Mit jelentenek a 520/525/530 számok mm-ben? Miben különböznek az O-, X- és W-gyűrűs láncok? Hogyan ismerhető fel az egyenetlen „nyúlás”, ami valójában nem is az? Íme, az összes kérdés és válasz egy helyen a láncszettekről és a láncok ápolásáról.
Új rovatot indítunk az idén 15 éves Hegylakók Motoros Magazinban, ami segít, hogy felkészítsd a motorod a túrákra, illetve megelőzd a legjellemzőbb hibákat. Olyan problémákról lesz szó, melyek kényelmetlenebbé vagy egyszerűen csak „rosszabbá” teszik a gépet, és persze fordítva:
ha időben orvosolod a bajokat, újra élmény lesz motorozni, és nem kell attól tartanod, hogy a meghibásodott alkatrész tönkreteszi a túrát.
A leggyakrabban előforduló hibák feltérképezésében és javításában segítségünkre lesz a Motoralkatresz.eu-tól Frittmann Péter, aki nap mint nap alkatrészekkel foglalkozik, és ismeri a beszállítók teljes választékát. A sorozat részeiben többek között a kormánycsapágyról, majd a felfüggesztésről volt szó, most pedig megnézzük: miért nyúlik meg egyenetlenül a lánc és hogyan tehetsz ellene?
Mit jelent a motorkerékpár-láncok 520-as, 530-as stb. jelölése?
| Jelölés | Osztás (pitch) | Belső szélesség (≈) | Megjegyzés |
|---|---|---|---|
| 520 | 15,88 mm (5/8″) | 6,35 mm (1/4″) | Sok középkategóriás motoron megtalálható, elsősorban a gördülési ellenállás és a súly csökkentése miatt |
| 525 | 15,88 mm | ~7,85–7,94 mm (≈5/16″) | Általános méret a 600-1000 köbcenti motorokon |
| 530 | 15,88 mm | 9,53 mm (3/8″) | Nagy forgatónyomatékú, nehéz motorokra ideális |
Megjegyzés: egyes gyártói adatlapok a görgőátmérőt és a lemezvastagságot is megadják, és hogy még bonyolultabb legyen a képlet, ugyanis ezek lánctípusonként eltérhetnek. Mindenesetre neked a vásárláshoz csak azt kell tudnod, hogy pontosan milyen motorhoz, 520/525/530-as méretű, illetve milyen hosszú (hány szemes) láncra van szükséged, valamint mekkora lánckerék van a gépen
Mit jelent az O-, X- és W-gyűrűs lánc kifejezés?
Jellemzően háromféle kialakítású lánc közül választhatsz a mai nagymotorokhoz, ám ezek hiába néznek ki gyakorlatilag ugyanúgy, a tömítés – és az élettartam – szempontjából komoly különbségek vannak.
O-gyűrűs lánc: kör keresztmetszetű gumigyűrű tartja bent a gyári zsírt a csap, valamint persely között. Előnye, hogy egyszerű, megbízható, kedvező árú, de magasabb gördülési ellenállású lehet a drágább változatoknál, és a hatékonyabb tömítésekkel hosszabb lehet a láncszett élettartama. Az X-gyűrűs lánc porvédője, miként neve is mutatja, „X” keresztmetszetű, több tömítőéllel rendelkezik és ami kisebb súrlódást, egyszersmind hatékonyabb védelmet jelent. Ezáltal hiába drágább, hosszabb élettartamú lehet az O-gyűrűs erőátvitelnél, így erős motorokon ár/érték arányban jobban megéri, mint a hagyományos, O-gyűrűs kivitelek, különösen, ha a felszerelés nem elhanyagolható költségével is számolsz.

Miért nem igaz, hogy karbantartásmentes a karbantartásmentes lánc?
Öt éve elérhetőek DLC/ta-C (diamond-like carbon) bevonatú, X-gyűrűs láncok, ezeket jellemzően a Regina gyártja, és a köznyelv „karbantartásmentes” láncként emlegeti, holott a „kenésmentes” helyesebb kifejezés lenne.

