Olvasói: féltem a barátnőm

Olvasói: féltem a barátnőm

              - Címkék |Baleset-megelőzés

Talán a valaha látott legmeghatóbb, egyben legjobban átgondolt olvasói levél landolt a postaládánkban. Gergő kérdése a ruházatra irányul, ám nem a megszokott módon…

Sziasztok!

Még csak 21 vagyok, de már régóta, vagy 8-9 éve rendszeresen motorozom. Végre van egy túrázásra alkalmas gépem az A2 jogsimhoz (Honda CBF500), és egy gyönyörű barátnőm, akit magammal vinnél a hosszabb-rövidebb utakra. Eddig is igyekeztem rendesen felöltözni (gerincvédőm, zárt sisakom van és protis cordura ruhám), de a barátnőmnek szeretném tényleg a LEGJOBB védelmet biztosítani a motoron. Van olyan kimutatás vagy tanulmány a neten (könyvben?), hogy milyen gyakori motoros sérülések vannak és hogyan lehet megelőzni, elkerülni ezeket? Nem vagyok túl vastag, de az első hosszabb kirándulások előtt szeretném rendesen felöltöztetni a szerelmemet, hogy biztonságban tudjam magam mögött.

Széles utat kívánok!

Lelkes olvasótok,
Gergő

A túrák kihagyhatatlan kelléke a motorosruha - és igaz ez az utasra is!
A túrák kihagyhatatlan kelléke a motorosruha – és igaz ez az utasra is!

Kedves Gergő!

Ha nem haragszol, ezt az e-mailt a kollégáknak is továbbítottam, mert ritka, becsülendő példája az előrelátásnak, a gondoskodásnak, csak gratulálni tudunk hozzá! S hogy a kérdésre is válaszoljak, igen, van ilyen összesítés, és jó hír, hogy viszonylag szerény összegből (használt, jó állapotú cuccokra vadászva akár 100-150 ezer forintból) mindenre kiterjedő védelmet vásárolhatsz a barátnődnek.

Íme a felsorolás, benne a leggyakoribb sérülésekkel, valamint a megelőzéshez szükséges tanácsokkal, praktikákkal.

1, Aszfalt-allergia:

“Csak ide ugrok le a sarokra! Nem gondolod hogy a robogóra is felveszem a bőrruhát? Kabát? Harminc fokban?” Ugye mindannyian hallottuk már a fentieket. Amikor a fehér lepedőn fekszünk, és az ápoló negyedszer szól ránk, hogy ne mozogjunk, mert szeretné a farmer roncsolódott szálait kiválogatni a húsunkból, már inkább választanánk a bőrruhát…

Megoldás: a legrövidebb útra, a legnagyobb melegben is teljes motoros ruházat, kesztyűvel és magasszárú bakanccsal vagy csizmával. Ha nem akarsz beöltözni arra a három kilométerre, sétálni is lehet – ahhoz tényleg praktikus viselet a rövidgatya és a strandpapucs, de a GSX-R-hez már kevésbé ajánlott.

2, A kipufogó-tetkó

“Mennyi van beleírva?” kérdeztem vagy huszonöt évvel ezelőtt a cimborámat, aki pipiskedett, hogy a müncheni rendszámú R 80 GS műszerfalát meglesse. A művelet nem sikerült, a számokat nem látta meg, viszont a tűzforró kipufogó nyoma pár évig emlékeztette arra, hogy ő bizony megérintett egy igazi BMW-t…

A megoldás: akár szerelsz, akár motorozol, a zárt ruházat hatásos védelem az ilyen incidensek ellen. Egy újabb ok, hogy a harminc fokban is beöltözz…

3, Mónika-show – mosoly: 

“Nézd, milyen frankó az új bukóm! Csak egy gombnyomás, és az egész eleje felnyílik! Tudod milyen jó ez ilyenkor, városban?” Nem tudhattuk meg, mert a következő kanyarban egy gázolajfolton megcsúszott, és mire a mondat végére ért volna, már két foggal kevesebbel büszkélkedhetett – az új sisak árának dupláját hagyta ott a fogászaton, hogy ne úgy nézzen ki, mint egy kiélt ózdi simagöröngyösi valósághős…

Megoldás: zárt bukósisak, amivel nagy tempó mellett is teljes védelmet élvezhetünk – csúszás után sokkal könnyebb a bukót kidobni, mint a fogainkat.

4, Végtagtörés:

Motorozni tudni kell, de a versenyzők azt is hozzáteszik egyből: esni is tudni kell. Amikor látod, hogy minden mindegy, ne ess pánikba, próbálj az esésre koncentrálni.

Megoldás: Ha már a földön csúszol, és nem kell tovább tompítanod az esés lendületét, igyekezz a kezeket-lábakat zártan, magad mellett tartva lelassulni, megakadályozva, hogy a végtagok elakadjanak valamiben. Inkább a ruha menjen a kukába, mint hogy te hordj csinos, fehér gipsz-ruhát a nyár közepén. A motorba se kapaszkodj, ha már csúszik, úgy is törik, aminek törnie kell – ne a te csuklód tompítsa az idom és az irányjelző fájdalmát…

5, Ne törd a fejed!

Amerika, a szabadság hazája! Aham, persze… A kint élők tudnának mesélni erről, de most egy bizonyos szabadságról van szó: a bukó mellőzéséről. Néhány államban engedélyezett, hogy sisak nélkül motorozz, ezért innen, Európából szemlélve ez egyfajta menő, lázadó magatartásnak tűnik, és egyben csábító is. Azonban a kendő és a siltes sapka nem védi meg a koponyádat, ha hússzal lefejeled a padkát…

Megoldás: Mindig viselj sisakot! Ha nem kötelező – mert épp a bicajodon, vagy muter elektromos robogóján ülsz -, akkor a saját, jól felfogott érdekedből csatold fel…

+1: Hallod, van még egy komoly veszélyforrás!

Ha nem hallod, akkor már meg is tapasztaltad, hiszen a halláskárosodás minden egyes motorost fenyeget, ráadásul ez – ellentétben a fentiekkel – egy kimondottan alattomos, alig észrevehető “sérülés”, és legtöbbször akkor tűnik csak fel, amikor már visszafordíthatatlan a folyamat.

Megoldás: Pontos méretezésű bukósisak, és hosszabb utakon füldugó is. Mert bármennyire is profi a zajcsillapítása a fejvédődnek, a 80 dB+ zajérték napi 8-10 órában bizony végzetes lehet…

Csak hat apróság, amivel könnyedén megelőzheted, hogy a nyári vakációt a négy fal között töltsd. Beöltözni mindössze öt perc, és súlyos haszna lehet a protektoros ruhának, amikor bizonyítania kell – jön a jó idő, jusson eszedbe, mielőtt motorra pattansz.