Szinte hihetetlen, de a 2016 tavaszán üzembe állított VÉDA-kapukról máig sok fals infó kering az interneten, s valószínűleg ennek köszönhető, hogy a megbírságoltak száma is rendkívül magas. Most eloszlatjuk a leggyakoribb tévhiteket, és összefoglaljuk, mit érdemes észben tartanod, hogy tuti ne kapj csekket a fix kamerák miatt.
A jókora fémszerkezetekben egy ARH TrafficSpot névre keresztelt készülék, vagyis radaralapú traffipax dolgozik, emellett lézeralapú rendszer méri fel a közeledő járművek pontos méretét. A készített felvételek alapján jellemzően a szombathelyi központból küldik ki a levelet, ami egyben azt jelenti, hogy
a jármű tulajdonosa felel a kihágásért, ugyanakkor csak a közigazgatási bírság kategóriába tartozó szabálytalanságok miatt érkezhet bírság.
Ezzel el is érkeztünk a leggyakoribb tévedéshez, miszerint akkor is büntetést kapsz, ha például 55-tel haladsz el a kapu alatt egy városi szakaszon.

A második – egyben leggyakoribb – motoros tévhit, hogy a VÉDA szemből mér, így azt nem büntethetik meg, akik elöl „nem visel” rendszámot. Hiába a sok-sok fotó, ez a hoax makacsul tartja magát, pedig a fenti kép egyértelműen bizonyítja az ellenkezőjét.
Mit lát még a VÉDA?
A sebességmérés mellett kiszűrhető vele a behajtási tilalom megszegése, a záróvonalátlépés, lefülelhetők a kikapcsolt biztonsági övvel közlekedők és a buszsávot szabálytalanul használó sofőrök is. Ezek közül a traffipax-funkció, vagyis a sebességmérés a legfontosabb, mely kapcsán szintén sok a zűrzavar.
Számtalanszor riogattak vele, hogy a VÉDA akár 8-900 méterről is kiszúrja a gyorshajtókat, ám ezt maguk az egyenruhások cáfolták. – A háromlábú, lézeres készülékek akár 6-800 méterről is bemérhetnek, de a fix traffipaxok radarosak, 50-100 méteren belül figyelik a járműveket.
Ami 100 méteren túl van, az nem látszik számukra – mondta Óberling József főosztályvezető, r. ezredes, rendőrségi főtanácsos a Vezess.hu-nak nyilatkozva.
Tehát nem érdemes állóra fékezni a drága abroncsokat, csak mert észrevetted, hogy túl gyorsan közelítesz a 4-500 méterre fekvő kapuhoz. Maradj higgadt, határozottan és egyenletesen lassíts le, hisz’ amíg nem érsz el a mérésre figyelmeztető tábla vonaláig, nem lehet baj.

Adott hát egy rendkívül szűk tartományban, gyakorlatilag a kapu előtti 50-80 méteren aktív készülék, mely akkora, mint egy közepes méretű ház, és még alaposan ki is táblázzák, mégis rengetegen hajtanak át alatta, mintha ott sem lenne.
A kapu, a tábla és a csekk sem elég visszatartó erő
2017-ben átlagosan havonta 32 ezer (!) gyorshajtót bírságoltak meg Magyarországon, és fél év alatt 53 olyan sofőr volt, aki a legmagasabb, 300 000 forintos csekket kapta.
Halkan tesszük hozzá: városban, 70-es táblánál legalább 180-nal, míg autópályán 250-260-nal kell száguldani ahhoz, hogy valaki ilyen komoly bírságot kapjon…
Ma már a legtöbb navigációs alkalmazás jelez, ha VÉDA kapu felé közelítünk, mi több, a motorosoknak külön eszközt fejlesztetek, mely időben figyelmeztet, ha túl gyorsan hajtanak a kamera közelében. Ezekkel 100%-ban elkerülhető a bírság, ezért is érthetetlen, hogy eshet „áldozatul” ennyi közlekedő. Nem lehet panasz a kapuk elhelyezésére, hiszen kilométerekről láthatóak, tábla is figyelmeztet rájuk, ráadásul mindenkinek bőven van ideje lassítani előttük vagy éppen letenni azt a nyomorult telefont, ha már vezet.

Akárhogy is, a fentieket szem előtt tartva neked nem kell attól tartanod, hogy szombathelyi – vagy újabban vásárosnaményi – ajánlott levéllel csönget a postás, hiszen
- Kizárólag a közigazgatási bírság kategóriába tartozó szabálytalanságok miatt érkezhet bírság,
- Csak a kapu 50-100 méteres körzetében elkövetett kihágásokat rögzítik,
- Alkalmazások és készülékek egész sora figyelmezteti a hanyag sofőröket, hogy mérőpont felé közelítenek.
Sokan szidják a két éve működő rendszert, bele sem gondolva, hogy tőlünk nyugatra út menti bójákba, kukákba és más tereptárgyakba rejtik a kamerákat, ezzel szemben a hazai megoldás nem is lehetne feltűnőbb és látványosabb, a mérést előrejelző segédletekről nem is beszélve. Tudom, kemény szavak, de aki ezek után is olyan tempóval rongyol át a VÉDA alatt, hogy 300 000 forintos csekket kap, azaz városban 160-180-nal hasít, hát tényleg magára vessen.