Használtmotor - IV. rész - Honda CB600F – Nem véletlen a siker

Használtmotor - IV. rész - Honda CB600F – Nem véletlen a siker

- Kategória: Kiemelt cikk
0

Évek óta a használtmotorok élmezőnyében tanyázik a Honda CB600F Hornet, ami nem is csoda - megbízható és sokoldalú gépről van szó, amire csak pár kisebb típushiba jellemző.

A Honda CB600F Hornetet 1998-ban kezdték árulni, s mivel a japán piacon roppant szigorúak voltak a biztosítási szabályok a 400-asnál nagyobb vasakra, az új Honda is főként az Európában számíthatott sikerre. A régi CB250F formaterve alapján épült a modell, ami 1996 és 1997 között volt nagy sláger a távol-keleten.

Milyen technika bújik meg a CB600F vázában?

Az első kiadás 599 köbcentis, sornégyes, 16 szelepes, folyadékhűtéses, hatfokozatú váltóval társított erőforrással lépett színre.

A korai évjáratok még 16 colos első keréken futottak, ezért nehezebb hozzájuk abroncsot találni. Nem véletlen, hogy sok tulajdonos átalakította 17-esre Hornetjét, akárcsak a korai CBR900-ak gazdái

Ezt az egységet 1998-tól egészen 2007-ig építették a CB600F modellekbe, méghozzá évről évre egyre kifinomultabb műszaki megoldásokkal hatékonyabbá téve. A Hornet, illetve az USA-ban Honda 599 néven forgalmazott átirat 2000 és 2002 között valamicskével modernebb megjelenéssel vonzott új vásárlókat a Hondához, majd átadta a stafétát az áramvonalasabb, fordított teleszkópos változatnak, ami 2005-ben lépett színre.

Sokat motorozol utassal és csomagokkal, de ragaszkodsz a Hornet menő formájához? Akkor neked a nagytesó, a CB900F lesz az ideális társ, mely a CBR900RR módosított, kevésbé erős, de nyomatékosabb sornégyesét kapta meg

Modelltörténet – Honda CB600F

1998 – Megjelenik a Honda CB600F Hornet

2000 – A korábbi 16-os helyett 17 colos első kereket kap a modell és megjelenik az idomos CB600FS

2003 – 16-ról 17 literre nő az üzemanyagtartály térfogata

2005 – A trendeknek megfelelően fordított villát kap a Hornet, és átdolgozzák a műszeregységet is

2007 – A legfontosabb modellfrissítés alkalmával lecserélik az erőforrást: immáron 599 helyett kereken 600 köbcentis sornégyes dolgozik a CB-ben, mely a 2007-es CBR600RR átdolgozott, 102 lóerőre szelídített változata

2011 – Új LCD-műszeregység váltja az analóg műszereket

2013 – Befejezik a modell gyártását, megjelennek a 650-es utódok

A legkedveltebb változatok egyértelműen a második, illetve harmadik generációból kerültek ki, ezek 2000-től 2006-ig voltak gyártásban. Kiemelkedően megbízhatóak és a tulajdonosok által kedveltek a 2000 és 2002 között árusított, 94 lóerős, 62 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal büszkélkedő példányok. Folytatásként 2002-ben megérkezett az izmosabb, 900-as tesó, mely méltán kapta meg az utcák királya becenevet.

A CBR600-ból, majd 2007-től CBR600RR-ből érkező sornégyes szinte elnyűhetetlen. Csak a kötelező karbantartásokra kell figyelni, élen a nem éppen olcsó, de halaszthatatlan gyertyacserével

Használati értékét nagyobb üzemanyagtartály, 2005-től pedig fejlettebb műszeregység fokozta, s megkapta az akkoriban komoly előnyt jelentő, fordított első teleszkópokat is, melyek az egyenesfutáson és a kanyarstabilitáson egyaránt jelentősen javítottak. Sokak örömére 2007-ben megérkezett az alaposan átdolgozott CB600F, ami 102 lóerős teljesítménnyel nyűgözte le a motorosokat. A jellegzetes, minimalista idomzat a korábbinál jóval fejlettebb műszaki alapokat takart, ugyanis egyebek mellett elektromos üzemanyag-befecskendezéssel és ABS-szel szerelték fel a modellt, s erősebb fékrendszert is kapott.

Típushibák, visszahívások – Honda CB600F

A Honda CB600F igencsak megbízható szerkezet, ha nem ütjük-vágjuk, a kenőanyagok és kopóalkatrészek cseréjén túl nem igazán igényel törődést. Aki az átlagosnál nagyobb terhelést ró rá, a fékek és a kuplungtárcsák gyors elhasználódására számíthat – írják a tulajdonosok -, nem véletlen, hogy sokan fémbevonatú fékcsövekkel, a gyárinál hatékonyabb betétekkel és/vagy tárcsákkal teszik ütősebbé a Hornetet, a CBR-ekről származó, radiális felső főhengerről nem is beszélve.

