Válts motorra! – II. rész – Milyen motort (nem) fojthatsz le 35 kW-ra?

Válts motorra! – II. rész – Milyen motort (nem) fojthatsz le 35 kW-ra?

              - Címkék |Kiemelt cikk

Alig jelent meg cikkünk első része, máris érkezett egy olvasói kérdés A2 témában, ami bizonyára sokakat foglalkoztat. Mivel a világhálót kutatva nincs könnyen elérhető, egyértelmű válasz, itt az oldalon is megosztjuk: mit és mit nem fojthatsz le 35 kW-os teljesítményre?

– Hamarosan meglesz az A2-es jogsim és olyan motorban gondolkozom, amit a „nagy A” után is tovább használnék, szóval nagymotorokat nézek, amiket lefojtatnék 48 lóerőre – kezdte levelét Szilárd. Nem találtam semmilyen konkrét információt arról, hogy mit lehet lefojtani és mit nem – folytatta –, viszont úgy tudom, hogy több EU-s országban az van érvényben, hogy nem lehet kétszer akkora teljesítményű erőforrást lefojtani (szóval max. 70 kW a határ). Namármost én kinéztem a Yamaha FZ6S (Fazer)-t, lehetőleg az S2-es „faceliftet”, ami 72 kW-os teljesítményű. Az lenne a kérdésem, hogy ezt mennyire lenne lehetséges hivatalosan, papírozva lefojtani, illetve milyen szabályok vonatkoznak erre és ezt a hatóságok mennyire ellenőrzik (pl. az átalakítás utáni műszaki vizsgán)?

„Fojtókit létezik, tehát fizikai akadálya nem lenne a dolognak, de továbbra is kérdéses, hogy szabályos lesz-e az így átalakított, 35 kW-os motor”

Egy budapesti szerviz oldalán (Mirek Motors), akik foglalkoznak teljesítmény-korlátozással, azt találtam, hogy el tudják végezni ennek a típusnak is a lefojtását, a fojtókit létezik, tehát fizikai akadálya nem lenne a dolognak, de továbbra is kérdéses, hogy szabályos lesz-e.

Köszönöm válaszukat,

Szilárd

Kedves Szilárd!

A Net.Jogtar.hu 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet értelmében A2-be tartozik az

„olyan motorkerékpár, amelyek teljesítménye a 35 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,2 kW/kg-ot nem haladja meg, és amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át.”

Tudom, ez ismét olyan jogi szöveg, aminek az értelmezése is napokat vihet el, de a gyakorlatba átültetve annyit tesz, hogy a legfeljebb 70 kW-os teljesítményű modellek alakíthatók át szabályosan 35 kW-osra, vagyis azok, melyeknek eredeti teljesítménye nem haladta meg a 35 kW kétszeresét.

Néha egyszerűbb eleve 35 kW alatti teljesítményű modellt választani, mint az átalakítással vesződni. Szerencsés, aki új motort vesz, mert ott adott a lehetőség, eleve lefojtva vegye át. Ráadásul több modellnél (pl. BMW F 750 GS) felár nélkül választhatsz 35 kW-os változatot, s ahol fizetni kell érte, az sem nagy kiadás: a képen látható CB650R 35 kW-os átalakítókészlete a modell bemutatásakor csupán 12 ezer forintba került

A hivatalos forrást a „2. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez *” – Nemzetközi kategóriák a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től – pont alatt találod.

Sajnos ez alapján a 72 kW-os motor ugyan lefojtható, és valóban 35 kW-os lesz, de a szabályokat szigorúan véve ugyanúgy nem vezetheted A2-es jogosítvánnyal, mint a nyitott verziót.

Persze itt nem álltunk meg, és elkezdtünk telefonálni: NKH, Mozaik utca, Yamaha-szerviz és márkakereskedések – elmondjuk, pontosan mire készüljön az, aki ekkora fába vágja a fejszéjét.

Milyen következményei lesznek, ha 70 kW-nál erősebb motort fojtasz le A2-re?

– Nem lesz A2-es Hayabusád, sem más, 100 lóerőnél többről fojtott motorod – hangzott a sommás válasz arra, hogy mi a teendő, ha 70 kW-nál izmosabb gépet szeretnél átalakítani, hogy A2-vel vezethesd. Sommásan úgy lehetne összefoglalni, hogy adó és egyéb szempontokból valóban léteznek hivatalosan átalakított, 35 kW-os Yamaha R1-ek és hasonló gépek, de mivel ezek nem felelnek meg az EU-s szabályoknak, csak A-s, korlátlan jogsival vezethetőek.

„Beszéltem vagy négy vizsgabiztossal, fél tucat szervizzel és még ki tudja kivel, mire összeszedtem minden részletet…”

Ennek oka, hogy a KRESZ szintén a fenti kormányrendeletet alkalmazza, ami azt jelenti, hogy neked lefojthatja bárki a motorodat és lehet hozzá TÜV-papírod vagy bármilyen más E-jeles alkatrészed itthon, a kormányrendelet értelmében nem lesz szabályos. Persze ilyenkor jön az ezerszer hallott kérdés: a hatóságok mennyire ellenőrzik ezt? Hogy ne a levegőbe beszéljünk, elsőként felhívtuk a Mirek Motorst, ahol elmondták: ők szinte bármilyen motort lefojtanak 35 kW-ra, de a vizsga és a szabályos használat már a tulajdonos feladata – ők az alkatrész beszerzését és szakszerű beszerelését vállalják, mint általában a szervizek. Elvégre a vonóhorgos autók vizsgáztatása is nagyon hasonló eljárás, mint ez, és ott is csak az alkatrész megfelelő beépítése a műhely feladata, a többi a tulajdonosra vár.

