Vajon hány embert tart vissza a motorozástól, hogy a tanulás ideje alatt a kuplungolásra, váltásra is figyelnie kell? A Honda szerint valószínűleg sokat, legalábbis erre utal a vállalat legújabb fejlesztése, a robogóvezetés egyszerűségét és a motorozás élményét ötvöző, automatikus tengelykapcsoló.
Elsőként a négyhengeres CB650R és CBR650R modellekhez lesz elérhető az E-Clutch, mely a gyorsváltókhoz hasonlóan automatikusan kuplungol, amikor fel- vagy visszakapcsol a pilóta, de fontos előnye az eddig megismert gyorsváltókkal szemben, hogy elindulás, megállás közben sem kell kuplungolni.
A CBR650R-ben debütált a Honda E-Clutch kuplungja
A működése tehát nagyban hasonlít a népszerű DCT-éhez, azzal a fontos különbséggel, hogy lényegesen kedvezőbb árú és a dupla kuplungos egységnél messze könnyebb, mindössze 2,5 kilós szerkezetről van szó. Ez már csak azért is fontos, mert így várhatóan megjelenhet a kisebb, könnyebb modellekben is, melyekhez nem elérhető a DCT.
@hegylakok Honda E-Clutch (CBR650R, Track) #hondamotorcycles #hondacbr650r #eclutch #hondaeclutch
♬ eredeti hang – Hegylakók Motoros Magazin – Hegylakók Motoros Magazin
A megoldás legfőbb hozadéka, hogy a pilótának ezentúl nem szükséges a kuplungkart kezelnie, és a váltások során az úgynevezett „félkuplung” üzemmód aktív, tehát a befecskendező rendszer kiszűri a rántásokat, a tengelykapcsoló működése a pillanatnyi helyzethez igazodik, így tényleg kifinomultak, pontosak a fokozatkapcsolások és garantáltan nem ránt a motor fel- és visszaváltáskor. A kuplungkarra természetesen akkor sincs szükség, ha a motoros lehúzódik, megáll vagy újra elindul. A lefulladást is meggátoló E-Clutch indításkor azonnal bekapcsol, és automatikus üzemmódban éppoly kifinomultan működik, mint manuális állásban.
Gondolva a „régi motorosokra”, a vezető maga is kezelheti a kuplungkart, miként a klasszikus gépeken. Ezt megteheti automatikus üzemmódban is, ekkor 2-5 másodpercre újra manuális módba kapcsol a motor, majd visszaáll automatikus működésre, illetve ha a pilóta nem tart igényt az E-Clutch támogatására, akár teljesen ki is kapcsolhatja.
@hegylakok Honda E-Clutch – First Impressions #hondamotorcycles #eclutch #hondaeclutch
♬ eredeti hang – Hegylakók Motoros Magazin – Hegylakók Motoros Magazin
Junya Ono, a Honda E-Clutch fejlesztéséért felelős csapat vezetője elmondta:
Azért dolgoztuk ki Honda E-Clutch rendszerünket, hogy még élvezetesebb és izgalmasabb legyen a motorozás, s új élménnyel ajándékozhassuk meg vásárlóinkat. Emellett komfortosabbá és nyugodtabbá teszi a városi etapokat és a mindennapos ingázást. Reméljük, hogy sokan kipróbálják majd, és megtapasztalják, mennyivel sportosabbá és rugalmasabbá teszi a motorokat, mint a hagyományos kuplung.

Kíváncsian várjuk, milyen lesz a gyakorlatban a Honda újítása, de ismerve a DCT kifinomult működését – no meg népszerűségét –, valószínűleg az E-Clutch is gyorsan meghódítja majd a motorosok szívét. Ráadásul ez a fejlesztés olyanokat is motorozásra csábít majd, akik eddig – az egyszerűbb kezelhetőség miatt – inkább a robogókra voksoltak a nagymotorok helyett.