Share the post "Erősebb és gyorsabb lett a legkisebb Honda: itt az új MSX125 Grom!"
Sokkal vagányabb lett a japánok 125-öse, ám ez csak a kezdet – a lényeg a könnyen levehető, kicserélhető idomok alatt rejlik.
Ma reggel adta hírül a japán gyártó, hogy immáron új nevet visel a Honda apró örömmotorja, mely még hitelesebb, retró idomzatba csomagolva, egyszerűen eltávolítható burkolatokkal és erősebb, egyben tisztább üzemű, Euro5-ös erőforrással kerül a szalonokba. Közleményükből kiderült, hogy a motor egyhengeres hajtóműve továbbra is léghűtéses, akárcsak az elődöké, de lényeges változás, hogy erőátvitele már nem négy-, hanem ötfokozatú.

Szintén a modellfrissítés eredménye, hogy az LCD-műszeregység immáron fordulatszámmérőt és a váltófokozat-visszajelzőt is magában foglal.
Megjelent a Honda MSX125 Grom
Nem véletlenül kapott teljesen új burkolatot az MSX125 Grom – így gyári állapotban is feltűnőbb, modernebb megjelenésű lett, a könnyen lecserélhető idomok pedig szabad kezet adnak a tulajdonosoknak, hogy kedvük szerint átalakítsák a motort. Persze nem csak a megjelenést érintette a fejlesztés, ugyanis a 2021-es változat átdolgozott LCD-műszeregységén már fordulatszámmérő és fokozatkijelző is helyett kapott.

Jóllehet, ezek fontos újítások, a lényeg a még erősebb és nyomatékosabb hajtómű, mely már nem négy-, hanem ötfokozatú váltón keresztül gyorsítja a Gromot. Ellenben a váz, a felfüggesztés és a fékrendszer elemei változatlanok, mert az elődben is tökéletesen beváltak a nagymotorokat idéző alkatrészek, páratlan kezességgel felruházva az apró masinát. Noha a 2013-ban megjelent MSX125 sok tekintetben hasonlított a legendás elődökre, és felfedezhettük rajta a Honda sportos csupaszmotorjainak formajegyeit is, a 2021-es MSX125 Grom merőben új stílust képvisel.

Továbbra is feltűnést keltő, de csak nyomokban emlékeztet az elmúlt években látott MSX-re. Többek között a karcsúbb LED-lámpa, a még letisztultabb nyereg és segédváz, a modernebb vonalvezetésű, kompakt váz és a hiteles retrohangulatot árasztó, apró burkolatok teszik vonzóvá a motort. Jól tudják a mérnökök, hogy a Grom-vásárlók jelentős része szereti egyedivé varázsolni Hondáját, ezért az egyik színkombinációnál feltűnő, fluoreszkáló zöld elemekkel dobták fel a fényezést, és úgy alakították ki az idomokat, burkolatokat, hogy azok gyorsan, könnyen lecserélhetőek legyenek. Mindkét oldalon csupán hat-hat csavart kell meglazítani a tulajdonosnak, ezáltal percek alatt új köntösbe öltöztethető az új Honda.

Persze gyári állapotban is figyelemfelkeltő jelenség, elvégre az aranyszínű, fordított első villa és az élénksárga központi rugóstag látványos kontrasztot ad a sötét árnyalatú erőforrásnak, kipufogónak, lengővillának és kerekeknek. Bár elegáns, kisméretű műszeregység található a Gromon, könnyen leolvashatóak az értékek, ráadásul a továbbfejlesztett kijelzőn fokozatkijelző, sebességmérő, két napi számláló, üzemanyagszint-jelző és óra is megfigyelhető. Emellett lényeges újdonság, hogy könnyen elérhető gombokat helyeztek el a műszer két oldalán, ezek segítségével kesztyűben is gond nélkül nullázhatóak a napi számlálók.

A névváltással együtt változott az erőforrás is, így vadonatúj, 125 cm3-s, léghűtésű, kétszelepes hajtómű dolgozik az MSX125 Gromban. Csúcsteljesítménye 4%-kal, 9,79 LE-re (7,2 kW-ra) nőtt 7250-es percenkénti főtengelyfordulatnál, míg legnagyobb forgatónyomatéka 10,5 Nm (5500 f./perc). Mindezt 50 mm-es furatú, illetve 63,1-es löketű hengerből nyerték ki a mérnökök, a sűrítési viszonyt pedig 10,0:1-ben határozták meg.

Felmenőjéhez hasonlóan az MSX125 Grom erőforrása is pörgős és rugalmas, ahogy azt elvárják a motorosok egy jó értelemben vett mindenestől. Noha lényeges részlet a négyütemű egyhengeres megnövelt teljesítménye, az igazán fontos változások az erőátvitelben történtek. Négy- helyett ötfokozatú váltót építettek be, ezáltal nőtt az utazó- és a végsebesség, utóbbi 92-ről 94 km/órára.