Lényege, hogy a gyári kenőanyag a csap és a görgő között marad, külső kenés nem szükséges. Ugyanakkor a Regina állításaival szemben független tesztek vegyes eredményről számoltak be: közúton bizonyos körülmények mellett működhet, de nem mindenkinek hozta a várt élettartamot. Mielőtt csalást kiáltanánk, érdemes hozzátenni, hogy jobban utánaolvasva kiderült: az esetek egy részében felhasználói hiba miatt nem hozta a lánc az elvárt eredményt. Ugyanis folyamatosan, rendszeresen tisztítani kell ezt a láncot is, ám ha megfelelő a tisztítás, akkor kenésre nincs szükség. Összességében tehát csak a munka egyik felét spórolhatod meg, és a gyakorlati tapasztalatok alapján nem biztos, hogy jobban jársz vele, mint egy gondosan karbantartott, X-gyűrűs változattal, főleg ha automatikus kenési rendszert építesz be.
Egyenetlenül megnyúlt a láncod? Jó hírünk van: a láncok nem nyúlnak…
A köznyelvi „megnyúlt” vagy „egyenetlenül megnyúlt” kifejezés helytelen, ugyanis amelyik lánc nyúlik, az szakad is… Valójában a csap és a persely kopása miatt rés alakul ki a gyárilag egymáshoz szorosan illeszkedő láncszemek között, és így hosszabbá válik. Ezt úgy ellenőrizheted, hogy meghatározott számú tagot – jellemzően 20 szemet – megmérsz, és ha több mint 1%-kal nőtt a hossza, akkor ideje elgondolkodni a cseréről. Hogy konkrét értéket is mondjunk: az 525-ös láncnál 20 tag hossza 31,7 cm, ám ha 32-32,5-ös értéket mérsz, az már túlmutat a gyárilag elfogadott kopáson.

Hogy a köznyelvben használt formánál maradjunk, az „egyenetlen nyúlás” – ami kifejezetten gyakori – sokkal egyértelműbb tünetekkel jelentkezik. A hátsó kereket forgatva az alul futó szakasz hol közelebb, hol távolabb lesz a lengővillától, ami miatt rángat a motor, illetve tönkremehet az első lánckeréktengely csapágya, szimmeringje, valamint a hátsó lánckerék tehermentesítő gumibetétje. Utóbbi abból vehető észre, ha hirtelen gázadásra és gázelvételre a szokottnál nagyobbat ránt a motor, mintha holtjáték lenne a rendszerben.
Ez még jó, vagy cserélni kell?
Ezúttal is a Cribmoto Autó- és motorszervizből kaptunk egy tanulságos történetet, valamint beszédes képet, amit ezúton is köszönünk a sokat látott szerelőknek. Az alany egy 2019-es Kawasaki, melynek lánca arról árulkodik, hogy itt is helytálló a régi motoros vicc poénja:
– Mennyire rossz a helyzet? Mikor kell új láncot vennem?
– Ahogy ez kinéz, kb. egy-két évvel ezelőtt…

Már a képről is feltűnő, hogy a Ninja 650 szettje néhány ezer kilométerrel korábban is a végét járta. Ráadásul a szakaszosan megkopott, ami kárt tehet más alkatrészekben is, és az sem túl biztató, hogy a rángatás miatt a motor irányítása nehezebbé válik
Hogyan lesz hosszabb életű a láncszett?
Arról megoszlanak a vélemények a motoros csoportokban, hogy a rendszeres tisztítás segít-e és jelentősen növeli-e a szett élettartamát. Ennek oka, hogy a tisztítást mindenki eltérő módon végzi, viszont az bizonyított, hogy ha nem a hagyományos lánctisztító + láncspray párost használod, hanem valami hatékonyabb módszert, azzal sokszorosára nő a lánc élettartama, és töredékére csökken a szervizelés költsége.

Noha a láncolajozókat gyártó cégek – érthető módon – szinte elérhetetlen, ötszörös futásteljesítményekről számoltak be az általuk tesztelt motoroknál és láncoknál, de azt saját példánkon mérhettük le, hogy a legalább kétszeres-háromszoros élettartam simán elérhető. Három éven és több tízezer kilométeren át használtuk a Scottoilert egy Honda CBR1100XX-en, ami nagy tömege és teljesítménye miatt általában 20-25 ezer kilométerenként elfogyaszt egy láncszettet.

Ezzel szemben az általunk tesztelt, új láncszett és a Scottoiler párosa 42 000 (!) kilométert ment el, azaz kétszer többet, és nemhogy cserélni, de állítani sem kellett a láncon. Ez alapján 60-70 ezer kilométerre tehető a teljes élettartam, ami a gyári háromszorosa, és ezalatt (a láncszettek árát és a munkadíjat is beleszámolva) megspórolunk két szettet, ami hozzávetőleg 180 000 forint, míg a Scottoiler és a hozzá való kenőanyag együtt 50-60 ezer forintot kóstált. A spórolásnál is fontosabb, hogy az Alpokban, néha 4-5 órán át esőben motorozva végig ideális volt a lánc kenése, amit spray-vel egyszerűen lehetetlen megoldani.

Vagyis ha sokat motorozol, esetleg nem szeretnél a lánc tisztításával és ápolásával foglalkozni, azt javasoljuk, hogy válassz minőségi láncot, illetve lánckereket, és persze a méréseink alapján a láncolajozót is érdemes megfontolni. Utóbbival megspórolod a láncspray és a tisztítófolyadék árát, a pucolással töltött időt, és az sem mellékes, hogy ezután valószínűleg soha nem fogsz láncszettre költeni. Elvégre a nagy, erős motorokon elért 60-70 ezer kilométeres élettartam több annál, mint amennyit egy átlagos motoros egy adott géppel megy, így a többség végleg megszabadulhat az ilyen teendőktől és költségekről.