Legalább a történet egyik fele igaz, a másik része viszont akkora csúsztatás, hogy a fal adja a másikat…
Többen kérdeztétek a rolleres-biztosítós cikk után, hogy mennyire komoly az a rendőrségi közlemény, amit az elektromos kerékpárokkal, rollerekkel kapcsolatban adott ki a rendőrség. A rövid válasz: kicsit sem komoly, de a helyzet ennél bonyolultabb…
Nem valódi, de attól még részben igaz „rendőrség tájékoztatója”
Íme a láthatóan kapkodva összerakott kép és szöveg:
Rendőrségi tájékoztató: elektromos roller & elektromos kerékpár a közúti közlekedésben. Hogyan szabályos?
1. Minden olyan elektromos kerékpár, amely emberi erő kifejtése nélkül halad, segédmotorkerékpárnak minősül, melyre biztosítás, bukósisak és vezetői engedély szükséges.
2. Amennyiben ezen járművel szeszesitaltól befolyásolt állapotban közlekedik az állampolgár ittas járművezetést követ el.
3. Minden olyan elektromos roller, mely 25km/óra, vagy afeletti sebességgel képes haladni, segédmotorkerékpárnak minősül, melyre szintén szükséges biztosítás, bukósisak és vezetői engedély.
Hogy mindenki hazaérjen!

Lássuk sorban, mi igaz és mi nem a szövegben! Az első pont nem is lehet kérdéses, 1975 óta így van, a meglepetés inkább az lehet, hogy csak az utóbbi években kezdték valóban számon kérni a rendőrök. Az elektromos kerékpárként eladott, de pedálozás nélkül, gázadásra haladó kerékpár valóban segédmotor, még ha ezt a kereskedők egy része el is hallgatta a vevők elől…
A kettes pont szintén, hiszen a gépi hajtású járművet, legyen bármilyen kis teljesítményű, tilos ittasan vezetni, miként azt nemrég az ügyészség is megerősítette: ha valaki ilyen elektromos kerékpárral vagy e-rollerrel ittasan közlekedik, ugyanolyan bírságra számíthat, mintha részegen autózott, motorozott volna.

A harmadik, rolleres rész viszont teljesen légbőlkapott, sőt a hírek szerint a jövőre érkező, új KRESZ sem vagy csak részben rendezi a rollerek helyzetét. Azaz jó eséllyel továbbra is jogosítvány nélkül lehet vezetni a nagy teljesítményű rollereket, viszont a biztosítás kötelező rájuk, bár a számokat látva nem túl sokan vették komolyan a felhívást, és a legnagyobb portálon is csak 4-5 ezren kötöttek szerződést. Mindössze annyi a szöveg igazságtartalma, hogy a belügyminiszteri állásfoglalás alapján „az elektromos rollert – külön eltérő rendelkezés hiányában – csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni”, de hozzátették, hogy a rendőrségnek a jogszabályok alapján kell eljárnia, amelyek egyelőre csak annyit szabnak meg, hogy nem rollerezhetsz ittasan…
Röviden tehát a felhívás nem a rendőrségtől származik, az utolsó pontja kicsit sem igaz, de a többit érdemes észben tartani, hogy ne igazoltatáskor szembesülj vele.