Share the post "Tényleg keményebbre kell fújni a gumit, ha ősszel is motorozol?"
A tipikus félreértés, amikor valaki hall egy információmorzsát, és abból teljesen rossz következtetést von le… Itt a hideg: jó a guminyomás vagy sem?
Az őszi-téli motorozásról szóló cikk alatt olvastuk ezt a kommentet, igazán tanulságos volt:
‘Az kimaradt, hogy mi van a guminyomással?! Köztudott, hogy hidegben ‘leenged’ a gumi! Ezért az előírtnál keményebbre kell fújni!!!’

Utánajártunk, hogy mit érthetett félre a kommentelő, de mindenesetre köszönjük a hozzászólását, mert így még több emberhez juthat el a helyes válasz.
Hidegben muszáj növelni a guminyomást?
Kezdjük a tényekkel: hidegben csökken a gumi nyomása, ez fizikai törvényszerűség, kár is lenne vitatni. Ezért azt ajánlják, hogy az első fagyok beköszöntével gyakrabban ellenőrizd a nyomást, és ha szükséges, állítsd vissza a gyári értékre.

Valószínűleg ezt értette félre a hozzászóló, amiért azt gondolta, hogy magasabb guminyomás ajánlott, ami egyébként sem túl jó ötlet a hideg, nedves, csökkent tapadási együtthatójú aszfalton. Ugyanakkor, ha már szóba került a guminyomás: Te tudod, mennyivel mutat kevesebbet a nyomásmérő, ha 25-ről 0 fokra csökken a hőmérséklet?
Mennyivel csökken a guminyomás télen?
Azok tippeltek jól, akik egészen kis eltérésre számítottak a 25-30 fokos hőmérsékletcsökkenés után. Nem túl bonyolult számítás, és összességében elmondható, hogy 25-30 fokonként nagyjából 10%-os nyomásvesztéssel számolhatsz.
A konkrét esetben – 2,6 baros guminyomyás esetén – 0,3 barral, 2,3-ra csökken a nyomás az abroncsban, tehát még egészen messze van attól, ami veszélyessé tenné a motorozást. Ennek dacára valóban érdemes rendszeresen ellenőrizni, de attól ne tarts, hogy kétharmadára-felére esik a nyomás csak azért, mert reggel 20-30 fokkal hidegebb van, mint nyáron.
Share the post "Tényleg keményebbre kell fújni a gumit, ha ősszel is motorozol?"