Gazdaságos üzemeltetése és mindössze 1,52 l/100 km (65,7km/l;WMTC) fogyasztása egyebek mellett annak köszönhető, hogy a főtengely középvonalától eltolt dugattyú és a görgős szelephimba alkalmazásával jelentősen csökkent a súrlódási vesztesége. Természetesen a csekély fogyasztás nem ment a teljesítmény rovására, sőt a hatékony égést biztosító PGM-FI elektronikus befecskendező, valamint a tökéletesített szívó- és kipufogóoldal révén kifejezetten fürge lett az új Grom. Nem lehet panasz az előírt karbantartások gyakoriságára sem, elvégre csak több mint 16 000 kilométerenként kell felnyitni a nagyméretű, 2,5 literes légszűrőházat, hogy kicseréljük a levegőszűrő betétet. Szintén lényeges változás, hogy a korábbi egy helyett két részből áll a leömlő és maga a kipufogódob.

Miként említették, lényegében nem változott az MSX125 Grom jól bevált futóműve, tudniillik a villa és a hátsó teleszkóppár az elődben is tökéletesen ellátta feladatát. Márpedig továbbra is olyan motor elkészítését tűzték ki célként, mely könnyen kezelhető városban, akár parkolás közben is, de a lakott területet magunk mögött hagyva is élvezetes, ingázzunk egyedül vagy utasunkkal.

Bátran kijelenthetjük, hogy a Grom felfüggesztése „osztályon felüli”, elvégre 31 mm-es, fordított első villája nagyban csökkenti a rugózatlan tömeget, mi több, hagyományostól eltérő, nagydugattyús kialakítása révén sokkal hatékonyabb csillapítás jellemzi. A nagymotorokról ismerős, masszív, teljes értékű alsó és felső villahíd tovább javítja az első futómű merevségét, s ezzel a kezelhetőséget is, akárcsak a könnyű, mégis masszív központi rugóstag, valamint a H alakot formáló, 50 x 25 mm-es profilú lengővilla.
Még látványosabb lett a Grom átdolgozott, de továbbra is 5 küllős, 12”-os átmérőjű kereke. A 2,5” szélességű ráfon elöl 120/70-12, míg hátul 130/70-12 abroncs feszül, tovább fokozva a motor – álló helyzetben is – dinamizmust sugárzó megjelenését. Csak úgy vonzza a tekintetet a két kerék, főként, hogy elöl aranyszínű, kétdugattyús féknyereg díszíti, míg a tárcsák átmérője elől 220, hátul pedig 190 mm, és a 125-ös kategóriában különleges részlet, hogy az ABS rendszert az IMU működteti. A Grom máris rendelhető Magyarországon – a részletes árlistát és az elérhető színek választékát a modell hivatalos oldalán találjátok.
Műszaki adatok – Honda MSX125 Grom
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Léghűtésű, négyütemű, egyhengeres |
Hengerűrtartalom | 125 cm3 |
Furat x löket | 50 x 63,1 mm |
Sűrítési viszony | 10,0:1 |
Maximális teljesítmény | 9,8 LE (7,2 kW )/7250 ford./perc |
Maximális forgatónyomaték | 10,5 Nm/5500 ford./perc |
Motorolaj mennyisége | 1,1 liter |
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER | |
Befecskendező | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Üzemanyagtartály kapacitása | 6,0 liter |
Üzemanyag-fogyasztás | 1,52 l/100km** |
ELEKTROMOS RENDSZER | |
Önindító | Elektromos önindító |
Akkumulátor | 12 V/3,5 Ah |
Generátor teljesítménye | 200 W/5000 ford./perc |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló | Többtárcsás, olajban futó |
Erőátvitel | Ötfokozatú |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Acél gerincváz |
MÉRETEK | |
Méretek (H x Sz x M) | 1760 x 720 x 1015 mm |
Tengelytáv | 1200 mm |
Villaszög | 25⁰ |
Utánfutás | 84 mm |
Ülésmagasság | 761 mm |
Szabad hasmagasság | 180 mm |
Menetkész tömeg | 103 kg |
Fordulókör sugara | 1,9 méter |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 31 mm-es csúszószárátmérőjű, fordított villa |
Hátul | Négyzetprofilú, acél lengővillához kapcsolódó központi rugóstag |
KEREKEK | |
Elöl | Ötküllős, öntött alumíniumfelni |
Hátul | Ötküllős, öntött alumíniumfelni |
Kerékméret elöl | MT 2,5-12 |
Kerékméret hátul | MT 2,5-12 |
Gumiabroncs mérete elöl | 120/70-12 |
Gumiabroncs mérete hátul | 130/70-12 |
FÉKRENDSZER | |
Elöl | 220 mm-es átmérőjű tárcsa kétdugattyús féknyereggel |
Hátul | 190 mm-es átmérőjű tárcsa egydugattyús féknyereggel |
VILÁGÍTÁS ÉS MŰSZEREK | |
Műszeregység | Folyadékkristályos kijelző sebességmérővel, két napi számlálóval, üzemanyagszint-jelzővel és órával |
Világítás | LED-fényszóró és hátsó lámpa |
Share the post "Erősebb és gyorsabb lett a legkisebb Honda: itt az új MSX125 Grom!"