Olvasói: léteznek még túraendurók?

Olvasói: léteznek még túraendurók?

              - Címkék |Ajánló, Cikkek

Sziasztok, Tanácsért fordulnék Hozzátok, és az Olvasókhoz. Rengeteg tesztet, összehasonlítást olvastam, de nehéz választani, és tudom, hogy tanácsot adni is nehéz lesz, abban hogy melyik a „legtökéletesebb” túra endúró/világjáró motort a középsúlyban – áll Zsolt hozzánk küldött levelében.

Összegezem a szempontjaimat, kíváncsi vagyok a véleményetekre. Árkategóriát nehéz meghatározni (mindenképp 2-2,5MFt alatt – és mindenképpen használtan venném), mert pénzem lenne rá, de úgy vagyok vele, ha egymillió körül „ugyanazt” megkapom, akkor nem feltétlenül költeném rá a dupláját a motorra. Ha nyújt annyival többet, megbízhatóságban, élményben, fenntarthatóságban, akkor nincs akadálya (ideális 1,5 MFt körül lenne).

Szempontjaim (fontossági sorrendben):

– Megbízhatóság: ezért nálam kiesnek a nagyon régi, félmillió forint alatti kategória (persze tudom, itt is ki lehet fogni megbízható motort. Én viszont nem szerelni szeretném, hanem motorozni vele. Nem vágyom rá, hogy minduntalan lerobbanjak). Tehát ez a legfontosabb szempont. –

– On/Offroad: Legyen alkalmas több száz km-res utazásra aszfalton, legyen komfortos, jól pakolható, legyen jó szélvédelem, időjárásálló, kényelmi extrák (markolatfűtés – bár ez utólag is felszerelhető). Tehát ne rázza szét 110-130-as utazótempó esetén se a fenekem. Ugyanakkor rosszabb minőségű, murvás, homokos utakon is szeretném használni, hegyre felmenni, templomromot megnézni, tópartra lemenni vele, sárban-hóban (főként Erdély a célterület).

– Védelem: elkerülhetetlen terepen, hogy elfekszik a motor, ezért fontos hogy ilyen kisebb sérüléseket is kibírjon.

– Főként két személlyel használnánk, csomagokkal, tehát feldobozolható legyen és két személlyel is bírja a strapát… A „nagyendurók” két szempont miatt estek ki: egyrészt nem vagyok egy langaléta (178 cm), másrészt – vagy épp emiatt – a nagyon nagy súlyt nem találom erre alkalmasnak. GS1200ADV-vel kipróbáltam, de az oldalsztenderről alig bírtam egyenesbe hozni – rajta ülve már nincs akkora gond pl. piros lámpánál. Terepen viszont gondjaim lennének…Hosszú aszfaltos úton tényleg hibátlan, de terepen én idegenkedtem tőle, bár tény hogy nem vagyok nagyon tapasztalt offroad pilóta (motorozni 10 éve motorozom, többféle motorom volt már).

Tetszik a Yamaha XT660Z Ténéré, az F800GS ADV, A Tiger 800XC. A méretei miatt viszont a XL700V jöhet még számításba, esetleg F650GS. A praktikum és fogyasztási adatok miatt az NC700/750X, de a terepes képességeiben nem vagyok biztos. A Ténéré ülésmagassága a gyári adatok alapján ugyanaz, mint az 1200GS-nek, ugyanakkor lényegesebb könnyebb. Lehet nem lenne vele gond?

Tehát könnyű endurót keresek, ami hosszabb túrákon sem kényelmetlen, két személlyel, csomagokkal is elmegy és megbízható. Sok ismerősnél látom, hogy vesz egy nagy GS-t majd mellé egy kisebb 400-600-as endurót. Én szeretném ezt egy motorból megoldani… Köszönöm mindenkinek a tanácsokat, biztos vagyok benne hogy hasznos lesz a többiek tapasztalatait/véleményét olvasni!

Széles utat!

Kövesházi Zsolt

A 800-as Adventure is kimondottan magas motor, viszont keskeny, ezért 178 centivel már simán vállalható
A 800-as Adventure is kimondottan magas motor, viszont keskeny, ezért 178 centivel már simán vállalható

Kedves Zsolt!

Ügyesen körülírtad, hogy milyen gondokkal küzdenek nap mint nap a motorgyárak mérnökei 🙂 Az elkészült motor legyen könnyű, mert terepeznél vele, legyen magas, hogy terepen ne érjen le minduntalan az olajteknő, ugyanakkor kényelmesen megtámaszthasd a 178 centiddel, no és nem mellesleg ez a kis könnyű masina legyen elég nagy két személynek és a csomagjaiknak, kiváló időjárás-védelemmel, illetve bőséges teljesítménnyel, hogy teljes terhelés mellett se fogyjon ki 120-nál a szuszból. Nagyszerű.

Valahol minden bizonnyal kompromisszumot kell majd kötnöd, s ehhez először is azt tisztázd magadban: mennyit mész terepen és ez milyen terep lesz? Egyszerű földúton, gödrös, murvás ösvényeken gyakorlatilag bármivel boldogulhatsz, egy normál építésű – 13-16 centis szabad hasmagasságú – csupaszmotor is megteszi. Már csak azért is alaposan át kell gondolnod, mert az általad említett F 800 GS Adventure-t magam is teszteltem, és ha jól emlékszem, éppen magasabban van az ülése, mint a fenti R 1200 GS-nek (igaz, a 800-as keskenyebb is valamivel.)

A DL650 minden szempontból megfelelhet az elvárásaidnak, ráadásul ebből akár újat is vehetsz a használt gépre félretett pénzből
A DL650 minden szempontból megfelelhet az elvárásaidnak, ráadásul ebből akár újat is vehetsz a használt gépre félretett pénzből

A pénz ez esetben aligha korlátozó tényező, két milla környékén már gazdag a választék, s ha jól gondolom, Neked – pontosabban Nektek – inkább valamilyen crossoverre lesz szükségetek, mintsem vérbeli enduróra. Ilyen például a Kawasaki Versys 1000 (illetve 650), a literes modell 6-7000 eurót kóstál, míg a 650-esből a frissebb, fejlettebb verzió (2010 után) ötezer euró körül elérhető. Ezen csak 17 colos első kerék található, de pl. egy Pirelli MT60 endurogumival – ami létezik ilyen méretben – egész jó kis földutas kalandokra indulhatsz vele.

Az említett három modell közül a Ténéré a leginkább terepképes, igaz, a hosszú, kétszemélyes túrákhoz – szerintem – ez passzol legkevésbé. Ha fontos a hosszú távú kényelem, hogy aszfalton otthonosan mozogjon a gép utassal is és a pakolhatóság sem mellékes, akkor a Tiger a befutó, míg a BMW a kettő között helyezkedik el – terepen is jól boldogul, és aszfalton sem ügyetlen, ráadásul méréseink alapján igen takarékos is. Ugyanígy ajánlható a Suzuki DL650, mint igazi Jolly Joker, ez tényleg utazómotor és – majdnem – enduró, ráadásul sok van belőle, s a Suzuki aktuális akciójában kimondottan kedvező az ára.

Kedves Olvasók! Ti mit javasolnátok Zsoltnak, melyik az ideális utazómotor, ami elég nagy és erős a páros túrákhoz, de terepen sem ügyetlen?