Share the post "Használtmotor – XXI. rész – Kawasaki ER-6n – A legjobb kezdőmotor?"
Talán abban mindannyian egyetértünk, hogy a középkategóriás, soros, kéthengeres motorok ideálisak kezdő és haladó motorosok számára egyaránt, nem véletlen, hogy napjainkban egyre több márka rukkol elő 6-700-as sorkettesekkel. Az elmúlt években a piaci igények változása folytán ismét előtérbe került ez a kategória, melyben a Kawasaki már több mint két évtizede brillírozik. Mai használtmotorrovatunk szereplője nem más, mint a Kawasaki ER-6n és a tulajdonos, Szandi.
Motoros fórumokon, ahol a „milyen motort vegyek kezdőmotornak?” kérdésre nem azt írják, hogy „GSX-R 1000-et, és majd belenősz!”, legtöbbször valamelyik középkategóriás, kéthengeres japán gép neve merül fel. Ennek oka magától értetődő: rövid tengelytáv, kellően rugalmas erőforrás, kedvező fogyasztás és karcsú felépítés szól mellettük, a csekély tömegről nem is beszélve.

Személy szerint nem vagyok egy őrült Kawasaki rajongó, mégis úgy gondolom, a zöldek vezetői jól tették, hogy nem engedték süllyesztőbe a sorkettes irányvonalat, hiszen nemcsak nyomatékos, csapatós motorokká nőtték ki magukat az ER-ek és Ninják, hanem a mindennapok nagyszerű ingázóivá is. Elég csak megnézni a japán gyártó modellpalettáját, bőven válogathatunk a macsó kinézetű kéthengeresekből a mai napig . Na, de ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg, mit is tud az ER-6n!
2005-ben az ER-5 típus megszűnését követő utódként érkezett a megszokottól eltérő formavilágú ER-6 széria csupasz „n” illetve idomos “f” változatban, melyekről ránézésre is látszott, hogy az elődhöz képest teljesen új technikára épültek. Kifejezetten rövidnek mondható, 1405 mm-es tengelytávú és 197 kg-os gépet kell terelgetni 785 mm-es ülésmagasságról, vagyis eszményi gép az alacsonyabb, törékeny hölgyeknek. Ráadásul a sorkettes motor karcsú felépítése és szerény tömege komoly előny a sornégyesekkel szemben, 72 lóereje pedig már elég egy élvezetes szerpentinezéshez.

Hosszútávú motorozáshoz 15,5 literes üzemanyagkapacitás áll rendelkezésre, melyhez egy kedvező fogyasztás társul. Tapasztalatok azt mutatják, hogy – csuklótól függően – 3,8 és 5,4 L/100 km-es átlaggal számolhatunk vérmérséklettől függően, vagyis simán kijöhet akár 400 (!) kilométeres hatótáv is, ami sok túragépnek becsületére válna. Igencsak szembeötlő a motor térhálós, acél csőváza és középvonaltól eltolt hátsó rugóstagja is. Ha tüzetesebben átvizsgáljuk a gép felépítését, tisztán látszik, hogy a mérnökök azt a parancsot kapták, hogy lehetőleg egy tömzsi, helytakarékos felépítésű vasat fejlesszenek – erről árulkodik többek között a kipufogórendszer és az imént említett, szokatlan elhelyezésű központi rugóstag is.

Nem mellesleg futóműve elöl hagyományos beépítésű teleszkópokból áll, melyeken állítási lehetőség nincs, míg hátul a lengővillához kapcsolódó rugóstagon csak az előfeszítés állítható.
Milyen technika lapul az Kawasaki ER-6n idomai alatt?
Nyolcszelepes, DOHC-vezérlésű, soros, kéthengeres erőforrás dohog a Kawasakiban, melyet karburátor helyett már elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel láttak el – ezért is a csekély, akár négy liter alatti átlagfogyasztás.
Maximális teljesítménye 72,1 lóerő 8500-as percenkénti fordulatszámon, ráadásul lelkesen pörög, nem érezni, hogy a 11 ezres leszabályzásig veszítene vehemenciájából. Igazán az öt- és nyolcezer közötti fordulatszám-tartományban virgonc, innen érdemes indítani az előzéseket, ha csomaggal, utassal kelünk útra.
Modelltörténet – Kawasaki ER-6n
2006: Megérkezik az ER-6n, mely az ER-5 modellt váltja.
2009: Elérhetővé válik a felárért rendelhető ABS. Új, jobban olvasható műszeregységet, másik lámpatestet és némi ráncfelvarrást kap a modell.
2010: Az erőforrás középtartományban erősebb lesz a jobb rugalmasság érdekében, illetve új színekben rendelhetőek a 2010-es modellek
2011: Újabb ráncfelvarrás: szebb, modernebb külsőt kap az ER-6n.

