Válts motorra! – IV. rész – Milyen A2-es motort vegyek?

Válts motorra! – IV. rész – Milyen A2-es motort vegyek?

              - Címkék |Hírek

Cikksorozatunk első részében a jogosítványszerzés rejtelmeibe vezettük be az A2-es vezetői engedélyre vágyó pilótákat. Azóta olvashattatok a 35 kW-os fojtás menetéről, a kerekítési szabályról, a negyedik részben pedig abban segítünk, hogy miként választhatod ki a hozzád leginkább illő motort.

Elsőként mérlegeljük, mennyire vagyunk felkészültek, milyen vezetéstechnikai tudást sajátítottunk el! A teljesen kezdő lovasoknak mindenképpen könnyű, és fürge, de nem túl erős modellt javaslok, amivel könnyen, veszélyérzet nélkül elsajátíthatók az alapok.

„A Brixton palettáján nem csupán 125-ös, 250-es kiválóságok közül válogathatunk, hanem 2019-es EICMA-n bemutatkozott 500-as Crossfire-re is kivethetjük hálónkat”

Milyen ismérvek alapján érdemes motort választani?

Ilyen például a Honda CB300R, ami csupán 143 kg, azaz 46 kilóval könnyebb szintén A2-es társánál a CB500F-nél. Fordulékony, kényelmes, nem túl magas – kezdők és újrakezdők számára is ideális lehet.

„Városi mobilitás a Honda jóvoltából”

Ha megvan a típus, akkor jöhet a következő fontos kérdés: Használt vagy új motorkerékpárt vegyünk? Nos, ez annyira összetett kérdésnek bizonyult, hogy külön bekezdést szenteltünk neki.

1. Használt vagy új motort vegyek?

Napjainkban az új modellek is elérhető áron mozognak, sőt néhány típus nemes egyszerűséggel alig veszít az értékéből. A BMW egyik legkedveltebb modellcsaládja a GS, és egy új F 750 GS jelenleg 3 299 000 Ft, míg 2020-as testvére a használtpiacon forintra ugyanennyiért kelleti magát. Rendben, a felszereltség sem mellékes, de ha ugyanannyiba kerül a használt, pár ezer kilométeres motor és az új, akkor nem kérdés, hogy melyik éri meg jobban… Ráadásul a BMW-nél ingyen átalakítják 35 kW-osra a modellt, tehát aki A2 jogsival a zsebében vásárolna, annak egyértelműen jobb választás.

„Így már A2-es jogosítvánnyal is a saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg a GS-élményt”

Fontos, hogy tudatosan válasszuk ki, milyen minőségű úton, milyen környezetben használjuk a motort, és mennyi lesz a nap/éves futásteljesítmény. Abban az esetben, ha jobbára városban szeretnénk cirkálni, munkába járni elegendő egy alacsonyabb teljesítményű robogó, esetleg kisebb naked pl. Brixton Felsberg 125, Honda CB300R, Benelli 302 S stb. (teljes lista a cikk alján).

„Kezdőként kipróbálnád magad pályán is? A Yamaha R3 már 2 048 000 Ft-tól a tiéd lehet”

Ingázáshoz, autópályázáshoz bizonyosan a kényelmes, nagy teljesítményű túragépeket ajánljuk pl. Kawasaki Versys 650, BMW F 750 GS, Honda CB500X.

2. Melyik a legerősebb A2-es motor?

Természetesen mindenkiben ott bujkál a kisördög és kíváncsiskodik, hogy jó, jó, de melyik a legerősebb A2-es? A kategória csúcsán a 35 kW-os modellek szerepelnek, de ebből nehéz lenne bármit is kiemelni, hiszen egységesen 48 LE az A2 felső határa.

„Az első az legyen, hogy neked tetsszen, hozzád passzoljon a motor, és utána jöhet a barátok véleménye, tesztek eredménye stb.”

Hogy igazságos és valóban hasznos legyen, nem a teljesítményadatokat hasonlítottuk össze, hanem a forgatónyomatékot, hiszen egy előzés, lámpánál elindulás során sokkal inkább számít, hogy milyen forgatónyomatékot préselt ki a gyártó az erőforrásból, amikor részterhelésen vagy teljes gázon, de alacsonyabb fordulatszámon használod éppen. Nyilvánvalóan a gyárilag visszafojtott, 6-700 köbcentis vasak viszik a prímet, ugyanakkor a könnyebb, 500-as társaik sincsenek nagyon lemaradva.

3. Melyik a leggyorsabb A2-es motor?

Ahogy az imént említettük, ebben a géposztályban egységesen 48 LE a maximum, ezért csak akkor lehet izmosabb egyik modell a másiknál, ha forgatónyomaték terén túltesz rajta. Igen ám, de órákig tart átnyálazni a teljes kínálatot, hogy melyik a legnyomatékosabb gép, ezért megtettük helyettetek – íme, a leggyorsabb A2-es listája!

