A fórumokon gyakran felmerülő téma, hogy egy túra során milyen útdíjakkal kell számolni a motorosoknak, illetve hogyan lehet megúszni ezeket, ezért most egy csokorba szedtük, hogy szerte Európában milyen rendszerben működik és mennyibe kerül az autópályák és alagutak használata.
Először is kezdjük a számunkra oly’ kedves államokkal, ahol a kétkerekűektől egy fityinget sem kérnek, mindenki arra megy, amerre csak szeretne. Szóval motorral ingyenesen használható közutak és autópályák itt találhatók:
- Andorra
- Csehország (csak motorral ingyenes)
- Észtország
- Finnország
- Koszovó
- Ciprus
- Lettország
- Lichtenstein
- Litvánia
- Luxemburg
- Románia (csak motorral ingyenes)
- Szlovákia (csak motorral ingyenes)
- Málta
- Ukrajna

Ezen túlmenően jó néhány ország akad, ahol az úthasználati díj nem létezik, csupán a költségesebb hidak és alagutak fizetősek. Ezek a következőek:
- Albánia
- Belgium
- Dánia
- Montenegró
- Hollandia
- Svédország
Autópályadíjak Európában – hol van matricás rendszer?
Általában sokkal költséghatékonyabb, ha előre megvehető matricával hajthatsz fel a pályára, ez – ha sokat motorozol – lényegesen kedvezőbb, mint mondjuk a horvát vagy olasz példa, ahol kilométeralapú a rendszer, s utóbbinál bizony naponta akár 13-15 ezer forintra (!) is rúghat a kapuknál hagyott összeg…

Szóval a matricás államok listája (a linkek alatt részletes leírás nyílik arról, pontosan milyen feltételek is érvényesek és mennyibe kerül a motorok matricája) :
- Ausztria
- Bulgária (motorral ingyenes)
- Magyarország
- Moldova
- Németország (2019-től: 2,5-25 EUR/10 nap, motorkerékpárral ingyenes)
- Szlovénia
- Svájc

A leghosszabb lista a fizetőkapus országoké, itt sajnos muszáj arra számítanod, hogy rendre lelassul a forgalom, amikor egy-egy ellenőrzőponthoz érsz, s nem árt, ha ilyenkor kéznél van – esetleg a tanktáska felső részében – némi apró vagy a bankkártya, hogy ne kelljen leszállnod a gépről a fizetéshez. Tehát fizetőkapus autópályák találhatók a következő helyeken (A linkek alatt az adott ország szolgáltatói és átlagos árai találhatóak):
- Beloruszia
- Bosznia Hercegovina
- Horvátország
- Franciaország
- Nagy-Britannia
- Görögország
- Írország
- Olaszország
- Norvégia
- Macedónia
- Lengyelország
- Portugália
- Szerbia
- Spanyolország
- Törökország
Autópályadíj? Így kerüld el a fizetést!
Számos helyen megúszható az akár napi 30-50 eurót is kitevő költség, ugyanis sok államban (így például az elképesztően drága útdíjairól ismert Olaszországban is) lépten-nyomon kiválthatók az autópályák a velük párhuzamosan futó, ingyenes autóutakkal. Tudni kell, hogy itt azért nagyobb a forgalom, mint a sztrádán, és gyakoriak a telepített sebességmérők, de a kétszáz kilométerenként elvesztegetett nagyjából 20-30 perc igazán megéri, elvégre az átlagos díjszabás ilyen távon 17-21 euró, azaz öt-hat rugót spórolhatsz a kitérővel.
Érdemes hát alaposan megtervezni az útvonalat, s ha alternatív lehetőségeket találsz, azt előre beprogramozni a navigációba, hogy minél kevesebbet kelljen költened a kapuknál.