2012: 16 literre nő az üzemanyagtartály kapacitása, míg a hasmagasság 130 mm-re csökken. Új, dupla csővázzal és lengőkarra érkezik ez a széria, mely jobban kiemeli az új, sportos kinézetű kipufogót. Légbevezető-csatornáját a váz csövei közé helyezték el, ezzel hidegebb, oxigénben gazdagabb levegőt biztosítva a motor számára.
2014: Elérhetővé válik a 25 kW-os változat, így A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is vezethetik az ER-6n-t. Szintén újdonság, hogy „ECO riding” felirattal tudatja a pilótával a kijelző, melyik gázállásban leginkább környezetbarát a motor működése.
Tulajdonosi vélemény – Herk Alexandra (Kawasaki ER-6n – 2006)
Szandi foglalkozását tekintve fodrász, választottja pedig egy 14 éves Kawasaki ER-6n. Kezdő, női motorosként könnyen kezelhető, filigrán gépre volt szüksége, így lyukadt ki az ER-6n-nél.

– Mióta van motorjogsid és mennyit motoroztál eddig?
– 2019 júliusa óta van motorjogsim, ennek dacára már jó sokat ültem nyeregben. Egy szezon alatt kereken tízezer kilométert tekertem bele a Kawába. Egyszerűen nem tudok betelni vele, hiszen ideális kezdőmotor, csekély tapasztalattal is könnyen terelgethető, de a tapasztaltabbak sem unatkoznak rajta. Szépen pörög fel, és simán viszi – óra szerint a 200 km/h-t, szóval egyszerűen tökéletes.
– Végeztél bármilyen átalakítást rajta?
– Talán ebből látszik igazán, milyen kiforrott, sokoldalú modellről van szó. Gyakorlatilag semmihez nem nyúltam, teljesen megfelelt gyári állapotában, és azt hiszem, ezzel nem vagyok egyedül.