Mivel a megkímélt blokk 60-80 ezer kilométer után is szépen muzsikál, nagyon sok a visszatekert, manipulált órájú példány. Kis segítség: ha itthon vásárolt Hornetet találsz, annak a korábbi óraállását ingyen lekérdezheted a JSZP-ben, hogy elkerüld a csalódást

Gyakori, hogy a 2000 előtti változatoknál a 16-os első felni helyett 17-est tesznek be a tulajdonosok, hogy könnyebben találjanak abroncsot – akárcsak a korai CBR900-aknál. Miként írtuk, a gondos gazdától származó Hornetekkel nem kell komoly kiadásokra számítanunk, de a VFR-ekhez hasonlóan itt is előfordulhatnak elektromos hibák. Ha nehézkes az indítás, szinte biztosan a gyenge akksi lesz a ludas, ám ez nem maga a hiba, csak tünet. Ezúttal is a feszültségszabályozó okozza a galibát, de szerencsére ma már kapható japán gyártmányú, erősített változat belőle, ami már „bírja a gyűrődést”.

Mennyibe kerül az alkatrész a Honda CB600F Hornethez?

Cikkünk végére összegyűjtöttük nektek azokat az alkatrészeket és felszereléseket, melyeket legtöbbet kerestetek a modellhez. Ebből kitűnik, hogy jobbára csak kopóalkatrészekre van szükség, s ezek ára kifejezetten kedvező, miként azt megszokhattuk a hasonló korú japán motorok kapcsán, és lám, tényleg ott szerepel a gyárinál erősebb fesz.szabályzó, amivel végleg búcsút inthetsz az elektromos galibáknak.

- Olajszűrő - 1850 Ft
- Légszűrő - 5520 Ft
- Gyújtógyertya - 7450 Ft/db
- Első (hátsó) fékbetét - 6300 Ft (6900 Ft)
- Láncszett (japán D.i.D lánccal) - 31 080 Ft
- Feszültség szabályzó (Tourmax Japan) - 34 400 Ft
A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatrész.eu

- Automatikus akkutöltő (2A) - 6490Ft
- 47 L-es, kétsisakos Kappa MonoLock doboz platnival - 33 450 Ft
- Defekt javító szett patronnal - 6990 Ft
- Hátsó motoremelő - 9990 Ft

Mennyibe kerül a CB600F?

A Honda CB600F első generációja sem olcsó, vagyis kifejezetten jó értéktartás jellemzi a modellt. Sajnos nincs is túl sok a 16-os első keréken futó változatból, az elérhető néhány motor általában 480-500 ezer forinttól kapható. A második nemzedék szerencsésebb választás, s nem is olyan drága – a 2000 és 2005 között gyártott Hondák szintén félmillió forint körüli összegtől elérhetőek, a legdrágábbak pedig 800-900 ezer forintért kelletik magukat.

2005-től hatékonyabb felfüggesztéssel, 2007-től pedig combosabb, nagyobb összlökettérfogatú sornégyessel érkezett a Hornet

A fordított első villával megspékelt kiadás (2005-2007) ára 700 ezer és egymillió között mozog, de aki ennyit szán rá, annak érdemes megnézni a 2007 utáni, 102 lovas, friss CBR-blokkos változatot is, ami 950 ezer forinttól kapható.

A Honda CB600F legfőbb riválisai:

Itthon jelenleg 70-80 eladó CB-t találhatni a hirdetésekben, tehát a kínálat meglehetősen gazdagnak mondható. Ha mégsem találsz számodra megfelelő állapotú darabot, érdemes az alábbi modellekre is vetni egy pillantást:

- Suzuki GSF600, vételár: 400 000 forinttól

- Kawasaki ZR-7, vételár: 500 000 forinttól

- Yamaha FZ6-N, vételár: 750 000 forinttól

Előttem az utódom – a hatszázas CB napjainkban

A CB600F 2007-től gyártott változatai viszonylag korszerűnek és fiatalosak, de a csúcsot természetesen a 2013 utáni, nagyobb erőforrással csábító modellek jelentik. Az idei, alaposan átdolgozott Honda CB650R 2 629 000 forintért kapható, és már teszteltük is – beszámolónkat itt olvashatjátok.

Nincs meg a korlátlan A-s jogsid, de szeretnél egy Hornetet? Akkor neked találták ki a 250-es kistestvért, mely megtévesztésig hasonlít a 600-ara, de „csak” 40 lovas, így korlátozott jogsival is vezethető (Megj.: Milyen durva már, hogy húsz évvel ezelőtt 40 lóerőt tudott egy 250-es?!)

Műszaki adatok – Honda CB600F

Összlökettérfogat: 599 cm3

Legnagyobb teljesítmény: 1998–2002: 94 LE, 2003-2007: 97 LE. 2007-től: 102 LE

Max. forgatónyomaték: 62 Nm

Fékrendszer (elöl): 296 mm-es hidraulikus tárcsafék kétdugattyús féknyereggel

Fékrendszer (hátul): 240 mm-es hidraulikus tárcsafék egydugattyús féknyereggel

Gumiabroncs mérete (elöl): 130/70 ZR 16 vagy 120/70 ZR17

Gumiabroncs mérete (hátul): 180/55ZR 17 73W

Tengelytáv: 1420/1435 mm (1998-2006)/(2007-2012)

Hosszúság: 2080 mm (1998-2004), 2100 mm (2005-2006), 2085 mm (2007-2012)

Végsebesség: kb. 210 km/h

Continental 2019