NIU NQiX 500-teszt: Te vagy a fogó!

NIU NQiX 500-teszt: Te vagy a fogó!

              - Címkék |Kiemelt cikk, Tesztek

Az olcsó elektromos robogók miatt sokakban az a kép alakult ki, hogy a villanymotorok lassúak, csak vonszolják magukat az emelkedőkön, és 50-60 kilométerenként muszáj újratölteni őket. Itt a NIU válasza, ami lerombolja az előítéleteket.

Remekül mutatja a csupán tízéves NIU márka jelentőségét, hogy kizárólag villanymotorokat gyárt, ennek dacára bejutott a világ tíz legnagyobb (!) motorgyára közé, mivel a termelése meghaladta az évi egymillió járművet. A további fejlődéshez azonban elengedhetetlen volt, hogy nagyobb hatótávú, erősebb, gazdagabb felszereltségű modellekkel rukkoljon elő, és a robogók mellett endurókat, illetve hagyományos motorokat is piacra dobjon.

NIU NQiX 500 teszt hatótáv és vélemény – Hegylakók Motoros Magazin -10
Innen nézve csak a kipufogó hiánya árulkodik róla, hogy ez nem egy benzines robogó. Ha elindul, akkor már a gyorsulása is…

Ez tavaly meg is történt, amikor színre lépett a könnyű XQi3 és az RQi csupaszmotor, idén pedig az NQiX modellcsaláddal lepett meg minket a márka.

NIU NQiX 500: a leggyorsabb A1-es motor?

Roppant impozánsak a robogó adatai, és ezek a teszten mért adatok, nem a gyár becslései. Először is jóval nagyobb végsebességű a 125-ös robogóknál, melyek jellemzően 90-110 km/órára képesek. Az új NQiX-szel több mint 120 km/órát mértünk legalább százkilós terheléssel és részben lemerült akkumulátorral. Ebből már tisztán látszik: nem az a cél, hogy a benzinesek nyomába eredjen – immáron a NIU diktálja a tempót, és a többieknek kell elkapniuk…

NIU NQiX 500 teszt hatótáv és vélemény – Hegylakók Motoros Magazin -11
Nagy aksi ide vagy oda, egy zárt, akár endurós sisakot és némi apróságot simán elnyel az ülés alatti csomagtér

A gyorsulást nem is említem, mert magától értetődik, hogy az elektromosok felépítéséből fakadó, nagyobb forgatónyomaték révén az NQiX 500 simán tartotta a lépést a 300-as motorokkal is a próbák során, míg a benzines 125-ösök messze lemaradtak a 0-50 és 0-100 km/h-gyorsulásban. Nincs váltó, kuplung, csak a villámgyors rajtprogram, így a gyorsulás szinte tizedmásodpercre azonos több próbálkozás után is: 2,8-3,0 másodperc alatt ugrott 50-re, azaz városban csak a durvább sportautók és a 300-asnál nagyobb motorok tartották vele a lépést.

NIU NQiX 500 teszt hatótáv és vélemény – Hegylakók Motoros Magazin -12
Természetesen a jeladós kulcs is alapáras, ami nagyban megkönnyíti a városi használatot, különösen a futároknak, akik gyakran állnak meg/indulnak el a géppel

A végsebesség – a gyári adatok alapján – 100 km/óra, de az új 500-as kapott egy roppant hasznos Ultra Boost funkciót. Menet közben ezzel néhány előzés idejére nagyobb csúcsteljesítmény csikarható ki az 9 kW-os névleges teljesítményű villanymotorból, ezért százról még vígan gyorsul tovább. Sok csomaggal és testes vezetővel 123 km/óránál kapcsolt ki az Ultra Boost-rásegítés, vagyis egy átlagos testalkatú pilótával nagyjából 125-130 km/óra lett volna a vége. Nem mintha gyakran lenne szükség a plusz erőre, hiszen a 14-es kerekeken futó NIU a legerősebb üzemmódban így is megérzi, ha nyújtott kanyarban, 60-70-nél teligázt adsz. Az ív bővítésével jelzi, hogy bár szolid robogónak tűnik, válaszként – bármilyen sebességnél és fordulatszámnál – a háromszázas egyhengeresek nyomatékának megfelelő erő repíti a csupán 128 kilós gépet.

