Mondhatnák a szkeptikusok, akik folyton a valóságtagadással próbálnak érvelni, hogy ez kiragadott részlet, nem reprezentatív mérés és hasonlók. Nos, szerencsére nem erről van szó, elvégre az ADAC a földrész legnagyobb autós, motoros szervezete, mely több mint húsz éve elemzi a személysérüléses baleseteket, majd az összefüggések alapján feltárja az okokat és hasznos tanácsokkal segít megelőzni a karambolokat.
ADAC: az autós-motoros balesetekben többnyire vétlenek a motorosok
Megdöbbentő, hogy az ilyen ütközéseknek nagyjából 30%-ában vétkesek a motorosok, ráadásul messze több ilyen baleset történik, mint úgynevezett egyjárműves elcsúszás, ahol a motoroson kívül senki nem érintett – nagyjából 65/35% az arány.

Vagyis a sérülésekkel járó motorbalesetek kétharmada többjárműves, amikor másik résztvevő is van – ez esetben a sofőr –, és az ilyen balesetek 70%-ában vétlen a motoros. Különösen sok a kezdő az efféle karambolokban, az ADAC felmérése alapján a 15 és 24 év közötti korosztály tagjai sérülnek meg leggyakrabban.
Mit tehetsz, hogy motorosként ne legyél áldozat?
Mint említettük, a szervezet fontosnak tartja, hogy aktívan részt vegyen a baleset-megelőzésben, ezért azt tanácsolják a motorosoknak – ebben a sorrendben –, hogy viseljenek minél feltűnőbb ruházatot, sisakot, rendszeresen vegyenek részt vezetéstechnikai tréningeken, míg a sofőröket arra kérik:
ne csak körülnézzenek a kereszteződésekben és a baleseti gócpontokban, hanem az autóknál kisebb és sokkal fürgébb motorkerékpárokat tudatosan keresve győződjenek meg róla, hogy valóban nem veszélyeztetnek senkit, ha a gázra lépnek.
Kereszteződésekben történik a motorbalesetek negyede
Egyértelmű, hogy jobbra/balra kanyarodásnál és kereszteződésnél gyakran észlelési hiba vezet ütközéshez, azaz a sofőr úgy gondolja: szabad az út, de nem elég alaposan méri fel a helyzetet. Anélkül, hogy pálcát törnének az idősek felett, kiemelték, hogy a 65 év feletti korcsoport az átlagnál gyakrabban okozó ezekben az esetekben.

Végül pedig három hasznos tanáccsal szolgáltak, melyekkel az autósok és a motorosok sokat tehetnek a balesetek számának csökkentéséért:
1. A sofőr háromszor (!) ellenőrizze, hogy tényleg kihajthat-e/befordulhat-e az útra! Előbb a visszapillantók, majd a holtterek ellenőrzésével, végül testmozgással (pl. fejforgatás), azaz körkörös körültekintéssel győződjön meg róla, hogy nem érkezik-e egy motor, amit nem vett észre!
2. A motorosok három legfontosabb intelme, hogy a világítás, felszerelés révén legyenek minél feltűnőbbek, mozgásuk az úton és a sávon belül is defenzív stílusú legyen, azaz elsősorban azt szolgálja, hogy kivédhessék mások hibáját. Végül pedig – hiszen ez is gyakori baleseti ok – csak akkor előzzenek, ha a belátható szakasz jóval hosszabb, mint amennyire szükségük van a visszatéréshez az autó elé.
3. Minden közlekedőtől azt kérik, hogy tegyenek a leggyakoribb baleseti okok ellen: ezek az időjárási és útviszonyoknak nem megfelelő sebesség, a telefonhasználat menet közben és ami egyre gyakoribb: a fáradtság. Azt kérik, ha már nem tudnak összpontosítani, leragad a szemük vagy csak figyelmetlenek, semmiképpen ne vezessenek tovább csak azért, mert „nemsokára odaérünk…”