A Kawasaki nemes egyszerűséggel felrúgta a játékszabályokat, és 15 évvel ezelőtt bedobott egy izmos, 110 lovas 750-est a sokkal vérszegényebb hatszázas nakedek közé. Mi lett az eredmény? Egyszerűen mindent lenyomott a kis Z…
Miután a 2003-ban piacra dobott Z1000 igazi közönségsiker lett, nem sokat teketóriáztak Japánban – egy évre rá harcba küldték a kisebb, olcsóbb, ám hasonlóan élvezetes Z750-et. Tulajdonképpen testvérekről van szó, hiszen a Z750-ben is a Z1000 erőforrása dolgozik, csak éppen kisebb furattal, a lökethossz pedig változatlan maradt. Így lett 748 köbcentis az eredetileg ZX-9R-ben bemutatkozott sornégyes, mely ideális választásnak bizonyult a Z750-ben.

Persze sok kompromisszumra kényszerültek a mérnökök, hogy a hatszázasokkal egy árban adhassák a köbcentielőnnyel induló Z750-et. A literes rokonnal ellentétben itt már hagyományos villa kapcsolódik a kifejezetten egyszerű acélcső vázhoz, a lengővilla sem olyan szép, formás darab. Viszont a laza, mégis sportos üléshelyzet ugyanúgy meggyőzi az embert az első métereken, és a kisebb furat, de változatlan lökethossz még nyomatékosabbá, kezesebbé tette az egyébként is barátságos blokkot.

Mivel a Kawák alkatrészei messze földön híresek arról, hogy a típusok között szabadon cserélgethetőek, találkoztunk már Z1000 blokkos, ZX-6R futóműves Z750-nel is, tehát aki elégedetlen az éppen csak közepes fékkel vagy felfüggesztéssel, szinte bármelyik bontóból feljavíthatja a gépét, még ha ez nem is – teljesen – szabályos módja a tuningnak.
Kawasaki Z750 – Modelltörténet
2004 – Megjelenik a sornégyes, 748 köbcentis, 110 lovas Z750, mely az átdolgozott ZX-9R erőforrásnak köszönhetően 75 Nm-es forgatónyomatékkal büszkélkedhet. Ezzel rendesen odaver a hatszázas nakedeknek, melyek jellemzően 100 lóerő alatti teljesítményűek, forgatónyomatékuk pedig meg sem közelíti a Kawáét. Hiába a köbcentielőny és az egyszerű, olcsó váz, így sem lett duci a Z – 204 kilós száraztömeggel mérlegel, végsebessége pedig meghaladja a 225 km/órát, nem mintha egy csupaszmotoron ez szempont lenne.

2007 – Enyhén módosított vázgeometriával, megnövelt tengelytávval, kényelmesebb hátsó üléssel, no meg állítható, fordított első villával érkezik az új, alaposan átdolgozott Z750.

Kissé gyengébb, ám sokkal nyomatékosabb lett az erőforrás, mely immáron csak 106 lovat ad le 10 500-nál, viszont a nyomaték 78 Nm-re nőtt 8300-as percenkénti főtengelyfordulatnál. Változott az idomzat és a kipufogó is – szemrevalóbb lett a motor.

2011 – Megjelenik a még hegyesebb Z750R változat. Minőségi felfüggesztés, végre a motorhoz méltó, szépen kidolgozott, alumínium lengővilla fogja a hátsó kereket a korábbi zártszelvény alkatrész helyett. Továbbfejlesztették az első futóművet is, mely szélesebb tartományban állítható, és radiálisan rögzített féknyergek fogták közre a tárcsákat. Egyedi üléssel és különleges fényezésekkel koronázzák meg a műszakilag sokkal fejlettebb Z750R-t

2013-ban az erősebb és sokkal látványosabb Z800 váltja le a 750-est, majd 2017-ben ezt is nyugdíjazzák az érkező Z900 miatt.
Típushibák, visszahívások – Kawasaki Z750
Igazán nehéz fogást találni a motoron, ami nem is csoda, hisz’ ez gyakorlatilag egy átdolgozott furat/löket arányú kilencszázas, így az erőforrás minden pontja, beleértve a főtengelyt és a hűtőrendszert alaposan túlméretezett. Persze hallani olyan „megbocsáthatatlan hibákról”, mint a visszahívásban is érintett kuplunbbowden vagy kormányvégsúly, sőt egyes elátkozott Z750-eken az idomok is megrepedhetnek az enyhén vibráló négyhengerestől.

