„Félmillió robogónak nincs biztosítása?” Azt se tudjuk, van-e annyi robogó…

„Félmillió robogónak nincs biztosítása?” Azt se tudjuk, van-e annyi robogó…

              - Címkék |Hírek

Ha fogalmunk sincs, hogy Áginak és Józsinak hány almája van, akkor vajon hány almájuk van összesen? Ezt az egyenletet „fejtette meg” a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége egy becsléssel…

Mintha szentírás lenne, úgy vették át az újságok az MTI-hírt, amiben a fenti társaság arról ír, hogy 500 ezer kismotornak nincs itthon kötelező biztosítása.

„Félmillió robogónak nincs biztosítása?” Azt se tudjuk, van-e annyi robogó…

Félmilliónyi robogó közlekedik kötelező biztosítás nélkül, mert a Magyarországon üzemelő mintegy 600 ezer robogónak csak a 15-20 százaléka után fizetik rendszeresen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjat (kgfb) – áll a közleményben. Azt most ne feszegessük, hogy miért robogót írnak, miközben segédmotorokról beszélnek – valószínűleg a közérthetőség miatt tettek így.

Végre egy kézzelfogható adat: a 12 kW (16 LE) alatti teljesítménykategóriában 420 ezer, míg a 13-35 kW közötti kategóriában 463 ezer forint volt a motoros balesetek során kifizetett átlagos kártérítés – derült ki az MNB statisztikájából

Másrészt bátor kijelentés a félmilliós érték – hogy más jelzőt ne mondjak –, főleg, hogy ez bevallottan csak becslés. Tehát nyilvántartás híján így gondolják a szakemberek, hogy ennyi szabálytalanul közlekedő robogó, pontosabban segédmotor lehet az utakon.

Szóval csak óvatosan az egy az egyben átvett sajtóközleményekkel, kedves kollégák, mert kár tényként közölni valamit, ha az saccolás – pardon: becslés – alapján született. Azt meg végképp kár tényként közölni,

„gyakori eset, hogy a károkozó robogó elhagyja a baleset helyszínét.”

Lássuk be, aligha készült ilyen statisztika, ami igazolná, hogy gyakran lépnek le a bajt okozó robogósok, vagyis nem gyakran maradnak ott betétlapot adni. Márpedig az átlagos olvasó ezt szűri le belőle, és ez elég komoly baj. Arról nem beszélve, hogy ha a biztosítók szerint baj van a sok szabálytalan segédmotorral, akkor – a külföldi példák alapján –

saját hatáskörben, úgynevezett „biztosítói rendszámmal” mindhárom problémát megoldhatnák egy füst alatt. Regisztráció, azonosíthatóság és biztosítás egyben – tökéletes megoldás.

Igen, ez pénzbe kerülne a társaságoknak, de mivel tavaly úgyis rekordkevés baleset és kifizetés történt, sőt egyes biztosítók vissza is utalták a díj egy részét, akkor a 2020-as megtakarításból talán futna ilyen beruházásra is…

Röviden tehát egy rakás segédmotornak nincs érvényes kötelező biztosítása, ami nagy gáz, de kár becsült számokkal és saccolt százalékokkal tovább fokozni a hangulatot. Főként, hogy ha lenne rendszáma az 50-eseknek, akkor arról máris láthatnánk, hogy érvényes-e a biztosítása, s nem kéne ilyen tippelgetésekkel bajlódni.