Ilyen motorokat vettünk idén: sportmotoroktól, túraendurókon át, a nagyrobogókig

Ilyen motorokat vettünk idén: sportmotoroktól, túraendurókon át, a nagyrobogókig

              - Címkék |Kiemelt cikk

Utoljára vagy 15-20 éve volt ilyen népszerű a motorozás, mint napjainkban, legalábbis erre utal, hogy gyakorlatilag ugyanannyi új motor talált gazdára idén szeptemberig, mint tavaly egész évben, és a motorjogsit szerző fiatalok száma is meglepően magas.

A forgalom növekedésével új típusok bukkantak fel a géposztályok élmezőnyében, ezért kivételesen nem a modellek toplistáját mutatjuk be, hanem azt, hogy 2024-ben melyek voltak az egyes kategóriák dobogósai az értékesítési versenyben. Ennél is fontosabb, hogy nem csak a motoreladások nőttek, hanem a vizsgázók száma is – a KTI szerint évente már 15-20 ezren szereznek motoros jogosítványt hazánkban.

Ezek a hazai motorpiac legnépszerűbb új modelljei

A géposztályokat aszerint soroljuk fel, hogy mennyire voltak dominánsak hazánkban, vagyis a legkedveltebb túraendurók csoportjával indulunk, és a lista másik végén szereplő ATV-kkel és elektromos kétkerekűekkel zárjuk a sort. Íme, a magyar motorosok kedvencei!

1. Túraendurók

A piac negyedét (!) uraló gépek között az alábbi, kissé meglepő sorrend született 2024-ben:

Nem véletlen kopár, télies háttér: 2023 kora tavaszán tettük próbára az új BMW R 1300 GS-t

1. Benelli TRK702 – 205 db
2. BMW R 1300 GS – 150 db
3. Honda Transalp 750 – 115 db

2. Csupaszmotorok

A nakedek továbbra is pörögnek, 17%-ot harapnak ki a motorpiacból, köszönhetően az idei újdonságoknak, élen a Hornettel, ami továbbra sem talál legyőzőre.

Yamaha MT-07

1. Honda CB750 Hornet – 128 db
2. Yamaha MT-07 – 93 db
3. Honda CB650R – 68 db

3. Nagyrobogók

A 150 köbcenti feletti, elővárosi ingázásra is alkalmas robeszok között továbbra is a Honda sokoldalú modellje vezet, de itt kifejezetten színes a dobogó, hiszen három különböző márka robogóit találjuk a képzeletbeli pódiumon:

Kipróbáltuk a legkedveltebb nagyrobogót, a Honda ADV350-et is

1. Honda ADV350 – 217 db
2. Yamaha X-MAX300 – 145 db
3. Vespa GTS300 – 100 db

4. Túramotorok

Ez a kategória alaposan felbolydulhat a jövőben, ugyanis a második és a harmadik helyezett modell is teljesen megújul 2024 végén, és sokkal vonzóbb formában kezdi meg a következő szezont:

A Honda NT1100 korábbi változatát a Mecsek szerpentinjein teszteltük. A modellt éppen a napokban váltja le a továbbfejlesztett, még kifinomultabb és jobb időjárás-védelmű utód

1. Benelli TRK502 – 52 db
2. Honda NT1100 – 43 db
3. Kawasaki Versys 650 – 40 db

5. Custom és cruiser

A klasszikus, krómozott vasak versenyében három merőben különböző modell verseng az első helyért:

Honda CMX500 Rebel (Kép: Hegylakók Motoros Magazin, Honda Rebel-teszt)

1. Honda CMX500 Rebel – 41 db
2. Keeway V302C – 18 db
3. Honda CMX1100 Rebel – 13 db

6. Túrasportmotorok

A Tracert egyszerűen nem lehet letaszítani a trónról, sőt olyan elképesztő az előnye, hogy a két Yamahából vagy 150 darabot adtak el, míg az összes többi vetélytársból összesen alig 40-et.

A teszt első kilométerein, valahol Törökbálint közelében a Yamaha Tracer 9 GT-vel

1. Yamaha Tracer 9 GT – 77 db
2. Yamaha Tracer 7 – 71 db
3. Kawasaki Z1000SX – 12 db

7. Klasszikus motorok

Bejött a Honda nyári kampánya, amiben komoly, nagyjából félmilliós árelőnnyel kínálta a CL500 Scramlert, ami így a kategória élére ugrott, megelőzve a Yamaha XSR900-at és XSR900 GP-t:

Yamaha XSR900 GP

1. Honda CL500 Scrambler – 73 db
2. Yamaha XSR900 – 50 db
3. Yamaha XSR900 GP – 22 db

8. Sportmotorok

Az egykori listavezetők mára szinte sereghajók lettek, de az utóbbi időszakban a sornégyes 400-as, 600-as modellek visszatérése új lendületet adott az eladásoknak:

Kawasaki ZX-4R

1. Honda CBR600RR – 29 db
2. Yamaha MT-03 – 27 db
3. Kawasaki ZX-4R – 22 db

9. Endurók

A valódi terepmotorok között továbbra is európai dominancia figyelhető meg, a KTM uralja a kategóriát, és a harmadik helyen is egy Aprilia trónol:

KTM 390 Adventure

1. KTM 390 Adventure – 27 db
2. KTM 890 Adventure – 20 db
3. Aprilia Tuareg 660 – 10 db

10. Szupersportmotorok, Superbike-ok

A legerősebb sportgépek mezőnyében egyszerűen nincs ellenfele a BMW-nek. A bajorok gyakorlatilag kisajátították a dobogót, és gyakorlatilag ugyanannyit adtak el  három német sornégyesből, mint az összes többi sportgépből együtt…

Tesztünkön a listavezető BMW S 1000 XR

1. BMW S 1000 XR – 27 db
2. BMW S 1000 RR – 22 db
3. BMW M 1000 XR – 14 db

11. Elektromos robogók

Meglepő végeredmény született az amperfalók között, ugyanis két BMW és egy NIU került a képzeletbeli dobogóra – ezek voltak idén Magyarország legkedveltebb környezetbarát robogói.

Meghökkentő formájával és lenyűgöző gyorsulásával is kiemelkedik az átlagos e-motorok közül az új CE 02, melyet Portugáliában próbálhattunk ki

1. BMW CE04 – 15 db
2. NIU NQi GTS – 8 db
3. BMW CE02 – 8 db

12. Elektromos motorok

A Sur-Ron rendszámos, kétszemélyes endurója jött, látott és győzött: csak megközelíteni tudták a riválisok a fürge terepmotort.

Sur-Ron Ultra Bee

1. Sur-Ron Ultra Bee – 19 db
2. Silence S01 – 5 db
3. KTM Freeride E-XC – 3 db

Melyik a legnépszerűbb motormárka Magyarországon?

A gyártók viadalában továbbra is betonbiztos a Honda első helye, miként a Yamaha és a BMW második és harmadik helyét sem fenyegeti veszély a hazai piacon:

1. Honda – 1859 db (2023: 2134 db)
2. Yamaha – 733 db (2023: 549 db)
3. BMW – 629 db (2023: 714 db)

BMW Motorrad Days – 2024 (Kép: Gerédi Anita/Hegylakók Motoros Magazin)

Így alakult tehát eddig a motorpiac Magyarországon, és az már most kijelenthető, hogy az előző éveknél sokkal erősebb szezont zárnak a kereskedések, mi több, 15 éve nem adtak el ennyi motort hazánkban, mint idén január és szeptember között.