Lássuk be, ezek inkább bosszantó apróságok, mintsem valódi hibák, így inkább a tulajdonosok hanyagsága miatt állhatnak meg a Kawák. A túl hosszúra számolt légszűrőcsere aligha tesz jót a motornak, ha valaki sokat jár vele poros környezetben, miként a feszültségszabályozó is gyorsan megadja magát, ha nem cserélik ki időben a zárlatos vagy kiöregedett akksit, ami így túlhevíti a drága alkatrészt. Bárcsak minden motorral ilyen kevés gond lenne…
Mennyibe kerülnek a Kawasaki Z750 egyes változatai?
Az utóbbi időben olyan sok Z750-et importáltak – főként Német- és Olaszországból -, hogy több százezer forintot csökkentek az árak a túlkínálat miatt. Így a korábbi, milliós indulóösszeg helyett ma már 6-700 ezer forintért találhatunk Z-t a hazai piacon, sőt az első generáció (2004-2007) legdrágább darabjai is megállnak 1,1 millió körül. A cikk zárásakor éppen a Red Baronban hirdettek 2004-es, 1,4 milliót kóstál darabokat, de a motorok többségét inkább 900 ezer és 1,2 millió között kínálták.

A második generációs Z750-ek könnyen felismerhetőek a látványosabb idomzatról, no meg a fordított első teleszkópról, és nem is sokkal drágábbak – szépséghibás példányok már 900-950 ezer forintért kaphatóak itthon. Ezek között 1,4-1,5 millió forint a plafon, s a kezdőknek jó hír, hogy a 2007 utáni kiadásból elérhető fojtott, A2-es jogsival vezethető változat is.
Ennél nem sokkal drágább, ugyanis 1,6 és 1,9 millió forint között kérnek a Z750R-ért – igazán megéri a plusz összeg a sokkal jobb fékért és futóműért, így azt javaslom, aki 2010 utáni Z-t keres, lehetőleg az R-t vegye.
Mennyibe kerül az alkatrész a Kawasaki Z750-hez?
Cikkünk végére összegyűjtöttük nektek azokat az alkatrészeket és felszereléseket, melyeket legtöbbet kerestetek a modellhez. Ebből kitűnik, hogy jobbára csak kopóalkatrészekre van szükség, s ezek ára kifejezetten kedvező, miként azt megszokhattuk a hasonló korú japán motorok kapcsán.
– Olajszűrő – 1750 Ft
– Légszűrő – 5900 Ft
– Gyújtógyertya – 1700 Ft/db
– Első (hátsó) fékbetét – 7060 Ft (7060 Ft)
– Láncszett (japán D.i.D lánccal) – 29 960 Ft
– Kormánycsapágykészlet – 13 200 Ft

– Fűthető markolat (Oxford) – 24 600 Ft
– Vezérműlánc – 22 700 Ft
– Defekt javító szett patronnal – 6990 Ft
– Hátsó motoremelő – 9990 Ft
A Kawasaki Z750 legfőbb riválisai:
Itthon jelenleg 40-50 eladó Z750-et találhatni a hirdetésekben, tehát a kínálat nem túl gazdag, főként azt figyelembe véve, hogy külföldről évente 75-80 Z750-et hoznak be Magyarországra. Ha mégsem találsz számodra megfelelő állapotú darabot, érdemes az alábbi modellekre is vetni egy pillantást:
– Honda CB600F (Használtmotorteszt itt olvasható), vételár: 480 000 forinttól
– Kawasaki ZR-7, vételár: 500 000 forinttól
– Yamaha FZ6-N, vételár: 750 000 forinttól
Előttem az utódom – a Kawasaki Z750 napjainkban
Amennyiben nagyobb kerettel indulsz neki a vásárlásnak, jó alternatíva lehet a típus közvetlen utódja, az immáron 900-asra hízott naked, ami 2017-ben váltotta le elődjét. Igazi telitalálat lett a 900-as, Európa szerte kedvelik és veszik is, ami nem is csoda, hiszen immáron 125 LE-t présel a hátsó kerékre, menetkészen is csak 210 kiló és 3 149 000 forinttól elérhető.

Műszaki adatok – Kawasaki Z750 (2007)
Összlökettérfogat: 748 cm3
Legnagyobb teljesítmény: 78 kW (106 LE) 10 500 f./percnél
Max. forgatónyomaték: 78 Nm 8300 f./percnél
Fékrendszer (elöl): 300 mm-es hidraulikus tárcsafék hagyományos rögzítésű, kétdugattyús féknyereggel
Fékrendszer (hátul): 250mm-es hidraulikus tárcsafék egydugattyús féknyereggel
Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70 ZR17
Gumiabroncs mérete (hátul): 180/55 ZR17
Tengelytáv: 1440 mm
Hosszúság: 2085 mm, szélesség: 805 mm
Ülésmagasság: 815 mm (Z750R: 825 mm)
Menetkész tömeg: 226 kg (ABS-szel: 230 kg)
Végsebesség: kb. 225 km/h
Kapcsolódó anyag: Használtmotor-tesztek a Hegylakók Motoros Magazinban.
Képek: Kawasaki Heavy Industries, nyitókép: Mahindraracing.net