NIU NQiX 500 teszt hatótáv és vélemény – Hegylakók Motoros Magazin -6
Hatékony a két tárcsafék, de olyan erős(re állítható) a motorfék, hogy városban legtöbbször nincs is szükség a fékkarokra. Az első villa hangolása viszont kissé kemény: a leghitványabb minőségű, kátyús pesti utakon örültem volna a nagyobb rugóútnak és a lágyabb rugózásnak

Csak a felfüggesztés szab gátat a gyorsításnak, ha alsóbbrendű úton haladsz, mert a kategóriában megszokott, viszonylag kemény rugózás és csillapítás jellemzi. Így aztán átlagos minőségű aszfalton remek társ a kanyarvadászatban, a rövid tengelytáv dacára az egyenesfutásra sem lehet panasz, de a kátyúk és nagyobb úthibák érezhetőek a kormányon és a nyergen, bár ez egyébként is jellemző a 16-osnál kisebb kerekű és hasonló felépítésű robogókra. Ezzel szemben a fékrendszer tökéletes ehhez a teljesítményhez és tömeghez, különösen, hogy az új NIU-n még a motorfék ereje is szabályozható, ami korábban a prémium túra- és sportmotorok sajátja volt.

NIU Link Crown: Te vagy a saját mérnököd!

Apróságnak tűnik, pedig fontos részlet, hogy a kormány jobb oldalára felkerült egy tekerőgomb, ami a Link Crown nevet kapta. Ezzel mozoghatsz a roppant gazdag menürendszerben, és a megszokott funkciókon túl olyan részleteket is beállíthatsz, mint a teljesítményleadás, amihez használhatod a négy gyári programot (E-save, Dynamic, Sport, Boost), illetve személyre szabhatod a motor működését a Custom pontban.

NIU NQiX 500 teszt hatótáv és vélemény – Hegylakók Motoros Magazin -7
Apró gomb, nagy változás: mélyreható módosításokra ad lehetőséget a Link Crown

Olyan mélyreható módosításokat hajthatsz végre, mint a nyomatékgörbe meghatározása (!), vagyis hogy gázadásra mennyire alacsony vagy magas fordulatszámon jelentkezzen a maximális forgatónyomaték. Ugyanitt szabályozhatod a motorfék intenzitását, engedélyezheted a már említett Ultra Boost funkciót, sőt a tolatófokozat – mert ilyen is van – hangolása is itt zajlik. Mintha a saját (verseny)mérnököd lennél: minden nap más karakterű robogóval motorozhatsz, attól függően, hogy milyen célra használod éppen.

„Jó, de mennyit megy el egy töltéssel?”

Bármennyire is remek gép, nem mehetünk el a – villanymotorból fakadó – korlátok mellett. A sokkal dinamikusabb gyorsulás és a nagyobb végsebesség árát a hatótávban fizetteti meg a NIU, bár csak azokkal, akik havonta legalább 1500-2000 kilométert motoroznak, ami nem igazán jellemző a hazai robogós közösség tagjaira.

NIU NQiX 500 teszt hatótáv és vélemény – Hegylakók Motoros Magazin -5
A 120-130 km/órás végsebesség és a komoly gyorsulás ellenére könnyen elérhető a gyári hatótáv 90%-a a gyakorlatban

Méréseink alapján vegyes körülmények között, városi és azon kívüli használatban, némi autópályával és szintemelkedéssel is kiegészítve 80-90 kilométeres gyakorlati hatótávot értünk el, attól függően, hogy a forgalom mennyire engedte megközelíteni/túllépni a szabályos sebességhatárt. Ez a gyári érték 80-90%-a, ami gyanúsan jó eredménynek tűnhet ilyen változatos felhasználás mellett, de szerencsére azóta egy tulajdonos is hasonló próbára vállalkozott, és „micsoda véletlen”, ő is erre jutott – 51 kilométert tett meg, ennek közel felét 100-as végsebességen az M0-on, és ezalatt 63%-át fogyasztotta el a 4 kWh-s aksikapacitásnak:

Ez 81 kilométeres hatótávot jelent elméletben, vagyis csak annak lesz „kevés” a NIU tudása, aki minden nap 80 kilométernél többet motorozik és egyáltalán nincs konnektor a munkahelyén…

Ráadásul a korábbi, viszonylag nagy árkülönbség is elolvadni látszik a benzinesek és az elektromosok között, ugyanis az NQiX 500 1 999 990 forintba kerül, akárcsak egy jobb, de kevésbé gyors és dinamikus 125-ös robogó. Ráadásul az összeg szokatlanul gazdag alapfelszereltséget tartalmaz, beleértve a már felsorolt funkciókat, illetve a nyomkövetős lopásgátlót, ami már Budapesten is bizonyított – egy nyolcadik kerületi bérházból került elő az ellopott, de folyamatosan jeleket küldő NIU. A tolvajok szó szerint csak 15 percig örülhettek a zsákmánynak, majd a kiérkező rendőröknek azt mesélték: mi kérem azt se tudjuk, hogy került ide ez a motor…

NIU NQiX 500 teszt hatótáv és vélemény – Hegylakók Motoros Magazin -13
A nyereg elég hosszú és vastagon párnázott, hogy ne csak városon belül vállalkozz utasszállításra

Erős ajánlat a NIU újdonsága, mely csak egyetlen tulajdonságával riasztott el vevőket. Mivel Magyarországon ez a piacvezető modell, sokan megnézték és kipróbálták már, de a forgalmazó állítása szerint többen úgy döntöttek: ez a teljesítmény és végsebesség egyszerűen túl sok lesz nekik, ezért inkább a hasonló felépítésű, de 80 km/órás végsebességű és így nagyobb hatótávú NQiX300 mellett rakták le a voksukat.

NIU NQiX 500 teszt hatótáv és vélemény – Hegylakók Motoros Magazin -1
Jobban gyorsul bármelyik új 125-ösnél, de tizedannyit fogyaszt – az ingázók álma egy ilyen motor…

Lám, így változnak az idők: nem olyan rég még a szerény teljesítmény volt a kifogás az elektromos robogókkal kapcsolatban, amire – ezek szerint – a NIU alaposan rácáfolt. Ráadásul az 500-as csak a sorozat középső tagja, és már kopogtat az NQiX 1000, ami 178 km-es hatótávval (!), három nagyméretű aksival és 125-130 km/órás végsebességgel szerezhet újabb híveket az elektromos közlekedésnek.

Galéria – NIU NQiX 500

Műszaki adatok – NIU NQiX 500

Motor típusa: NIU elektromos agymotor
Csúcsteljesítmény: 9 kW, névleges teljesítmény: 5 kW
Akkumulátor típusa, kapacitása: 4th GEN NIU ENERGY SMART POWER TECH (72 V, 4,032 kWh)
Töltési idő: 6 óra
Hatótávolság: 95 km, fogyasztás: 4,032 kWh/töltés
Végsebesség: gyárilag megadott: 100 km/óra, mért: 123 km/óra
Fékrendszer: elöl 240 mm-es átmérőjű tárcsafék, hátul 200 mm-es tárcsafék. Alapáras ABS
Menetkész tömeg: 128 kg
Tengelytáv: 1350 mm
Hossz: 1930 mm
Abroncsméret elöl/hátul: 90/90-14/110/80-14
Szabad hasmagasság: 170 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Felszereltség: Bluetooth-kapcsolat, kulcsnélküli indítás, NIU applikáció, LED-lámpák, színes TFT-kijelző, telefonnal társítható műszeregység, ABS, sebességtartó automatika (tempomat), kétcsatornás ABS, kipörgésgátló (TCS)

Forgalmazó: ADVESmoto