Hányszor okozott már meglepetést egy csúszós aknafedél vagy egy csatorna ki-bejáratánál keletkezett kátyú, egyenetlenség? Esős időben a sima felszínnel rendelkező, fém alapanyagú lezárók nagy és síkos felületeket képeznek az utakon. Sokan tapasztalatból automatikusan kerülik ezeket a “kellemetlen pontokat”.
Ezen potenciális veszélyforrások kiküszöbölésére külhonban már kampányolnak, sőt bizonyos angliai települések már csatlakoztak is a találmány gyakorlati alkalmazáshoz, kipróbáláshoz. Az új csatornafedél kompozit anyagból készül, csúszásmentes felülettel kialakítva, amely nedves útfelületen is jó tapadást biztosít – nem beszélve, hogy mivel nem tartalmaz fémet, kevésbé csábító préda a tolvajok számára.
A modern anyagú takarók a hagyományosak egy feltűnő hátrányát is megszüntetik. Idővel a karbantartó lyuk körül az aszfaltréteg a nehéz lapok terhelése (plusz az áthaladó járművek súlya) és állandó mozgása miatt rongálódik, kátyú keletkezik. A veszélyes repedések és a kisebb kráterek az útkezelő társaság által – jó esetben – javításra kerülnek, de ez csak tüneti kezelés. A károsodást okozó tényező marad a helyén, és a kör kezdődik előlről – mi ez, ha nem pénzkidobás?
A szerelő-járatok új generációs fedelei nem rozsdásodnak, nem kezdik ki az útfelületet, így amellett, hogy biztonságosak, pénzt takarítanak meg az önkormányzatok számára, mivel megszűnik egy felesleges, pótcselekvő útjavító tevékenység.
A technológia gyakran ésszerű és praktikus megoldást kínál a mindennapi életben. Akkor, kezdhetjük itthon is tesztelni?