Miért nem egyértelmű a motorok 35 kW-os szabályozása?

Beszéltem vagy négy vizsgabiztossal, fél tucat szervizzel és még ki tudja kivel, mire összeszedtem minden részletet. Nem csodálom hát, ha az egyszeri motoros feladja a küzdelmet a sokadik felesleges telefonhívás után, hiszen elég idegőrlő folyton azt hallani: Nem tudok segíteni, de talán hívja fel a… …esetleg „nézze meg az interneten (sic!), fiatalember”.

A nagyobb forgatónyomaték miatt csábító lehet, hogy egy nagyobb motort fojts vissza 48 lóerőre, de mint a videóból láthatod, ezek sem fürgébbek, mint az eleve 35 kW-os modellek. Az átalakított Yamaha XJ6 bő hat másodperc alatt gyorsul százra, míg például at MT-03 5,8 alatt 

A válaszok dacára nem adtuk fel, és félnapos kutatás után sikerült nagy nehezen feltérképezni, hogy mi a 35 kW-os átalakítás menete, ha valaki belevágna. Először is

  • Megveszed az alkatrészt.
  • Amennyiben van hozzá műbizonylatod vagy E-jeled az alkatrészen, úgy kell igényelned a motor gyártójától egy hivatalos nyilatkozatot, hogy a Te géped tényleg átalakítható, s azután vezethető A2 jogsival, azaz létezik gyárilag is ilyen kivitel.
  • A műhely munkalappal igazolva kitölt egy ugyanilyen nyilatkozatot, hogy elvégezte az előírt beépítést. Hozzáteszem, az összes lépést számlákkal és egyéb papírokkal kell bizonyítanod, szóval érdemes jól elrakni mindent.
  • Miután mindezek megvannak, átalakítási engedélyt igényelhetsz az NKH-tól, s ha megkapod, akkor hivatalosan is igazolhatod, hogy 35 kW-os a motor.

Azt hitted, ez minden? Sajnos nem, ugyanis most jön csak az a rész, ami már kifejezetten a te dolgod lesz, vagyis

  • az átalakítási engedély és a beépítési számla társaságában még el kell motoroznod valamelyik állami vizsgabázisra.
  • Ott leszemlézik a motort, és a kapott vizsgalappal válik hivatalossá a fojtás.
  • Ha ez megvan, akkor már motorozhatsz végre… egészen az okmányirodáig, hiszen át kell írni a forgalmi engedélyben a teljesítményt.
„Az átalakítási engedély és a beépítési számla társaságában még el kell motoroznod valamelyik állami vizsgabázisra, de ez csak az első lépés”

Tehát irány Marika a hivatalban, aki ad egy új forgalmi engedélyt, benne a módosított számokkal – és itt a vége. Ugye milyen egyszerű?

Mit mond a vizsgáztató és a márkakereskedés az A2-es átalakításról?

Menyhárt Gábor vizsgabiztos volt a segítségünkre, aki elmondta: abban az esetben, ha a motor helyesen rendelt alkatrészekkel, szakszerű beépítés után valóban 35 kW-os lesz, akkor vezethető A2-vel, feltéve, ha a motorkerékpár gyártója is nyilatkozott arról, hogy az adott típus szabályosan átalakítható 35 kW-osra és eredetileg legfeljebb 95 lóerős volt.

Noha legtöbben az alkatrész beépítésével kezdenék a műveletet, mindenkinek szívből ajánljuk, hogy fordítsa meg, és előbb járja körbe az engedélyezés, vizsgáztatás kérdését!  Csak ha mindenhonnan megkapta a választ, akkor kezdje el megvenni az alkatrészeket, nehogy utólag derüljön ki: feleslegesen költött rá…

Nosza, Menyhárt úr nyilatkozatán felbuzdulva megpróbáltunk szerezni egy ilyen gyári igazolást. Felkerestünk több Yamaha viszonteladót, márkakereskedést és szervizt, de sajnos egyik helyen sem tudtak azonnal segíteni. Valószínűleg ritkán érkezik ilyen kérés, ezért nem ötperces munka az igazolás kiállítása, szóval az a legjobb, ha eleve a márkakereskedésbe mész először, és valahogy kiharcolod az igazolást, mert enélkül nem ajánlott belevágni.

Látva, hogy milyen összetett, bonyolult folyamat a teljesítmény módosítása, azt javasoljuk, akinek nincs erre ideje, inkább válasszon egy eleve 35 kW-os modellt – szerintem jobban jár, a szabadidejét és pénzét tekintve biztosan. Persze nem hagyjuk ennyiben a dolgot, ezért tovább ostromoljuk a Közlekedési Hatóságot, hogy miként lehetne egyszerűbben bejegyeztetni a 35 kW-os átalakítást. Amint további válaszokat kapunk, ígérjük, visszatérünk a témára.