– Van olyan tulajdonsága a motornak, amit esetleg nem szeretsz?
– Számomra kifejezetten erős a sorkettes vibrálása, rezonanciája, és ezt bizony megérzem a nyeregben. Nem ritkák már 80 kilométer után megállok nyújtózni kicsit, mert elzsibbadnak a lábaim.
– Mennyit fogyaszt az hatkilós Kawa a te stílusod mellett?
– Erre sem lehet panaszom, szinte pár csepp benzinnel beéri… Ha mindent beleszámolok, ideértve a városi cirkálást, autópályát stb., 4 és 4,5 liter között mozgott az átlagom.
– Mire cseréled le, ha egyszer megválsz tőle, és miért?
– Erősebb motorra továbbra sincs szükségem, esetleg a modernebb külső miatt cseréltem volna le egy fiatalabb gépre, nézegettem is őket. Tulajdonképpen már meg is van az utód, ugyanis karácsonyra kaptam a páromtól egy 2020-as Z650-et, így a következő szezont már azzal kezdem.
Típushibák – Kawasaki ER-6n
Több tulajdonos és szerelő megerősítette, hogy igazán megbízható modellről van szó, és komolyabb hibák csak elvétve fordulnak elő ennél a modellnél. A kopóalkatrészek cseréjén felül ilyen lehet az üzemanyagszivattyú meghibásodása, és még annál is ritkább a vázrepedés, mely legtöbbször egyébként is veszélytelen – a motor irányítását nem befolyásoló hajszálrepedésekről van szó, melyek csak ritkán igényelnek beavatkozást.
Olvashatunk minden különösebb ok nélkül felvillanó Fi-lámpáról, de ezen kívül inkább az elvégzett (vagy éppen el nem végzett) visszahívásokra érdemes figyelni vásárláskor, mint például az elszabaduló, meglazuló idom, ami miatt lehet, hogy nem tud fékezni a pilóta, mert elakadhat a lába az alkatrészben.
Mennyibe kerül használtan az ER-6n?
Az internetet böngészve azt látni, hogy egy időben 35-40 példányt is hirdetnek így szezonon kívül is. Érdekes, hogy évjárattól függetlenül 500 ezer forinttól, 1,3 millió forintig találni használt példányokat, tehát erre kimondottan igaz, hogy nem évjáratot, hanem állapotot veszünk. Amennyiben ilyen motor vásárlásán gondolkozunk, természetesen ajánlott a 2009 utáni példányok között keresgélni, melyek már ABS-szel is elérhetőek voltak.
Persze a korábbi, blokkolásgátló nélküli modellek sem rosszabbak, szimplán a menetbiztonságot növelő tényezők megérik azt a plusz anyagi ráfordítást, mely vészhelyzetben akár az árkülönbözet többszörösét spórolhatja meg nekünk.
Az ER-6n riválisai
Ha felkeltette az érdeklődésed ez az aranyközépút kategória, akkor javaslom, tekintsd meg a fellelhető kategóriatársakat is a használtpiacon, így tisztában lehetsz vele, mit kaphatsz ebben az árkategóriában:
Suzuki SV650 – 500 ezer forinttól
Yamaha FZ6n – 780 ezer forinttól
Honda CB600 Hornet – 550 ezer forinttól
Mennyibe kerül az alkatrész a Kawasaki ER-6n-hez?
– Olajszűrő: 2330 Ft
– Légszűrő: 3330 Ft
– Gyújtógyertya: 4400 Ft/db
– Első/hátsó fékbetét: első 7060 Ft-tól
– Akkumulátor: 11 490 Ft
– Kormánycsapágyszett, kúpgörgős: 17 300 Ft
– Kerékcsapágykészlet: 5760/8720Ft (első-hátsó)

– Teleszkópszimmering: 3500 Ft/pár
– Féknyeregfelújító: 6260/8560 (első-hátsó)
– Kuplungbowden: 10 470Ft
Előttem az utódom – ER-6n a napjainkban
Miként az elején írtuk, a kéthengeresek a mai napig megtalálhatóak a Kawasaki kínálatában. Cikkben szereplő modellünk leszármazottjaként 2017-ben a Z650 vette át a a sikertörténet folytatását.

Vad, Kawasaki Z stílusa rendkívül agresszív motor benyomását kelti, melyet elismeréssel vesz szemügyre a zöldvérű rajongók. Ehhez egy könnyed acél csővázat terveztek, melynek eredményeként 187 kg-os menetkész tömeget kell mozgatnia az alsó és középső fordulatszám-tartományra hangolt, 68 lovas erőforrásnak.
Műszaki adatok – Kawasaki ER-6n (2006)
Motor típusa: négyütemű, soros hengerelrendezésű, kéthengeres, nyolcszelepes, folyadékhűtésű
Hengerűrtartalom: 649 cm3
Max. teljesítmény: 71 LE (53 kW) / 8500 rpm
Max. forgatónyomaték: 66 Nm/ 7000 rpm
Fékrendszer (elöl): 300 mm-es, hullámos szélű, dupla tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel
Fékrendszer (hátul): 220 mm-es, hullámos szélű féktárcsa, egydugattyús féknyereggel
Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70 R17
Gumiabroncs mérete (hátul): 160/60 R17
Menetkész súly: 197 kg
Tengelytáv: 1405 mm
Hossz: 2100 mm
Új ára 2006-ban: 1 625 000 forint
Share the post "Használtmotor – XXI. rész – Kawasaki ER-6n – A legjobb kezdőmotor?"