ADAC: az autósok vagy a motorosok felelősek a balesetekért?

ADAC: az autósok vagy a motorosok felelősek a balesetekért?

              - Címkék |Baleset-megelőzés, Cikkek
Az ADAC összegzése alapján az autós-motoros ütközések nagyjából 70%-ában az autó vezetője a hibás, míg a motorosok a balesetek 30%-ában vétkesek.

Mondhatnák a szkeptikusok, akik folyton a valóságtagadással próbálnak érvelni, hogy ez kiragadott részlet, nem reprezentatív mérés és hasonlók. Nos, szerencsére nem erről van szó, elvégre az ADAC a földrész legnagyobb autós, motoros szervezete, mely több mint húsz éve elemzi a személysérüléses baleseteket, majd az összefüggések alapján feltárja az okokat és hasznos tanácsokkal segít megelőzni a karambolokat.

ADAC: az autós-motoros balesetekben többnyire vétlenek a motorosok

Megdöbbentő, hogy az ilyen ütközéseknek nagyjából 30%-ában vétkesek a motorosok, ráadásul messze több ilyen baleset történik, mint úgynevezett egyjárműves elcsúszás, ahol a motoroson kívül senki nem érintett – nagyjából 65/35% az arány.

Tízből hétszer a sofőr hibázik az autós-motoros balesetekben – írja az ADAC

Vagyis a sérülésekkel járó motorbalesetek kétharmada többjárműves, amikor másik résztvevő is van – ez esetben a sofőr –, és az ilyen balesetek 70%-ában vétlen a motoros. Különösen sok a kezdő az efféle karambolokban, az ADAC felmérése alapján a 15 és 24 év közötti korosztály tagjai sérülnek meg leggyakrabban.

Mit tehetsz, hogy motorosként ne legyél áldozat?

Mint említettük, a szervezet fontosnak tartja, hogy aktívan részt vegyen a baleset-megelőzésben, ezért azt tanácsolják a motorosoknak – ebben a sorrendben –, hogy viseljenek minél feltűnőbb ruházatot, sisakot, rendszeresen vegyenek részt vezetéstechnikai tréningeken, míg a sofőröket arra kérik:

ne csak körülnézzenek a kereszteződésekben és a baleseti gócpontokban, hanem az autóknál kisebb és sokkal fürgébb motorkerékpárokat tudatosan keresve győződjenek meg róla, hogy valóban nem veszélyeztetnek senkit, ha a gázra lépnek.

Kereszteződésekben történik a motorbalesetek negyede

Egyértelmű, hogy jobbra/balra kanyarodásnál és kereszteződésnél gyakran észlelési hiba vezet ütközéshez, azaz a sofőr úgy gondolja: szabad az út, de nem elég alaposan méri fel a helyzetet. Anélkül, hogy pálcát törnének az idősek felett, kiemelték, hogy a 65 év feletti korcsoport az átlagnál gyakrabban okozó ezekben az esetekben.

A felmérés szerint a sérüléssel járó motorbalesetek 2/3-ában autóval ütközik a kétkerekű, és az ilyen karambolok 70%-ban vétlenül sérül meg a motoros (Kép: MTI)

Végül pedig három hasznos tanáccsal szolgáltak, melyekkel az autósok és a motorosok sokat tehetnek a balesetek számának csökkentéséért:

1. A sofőr háromszor (!) ellenőrizze, hogy tényleg kihajthat-e/befordulhat-e az útra! Előbb a visszapillantók, majd a holtterek ellenőrzésével, végül testmozgással (pl. fejforgatás), azaz körkörös körültekintéssel győződjön meg róla, hogy nem érkezik-e egy motor, amit nem vett észre!

2. A motorosok három legfontosabb intelme, hogy a világítás, felszerelés révén legyenek minél feltűnőbbek, mozgásuk az úton és a sávon belül is defenzív stílusú legyen, azaz elsősorban azt szolgálja, hogy kivédhessék mások hibáját. Végül pedig – hiszen ez is gyakori baleseti ok – csak akkor előzzenek, ha a belátható szakasz jóval hosszabb, mint amennyire szükségük van a visszatéréshez az autó elé.

3. Minden közlekedőtől azt kérik, hogy tegyenek a leggyakoribb baleseti okok ellen: ezek az időjárási és útviszonyoknak nem megfelelő sebesség, a telefonhasználat menet közben és ami egyre gyakoribb: a fáradtság. Azt kérik, ha már nem tudnak összpontosítani, leragad a szemük vagy csak figyelmetlenek, semmiképpen ne vezessenek tovább csak azért, mert „nemsokára odaérünk…”

Köszönjük, ha megosztod az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V) hasznos tanácsait, hogy kevesebb baleset történjen a hazai utakon!