Tényleg létezik filléres, de sokrétűen használható navigáció motorra? Nos, ha önmagában ez nem is elérhető, az alábbi kis trükkel tényleg pár forintból összedobhatsz egy jól használható eszközt.
A kimondottan motorosoknak szánt navigációs készülékek – rossz megfogalmazással: GPS-ek – meglehetősen drágák, a programokkal ellátott, belépőszintű eszközök is egy használt robogó árát súrolják. Egyszerű, használt, iGO-alapú autós navigációt viszont már 8-10 ezer forintért találni, ezen viszont elég nehéz menet közben, a speciális igényeket (kanyargós utak, sok köztes pont, keresés Google Earth alapján stb.) kiszolgálni vele.
Ezt a gondot hidalta át Byferko, aki szintén megerősítette, hogy iGO-ban túrát tervezni egyszerűen rémálom, mert vagy bepötyögöd a pontos címeket, vagy a térképen tötyörészel, jobb esetben a GPS-koordinátákat gépelve haladhatsz pontról-pontra. Viszont egy program, a GPS Visualizer segítségével mindezt elfelejtheted. Így működik:
Ez a kis videó segítséget nyújt abban, hogy a számítógépen megtervezett túratervet viszonylag kevés számítógépes ismerettel is könnyen áthelyezhesd a navigációdba – áll Byferko remek összeállításában. Köszönjük!
Aki pedig csak most gondolkodik a készülék beszerzésén, íme, egy kis támpont arról, hogy miként lehet tényleg olcsón megoldani az olcsó, de bárhol használható navigáció beépítését:
Nincs szükségünk egyébre, mint egy olcsó, lehetőleg iGO szoftverrel rendelkező navigációs készülékre, a hozzá passzoló USB-kábelre, valamint egy vízhatlan szivargyújtóra, amit ellátunk egy szivargyújtó bemenet-USB kimenet átalakítóval.
Használtan nagyjából 10-15 ezer forintba kerülnek az eszközök, jellemzően már térképet is tartalmaznak, melyek eredetét most inkább ne bolygassuk – az ártatlanság vélelme alapján mondjuk, hogy jogtisztán vette az előző tulaj…
Az USB kábel rendszerint a készlet szerves része, míg a vízhatlan szivargyújtó és az USB átalakító minőségtől függően 2-3 ezer forintba kerül.
A forrasztások és a bizonytalan csatlakozási pontok kizárva, ugyanis a szivargyújtó aljzatot ellátták egy műanyag csatlakozóval, amit összenyomva közvetlenül „csapolhatjuk” meg a vezetéket a motoron. Szerencsére már korábban kialakítottunk egy áramszálát, amin biztosíték is található (ez működtette a lézerblokkoló fejegységét), így erről vittem tovább a navigáció áramellátását is. További előny, hogy az áramforrás immár telefonokat és minikamerákat is tud tölteni, vagyis mindent, ami USB-ről megy.
A navigáció gyári tartója stabilan rögzül a plexi belső felére, nagy sebességnél sem rázkódik túlzottan, és a készüléket fogó körmök is erősek, ezért autópályatempónál sem kell azt lesnünk, hogy vajon elég erősen tartja-e a gépet. Persze vannak kompromisszumok, például a szerkezet nem jól viseli a nedves, vizes környezetet. Próbáltunk már többféle vízhatlan tokot, melyeket kimondottan motorokra terveztek, mind egyetlen hibán bukott el: a fólia/plexi tükröződése miatt gyakorlatilag semmit nem láttunk a képernyőből, így pont értelmét veszítette a dolog…
Egyszerűbb megoldást eszeltünk ki a problémára: azért, hogy esőben se legyen gond a navi használata, beszereztünk egy hozzá passzoló fülhallgatót is, ezért amikor az égi áldás elől a tanktáskába rejtjük a GPS-t, akkor is kapcsolatban maradunk vele, és az itiner alapján továbbra is segíti a haladásunkat.
Lám, alig húszezer forintot költöttünk, és a beszerelés sem tartott tovább fél óránál; a hasznos segédeszköz igazán megérte a csekély beruházást.