez. „Hisszük, hogy minden jelentkező megérdemli, hogy felkészült legyen és elsajátítsa a magabiztos motorkezelés alapjait. Fontosnak tartom, hogy itt nem egyszerűen megtanítjuk vezetni a résztvevőket, hanem olyan közösséget teremtünk, melynek tagjai tudatosan cselekednek, és ennek hatása túlmutat azon, hogy miként viselkednek az utakon.” – foglalta össze Cavero.
Immáron több mint 30 évnyi fejlesztés, komoly hagyomány és – szó szerint – életmentő oktatások tízezrei állnak a Honda Instituto de Seguridad mögött. Ez nem csupán egy motorosközpont, hanem bizonyíték, hogy a Honda célja egyértelmű – biztonságosabb jövő megteremtése minden motoros számára.
A Honda Instituto de Seguridad számokban:
- Több mint 30 000 motoros végezte el a képzést 2009 óta
- A kiemelkedő színvonalú oktatás révén 30%-kal csökken az esély, hogy a motoros részese legyen egy közúti balesetnek
- Évente több mint 2000 résztvevő a tréningeken
- Kezdetben főként hétvégén zajlottak a HIS-oktatások, de a 2020-ban kitört világjárvány óta sokan jelentkeznek hétköznapi időpontokra
- A képzés hasznosságára jellemző, hogy a motorosok 40%-a korábbi résztvevők ajánlása alapján jelentkezik
- Beszédes, hogy a jelentkezők a tréning végén átlagosan 2,4 ponttal magasabbra értékelik a pályán nyújtott teljesítményüket, mint előtte
- A kifejezetten tapasztalt motorosoknál is mérhető a fejlődés, náluk ez az érték 1,0
- Minden ötödik jelentkező már legalább egyszer részt vett a HIS valamelyik tréningjén
- A résztvevők harmada legfeljebb három éve szerezte meg a jogosítványát, azaz kezdőnek számít
- Az ACEM (Európai Motorkerékpár-gyártók Szövetsége) minősítése alapján kiemelkedő színvonalú az oktatás
- Egész Európában csak 32 intézmény kapta meg ezt az elismerést
- A HIS az első és az egyetlen spanyol motorosközpont, melynek az összes képzési formája ilyen minősítést szerzett
Share the post "Egy ember a motorosok biztonságáért: 30 éve zajlik a fiatal és felnőtt motorosok képzése"