A folyamatos szélzaj hosszútávon szinte észrevétlenül teszi tompábbá, figyelmetlenebbé a vezetőt, ezért a szélvédelem fejlesztése nemcsak kényelmi, hanem biztonsági kérdés is. Összeállításunkkal segítünk, hogy megtaláld a motorodhoz és testalkatodhoz ideális megoldást.
Sajnos nincs minden géphez és pilótához egyaránt tökéletes plexi, sőt olyannyira nem, hogy saját túracsapatunkban az egyik Dolomitok-körön, útközben (!) cseréltük ki a plexiket két azonos motoron. A csere oka az volt, hogy mindkét vezető elégedetlen volt az egyébként módosított, gyárinál magasabb plekóval, ám egymás gépeire átülve tökéletesnek találták a szélvédelmet. Jóllehet, csak 10 centi magasságkülönbség volt a vezetők között, ez már elégnek bizonyult ahhoz, hogy azonos gépen merőben más légterelőre legyen szükségük…

Ezért nem jó ötlet a motoros csoportokban kérdezősködni, hogy
„Nektek melyik plexi vált be X vagy Y típuson?”,
hiszen csak úgy értékelhető a válasz, ha tudjuk, milyen magas a kérdező, valamint a segítőkész válaszadó. Ennél sokkal hatékonyabb, ha túraplexikre szakosodott üzletben érdeklődsz, ahol százával találtak gazdára ilyen alkatrészek, és a nagy számok törvénye alapján találkoztak már hasonló problémával.
Milyen túraplexit válassz a motorodra?
Alapvetően három részre oszthatóak a piacon elérhető, nagyobb szélvédelmű plekók. Az elsőbe tartoznak a csupaszmotorra utólag felszerelhető típusok, melyek azt szolgálják, hogy egyáltalán bármilyen időjárás-védelem legyen a „cúgos” nakeden. Ezekből egyaránt találsz univerzális és típusspecifikus változatokat, emellett elérhetőek víztiszta, valamint sötétített változatban is. Mivel homologizált, Európában közúton is használható alkatrészek, E-jellel és típusjóváhagyással, bátran használhatod őket itthon és az Alpok/Dolomitok-túrákon is.

A második csoportban olyan úgynevezett túraplexik sorakoznak, melyek nagyobbak vagy eltérő kialakításúak, mint a gyári, így jelentősen javíthatják a szélvédelmet. Ezek között megtaláljuk az íves, magasított, illetve magasabb-szélesebb változatokat is, így gyakorlatilag bárki kiválaszthatja a testalkatához és ízléséhez passzoló darabot. Ezek közös jellemzője, hogy a gyári helyre rögzíthetőek, nincs szükség átalakításra, fúrás-faragásra, csupán pár perc a felszerelésük. Mivel nagyobbak az eredeti alkatrésznél, hatékonyabb időjárás-védelmet nyújtanak, ám egyes motorokon, különösen a merőlegesen álló plexik esetében minél nagyobb a felület, annál nagyobb légörvényt kelthet. Márpedig a turbulencia zaja és hatása szintén rendkívül fárasztó, ezért ilyen motorokon általában az úgynevezett varioplexi lehet a tökéletes választás.

Emellett a mérnökök gondoltak azokra is, akik nem túráznak, de keveslik sportmotorjuk szélvédelmét – nekik készülnek az eredeti helyre felszerelhető, E-jeles, ívesebb légterelők.
Így növelhető a sportmotorok szélvédelme a gyárinál nagyobb, ívesebb plexivel
Miben különbözik a varioplexi a hagyományos légterelőktől?
A varioplexi lényege, hogy fix légterelőből és egy állítható szögű részből áll, a kettő között pedig átengedi a menetszelet, ami ideális esetben csökkenti vagy kioltja a légörvényeket. Ezzel duplán nyerhet a motoros, mivel a toldat szögének és magasságának állításával változtathat az időjárás-védelem mértékén, egyben csökkentheti a turbulenciát és szinte teljesen személyre szabhatja a gép szélvédelmét. Ez utóbbiból egyaránt kapható önálló toldat, amit általában csavarkötéssel vagy klipsszel rögzíthetsz a gyári plekóra, illetve vehetsz teljes készletet is, ami az eredeti alkatrész helyére rögzíthető, hogy ne kelljen otthon szereléssel bajlódnod.

Válaszd bármelyiket is a háromból, a csekély beruházásért cserébe sokoldalúbbá válik a motorod, kényelmesebben tehetsz meg nagy távokat vele, és az sem mellékes, hogy esőben nagyobb felületen marad száraz a ruhád, hála a nagyméretű plexinek.
Képek: Puig, (X) – Támogatott tartalom