Radar-, lézer-, detektor vagy blokkoló, illegális, szabályos, megtűrt, traffipax, mi van? Öntsünk tiszta vizet a pohárba!
“Lemondott Gubcsi Lajos, a honvédelmi tárca egyik vezetője, mivel rendőrségi lézeres sebességmérők megzavarására alkalmas detektort használt szolgálati autójában” – szólt a híradás, amire kedves kollégámból kitört a szidalom, én pedig belefolytam, magam is átnéztem a Richpoi Hírek víruslevelében érkezett anyagot…
Csak hogy eloszlassuk az alapvető félreértéseket: a cikket jegyző újságíró apró tévedésben van, hiszen DETEKTOR nem volt illegális, és várhatóan nem is lesz az, soha, hiszen a neve is mutatja, hogy csak felderíti, érzékeli a sebességmérő jelenlétét. Annak megzavarására alkalmatlan. (Na nem azért, mert gyenge minőségű, egyszerűen nem arra tervezték. Egyébként az ilyenek segítségével nem is lehet megúszni a gyorshajtásért járó csekkeket, hiszen kb. annyit ér, mint amputáció ellen az aszpirin – de ez egy másik történet.)
A lézerblokkoló már más tészta, bár a megfogalmazásban szereplő “megzavarás” szó továbbra is félrevezető lehet, hiszen épp az elmúlt télen zajlott a kirakatper egy lézerblokkolót használó békéscsabai fiatalember ellen – őt számítástechnikai rendszer megzavarása, vagyis gyakorlatilag hacker-támadás miatt próbálták meg elítélni. (Btk. 300/C. §-a (2) bekezdése b) pontjába ütköző számítástechnikai rendszer és adatok elleni bűncselekmény)

Azóta tudjuk, hogy kipukkadt a lézerblokkoló-per lufi, gyakorlatilag elijesztettek pár ezer motorost attól, hogy blokkolót vegyenek, helyette ők külföldi azonosítóval, illetve a rendszámtábla hajlítgatásával próbáltak kiskaput találni, hogy elkerüljék a bírságot. Persze sokan közülük nem tudták – és nem tudják -, hogy a felhajtható/eltüntethető rendszámtábla használata (ha nincs felhajtva, akkor is) bűncselekménynek számít, és magasabb bírsággal sújtható, mint maga a gyorshajtás, ami ellen felszerelik…
Épp a napokban ment híre, hogy az M0 autóúton több helyen fix sebességmérőket telepítenek (pl. a 43-as kilométernél), ezek radarhullámokkal állapítják meg a járművek sebességét, vagyis a lézerblokkolók mit sem érnek ellenük – úgy látszik ez a legújabb megoldás a hiányzó adóforintok beszedésére, ezek szerint a jelenlegi sarc (naponta kb. 450 45 millió forint) kevésnek bizonyul a rendszer stabil fenntartására.

Tehát az újsághírek ellenére sebességmérést érzékelő detektorok, és a traffipax működését befolyásoló lézerblokkolók a legfőbb ügyészség hivatalos állásfoglalása szerint továbbra is legálisak, persze ürügyként ettől még megfelelnek a nemkívánatos vezetők eltávolításához, és közúti ellenőrzések alkalmával némi kötözködéshez – és ehhez nem kell felső-vezetőnek sem lennünk, elég, ha közlekedni merünk a blokkolóval felszerelt motorunkkal.