A tíz legnyomatékosabb A2-es: 1. Yamaha TRACER 7 (68),  TRACER 7 GT (68);  2. Yamaha XSR 700 (68),  XSR 700 Xtribute (68); 3. Yamaha Ténéré 700 (gyári fojtással) (68); 4. Yamaha MT-07 (gyári fojtással) (67); 5. BMW F 900 R (66), BMW F 900 XR (66); 6. Suzuki SV 650 X (64),  SV 650 ABS (64); 7. Kawasaki Versys-X 650 (64);  8. Kawasaki Vulcan S Café (63), Kawasaki Vulcan S (63); 9. BMW F 750 GS (63);  10. Benelli Leoncino 500 Trail (46)

4. Mivel védjem a motoromat?

Lényegében ezerféle egyszerű és nagyszerű praktika létezik, mi most a két legnépszerűbbet vettük elő Az első, ha bukókeretet, bukócsövet szerelünk fel a vázra – a legtöbb új túramotorhoz ez eleve megrendelhető vásárláskor. Ezen kívül böngészhetünk utángyártott alkatrészek listáján is, temérdek típushoz gyártanak a legkülönfélébb anyagokból ilyen csőszerkezeteket. Az F 750 GS  esetében a GIVI TN5127 bukócső 80 590 Ft .A második megoldás a különböző bukógombák, illetve deknivédők felszerelése. Ez nem foglal annyi helyet, mint a bukócső, ezért aztán könnyebb, és az esztétikusabb darabok sem kerülnek annyiba, mint egy bukókeret.

 

„Sok esetben az ilyen védőfelszerelések egy borulást bírnak ki, de még mindig olcsóbb, mint idomszettet, miegymást vásárolni egy csúszás után”

További előnye a bukógombáknak, hogy több fajtát lehet vásárolni akár lengőkar végére, tengelyekre, vázra. Ezek közül gyártótól függően 4313-tól  70 095 forintig válogathatunk.

5. Hogyan fejleszd képességeidet?

A jogosítvány megszerzését követően, ha összeszedtük a megfelelő tapasztalatot, akkor célravezető képzéseken, vezetéstechnikai oktatásokon részt venni, hiszen így még többet tehetünk a balesetek elkerüléséért és javíthatjuk a saját vezetési élményünket. Hogy melyik vezetéstechnikai tréning miért hasznos és miben különböznek az egyes oktatások, arról itt olvashattok bővebben.

Tekintsétek meg az A2-es motorok teljes listáját! (ha többre vagytok kíváncsiak az adott gépről, a színes márkanevekre kattintva további részleteket, adatokat tudhattok meg a motorokról):

