Share the post "Ez a különbség a szabályos és a szabálytalan sportkipufogó között"
A mátrai razziák hírei alatt sorra jönnek a kommentek, melyekből kiderül: sok a félreértés itthon a sportdobokkal kapcsolatban. Hogy rendet tegyünk, röviden, közérthetően leírjuk, mitől szabályos/szabálytalan az új kipufogó és mire figyelj a vásárlás és a felszerelés során, hogy Téged se itthon, se határainkon túl ne büntessenek meg.
A híradásokból úgy tűnhet, hogy a mátrai bírságok, feljelentések oka a sportkipufogó volt, márpedig Magyarországon nincs olyan KRESZ- vagy KöHÉM-előírás, hogy nem lehet sportkipufogó a motorodon. Anélkül, hogy elviccelnénk a dolgot, leszögezhetjük, hogy nem a sportdob szabálytalan, csak a szabálytalan sportdob az… Hogy mi a különbség? Megmutatjuk, hogy neked ne az útszéli decibelméréskor kelljen rájönnöd.
Mitől lesz szabályos a motorok sportkipufogója?
Számtalan előnye van az eredetitől eltérő doboknak. Napjaink óriási, gyári hangtompítói nem ritkán elcsúfítják az egyébként gyönyörű motorokat, így teljesen megértjük, ha valaki csak ezért leveszi az ormótlan „hurkatöltőket.” A szebb hang szintén sokat nyom a latban, arról nem is beszélve, hogy a teljes rendszer kiváltásával akár 10-15 kilót is lefaraghatsz a gép tömegéből. Igen ám, de hogy állj neki a cserének?
Plusz 2-3 lóerő, mínusz 3 kiló és szebb hang – elég egyértelműek a sportkipufogók előnyei…
Az egyik leggyakoribb tévedés, hogy tiltott minden átalakítás a járműveken, beleértve a nyitott dobot vagy rendszert is. Szó sincs erről, a népszerű motorokhoz vagy tucatnyi olyan utángyártott alkatrész kapható, amivel szabályosan közlekedhet közúton. Más kérdés, hogy ezeket nem a kínai webáruházak „ArkaPopics muffler, 29.95 USD, Free shipping” kezdetű hirdetéseiben találod. Az ugyanis alapvetés, hogy csak európai jóváhagyási jellel ellátott alkatrészt építhetsz be, ez az úgynevezett és sokat emlegetett E-jel, ami szintén számos félreértésre ad okot.
Az Arrow könnyű és formás kipufogói az idén megjelent Suzuki GSX-8S-hez
Ezzel el is érkeztünk a második leggyakoribb tévhithez, azaz hogy
„az E-jeles sportdobok szabályosak, nem szólhat értük a rendőr.”
Ez már csak azért is tévút, mert az E-jelből nem derül ki, hogy arra a motorra gyártották/engedélyezték-e, sőt az sem, hogy egyáltalán motorra készült-e a gyárban. Valójában az E-jel kötelező, de önmagában nem elég, elvégre ez is csak olyan, mint az autók utólag felszerelhető alkatrészei, extrái. Azok is E-jelesek, de kizárólag akkor használhatóak közúton, ha a forgalmiba is bekerült a felszerelés ténye.
Miben különbözik a sportkipufogók hazai és külföldi megítélése?
Itt gyorsan válasszuk is ketté az elméletet és a gyakorlatot, mivel az elmúlt 25-30 év hazai és külföldi motorostúrái alapján leszögezhetjük, hogy ég és föld a kelet- és nyugat-európai hozzáállás. Többször láttunk már osztrák parkolókban, hogy az egyébként teljesen szabályosnak tűnő motorról vették le a rendszámot vagy írták a büntetést a tulajdonosának, néha akár egy rendszámtartó, fékkar vagy pont a sportdob miatt. Itt írt róla az egyik motorostársunk, hogy milyen elképesztő részletesen átvizsgálták a motort – gyakorlatilag komolyabb beavatkozás volt, mint itthon egy műszaki vizsga, hiszen a fékfolyadék forráspontját és a motor dB-értékét, valamint károsanyag-kibocsátását is vizsgálták. Ezzel szemben hazánkban az a tapasztalat, hogy egy műszakilag átlagos állapotú, E-jeles, 95-98 dB-es kidörrentővel felszerelt motort akkor sem büntetnek meg a rendőrök, ha egyébként a kipufogó nem típusazonos, esetleg már annyit használták, hogy a természetes kopás miatt 2-3 dB-lel nagyobb a zajterhelése, mint újkorában.
Tehát Magyarországon kissé lazább az elbírálás, de ha Ausztriában (Olaszországban, Svájcban stb.) is szeretnél motorozni, erősen ajánlott olyan dobot választani, amiért nem veszik le a rendszámod már a rohonci szerpentinen…

Ha tehát külföldön is motoroznál, érdemes olyat választanod, ami minden gond nélkül beíratható a forgalmiba, és utána már senki nem szólhat érte.
Miután kiválasztottad a motorod típusa és évjárata alapján a dobot, felszereltetted és összegyűjtötted a papírokat, azaz a vásárlás és a beszerelés számláját, illetve a tanúsítványt, hogy közúton használható, ezután jöhet a szemle a műszakivizsga-állomáson, ahol kiállítják az igazolást, majd az okmányirodában felvezetik a forgalmiba a módosításokat.
A városi legendákkal ellentétben tehát nem büntetik lépten-nyomon a gyárinál hangosabb gépeket, sokkal jellemzőbb, hogy itthon útjára engedik a szabályosan beépített, dB-killeres, de nem bejegyzett/nem típusazonos dobokkal is a motorosokat. A drákói, nyugat-európai szabályozás sem űzi tűzzel-vassal a sportdobokat, azt viszont elvárják a rendőrök, hogy ha eredetileg nem az a kipufogó volt a motoron, akkor a forgalmiban szerepeljen az átépítés ténye.
Ezt olvastad már? Így írattam be a forgalmiba a sportkipufogót és a LED-es indexet
Share the post "Ez a különbség a szabályos és a szabálytalan sportkipufogó között"