Ducati Sixty2 Csupasz  399 cm3 30,2 kW 167 kg 34.6 Nm/8000 ford/perc 3.065.000 Ft
Benelli LEONCINO 250 Csupasz 249 cm3 18 kW 164 kg 21.0Nm/7500 ford/perc 1.380.000 Ft
Benelli TRK 251 Túraenduró 249,2 cm3 18 kW 153 kg 21.0Nm/7500 ford/perc 1.380.000 Ft
Benelli LEONCINO 500 TRAIL Csupasz 500 cm3 35 kW 210 kg 46 Nm/6000 ford/perc 2.250.000 Ft
Benelli LEONCINO 500 Csupasz 499,6 cm3 35 kW 196 kg 45 Nm/4500 ford/perc 2.100.000 Ft
Benelli IMPERIALE 400 Klasszikus 373,5  cm3 15,5 kW 200 kg 29 Nm/3500 ford/perc 1.599.000 Ft
Benelli 502 C Csupasz 500 cm3 35 kW 217 kg 45.0 Nm/5000 ford/perc 2.100.000 Ft
Benelli  TRK 502 Túraenduró 499,6 cm3 35 kW 235 kg 45 Nm/4500 ford/perc 2.150.000 Ft
Benelli TRK 502 X Túraenduró 500 cm3 35 kW 213 kg 45 Nm/4500 ford/perc 2.250.000 Ft
Benelli 302 R Gyorsasági 300 cm3 28 kW 190 kg 27.4 Nm/9000 ford/perc 1.599.990 Ft
Benelli 302 S Csupasz 300 cm3 28 kW 204 kg 25.6 Nm/9750 ford/perc 1.570.000 Ft
BMW  G310 GS Túraenduró 313 cm3 25 kW 175 kg 28 Nm/7.500 ford/perc 2.118.199 Ft
BMW  G310R Csupasz 313 cm3 25 kW 164 kg 28 Nm/7.500 ford/perc 1.885.300 Ft
BMW  F 750 GS Túraenduró 853 cm3 35 kW 227 kg 63 Nm/4500 ford/perc 3.299.000 Ft
BMW F 900 XR Túraenduró 895 cm3 35 kW 219 kg 66 Nm/4500 ford/perc 3.988.000 Ft
BMW  F 900 R Csupasz 895 cm3 35 kW 211 kg 66 Nm/4 500 ford/perc 2.998.000 Ft
Brixton Crossfire 500 Csupasz 486 cm3 35 kW Száraz: 180 kg 43 Nm/6750 ford/perc 2.299.990 Ft
Brixton Crossfire 500X Csupasz 486 cm3 35 kW Száraz: 180 kg 43 Nm/6750 ford/perc 2.399.990 Ft
Brixton Felsberg 250 Klasszikus 249 cm3 13 kW Száraz: 155 kg 16.5 Nm/6500 ford/perc 1.429.990 Ft
Suzuki GSX 250R Gyorsasági 248 cm3 25 Le 181 kg 23.4 Nm/6 500 ford/perc 1.699.000 Ft
Suzuki V-STROM 250 ABS Túraenduró 248 cm3 25 Le 188 kg 23.4 Nm/6 500 ford/perc 1.799.000 Ft
Suzuki SV 650 X Csupasz 645 cm3 75 Le 198 kg 64 Nm/8100 ford/perc 2.499.000 Ft
Suzuki SV 650 ABS Csupasz 645 cm3 75 Le 198 kg 64 Nm/8100 ford/perc 2.499.00 Ft
Yamaha Ténéré 700  (gyári fojtással) Túraenduró 689 cm3 35 kW 204 kg 68 Nm/6500 ford/perc 3.848.000 Ft
Yamaha MT-03 Csupasz 321 cm3 30,9 kW 168 kg 29.6 Nm/9000 ford/perc 1.848.000 F
Yamaha MT-07 (gyári fojtással) Csupasz 689 cm3 35 kW 184 kg 67.0 Nm/6500 ford/perc 2.398.000 Ft
Yamaha XSR 700 Csupasz 689 cm3 35 kW 186 kg 68 Nm/6500 ford/perc 2.698.000 Ft
Yamaha XSR 700 Xtribute Csupasz 689 cm3 35 kW 188 kg 68 Nm/6500 ford/perc 2.998.000 Ft
Yamaha TRACER 7 Túraenduró 689 cm3 35 kW 196 kg 68 Nm/6500 ford/perc 2.998.000 Ft
Yamaha TRACER 7 GT Túraenduró 689 cm3 35 kW 68 Nm/6500 ford/perc 3.568.000 Ft
Yamaha R3 Gyorsasági 321 cm3 30,9 kW 170 kg 28.8 Nm/9000 ford/perc 2.048.000 Ft
Honda CBR500R Gyorsasági 471 cm3 35 kW 192 kg 43 Nm/6500 ford/perc 2.429.000 Ft
Honda CB500X Túraenduró 471 cm3 35 kW 197 kg 43 Nm/6500 ford/perc 2 389 000 Ft
Honda CRF300 Rally Rally 286 cm3 20,1 kW 153 kg 26,6 Nm/6500 ford/perc 2.369.000 Ft
Honda CRF300L Túraenduró 286 cm3 20,1 kW 142 kg 26,6 Nm/6500 ford/perc 1.949.000 Ft
Honda CB500F Csupasz 471 cm3 35 kW 189 kg 43 Nm/6500 ford/perc 2.229.000Ft
Honda CMX500 Rebel Bobber 471 cm3 34 kW 191 kg 43,3 Nm/6000 ford/perc 2.249.000 Ft
Honda CB300R Csupasz 286 cm3 23,1 kW 143 kg 27,5 Nm/7500 ford/perc 1.789.000 Ft
KTM RC 390 Gyorsasági 373 cm3 32 kW Száraz: 149 kg 35 Nm 1.768.000 Ft
KTM Duke 390 Csupasz 373 cm3 32 kW Száraz: 149 kg 37 Nm 1.649.000 Ft
KTM 390 ADVENTURE Túraenduró 373 cm3 32 kW Száraz: 158 kg 37 Nm 1.866.000 Ft
Kawasaki Z400 Csupasz 399 cm3 33,4 kW 167 kg 38 Nm/8000 ford/perc 2.090.000 Ft
Kawasaki Vulcan S Café Cruiser 649 cm3 45 kW 231 kg 63 Nm/6600 ford/perc 2.699.000 Ft
Kawasaki Vulcan S Cruiser 649 cm3 45 kW 229 kg 63 Nm/6600 ford/perc 2.549.000 Ft
Kawasaki Versys-X 650 Túraenduró 649 cm3 51 kW 217 kg 64 Nm/7000 ford/perc 2.690.000 Ft
Kawasaki Versys-X 300 Túraenduró 296 cm3 29,3 kW 175 kg 25.7 Nm/10000 ford/perc 1.890.000 Ft
Kawasaki  Ninja 400 Gyorsasági 399 cm3 33,4 kW 168 kg 38 Nm/8000 ford/perc 2.090.000 Ft