Korábban ígéretet tettünk, hogy egy teljes fejezetet szentelünk a motorok és robogók az összehasonlításának, így most ezzel folytatjuk: a legnépszerűbb A1-es és A2-es motorok, robogók összevetésével, illetve áraival.
Neked is megfordult már a fejedben, hogy formatervüket leszámítva mik lehetne a lényegi különbségek a motorok és a robogók között? Akkor a következő cikket személyesen neked készítettük, de azok se menjenek messzire, akik a népszerű gyártók modellpalettájára kíváncsiak, hiszen a cikk alján várja őket egy kis meglepetés!
1.Mi a különbség a motorok és a robogók között?
A leglényegesebb különbség a vázkialakítás, a kerékméret és a váltó típusa. Alább összeszedtük mindkét kategória erényeit, hogy ti könnyebben tudjatok választani, valamint pár példával igyekeztünk közérthetőbbé tenni az alapvető eltéréseket.

A1-es és A2-es motorkerékpárok:
– Üléshelyzet: A vezető nem lábdeszkán, hanem hagyományos lábtartón támasztja meg magát, az üzemanyagtartály pedig – jellemzően – a nyereg és a kormány között kap helyet.
– Vezetési élmény: Az üléshelyzet sportosabb, magabiztosabb érzést ad, lábunkkal szoríthatjuk a tankot, vázat, így könnyebbé válik az irányítás.
– Sebesség: Nehéz lenne behatárolni minden motort egy végsebesség-kategóriába, így összeszedtük nektek pár márka modelljeit és azok végsebességeit:
– Brixton Felsberg 125 XC 101 km/h (A1)
– Malaguti RST125 106 km/h (A1)
– BMW G 310 GS 143 km/h (A2)
– Pakolhatóság: Míg a robogók ülés alatti csomagtartóval gördülnek le a futószalagról, addig motorjainkra dobozokat, táskákat szerelhetünk, ha egy hátitáskánál több holmit szeretnénk magunkkal vinni.
– Terepképesség: Nagyobb a szabad hasmagasság és rugóút jellemzi a motorkerékpárokat, emiatt jobban alkalmazkodnak a hepehupás vagy burkolatlan utak kihívásaihoz.
– Váltó: A kormány bal oldalán kuplungkar, míg jobb oldalon az első féknyereg, féknyergek fékkarja található
– Kerékméret: A motorkerékpárok – nagyobb átmérőjű kerekeiknek köszönhetően – otthonosabban mozognak rossz minőségű, kátyús utakon.
Robogók:
– Kényelem: A mai korszerű robogók ülései már-már fotelek, ülésfűtéssel, deréktámasszal kiegészítettek. Akik kényelemre vágynak, biztosan a robogók mellett teszik le voksukat.
– Időjárásvédelem: Nagy idomaiknak köszönhetően a robogók mindenképpen jobban védenek minket esős időben, illetve a legtöbb jobban óvja a lábunkat is a jókora első idomnak köszönhetően.
– Pakolhatóság: A hátsó doboz mellett nem elhanyagolható az ülés alatt található nagyobb tárolórekesz, melybe a legtöbb modellnél a sisakunkat, sisakjainkat is bepakolhatjuk, ha megállunk valahol.
– Terepképesség: A robogós életérzés sokkal inkább azoknak való, akik megspórolnák a mindennapi dugóban állást, ugyanakkor csak közlekedési eszközként használják a járművet, hogy megvédjék ruhájukat az esőtől, portól, és gyorsan eljussanak A-ból B-be.
– Erőátvitel: CVT, vagyis Continuously Variable Transmission: folyamatosan változó áttételű erőátvitel, tehát nincs kuplung- sem váltókar, csak a gázt kell húznod, más dolgod nincs is.
– Kerékméret: a modellek többségében kisebb, 13 és 16 col átmérő közötti kerekeket találunk, szemben a nagymotorok általában 17-es felnijeivel, így a robogók érzékenyebbek az úthibákra, kátyúkra.
A motor és a robogó közötti különbségeket elsősorban a merőben eltérő vázkialakítás okozza. Hogy pontosan melyek ezek, arról már szakértőnk, Kriskó Bence, a CribMoto vezetője mesél bővebben:
„Az alapvető különbség a vázkialakításban az, hogy a motorok esetében jellemzően háromszög elemekből épül fel a teljes váz, de akad olyan gyártó is, aki ehelyett profilra sajtolt zártszelvényeket alkalmaz. Ezekben az esetekben majdnem minden alkalommal az erőforrás teherviselőként is funkcionál.

A gyártók a következő három szempontot veszik alapul tervezés során: tengelytáv, utánfutás, kormányzási tengelyszög. Alapvető különbség motorok és robogók között, hogy a robogókra nem szerelnek segédvázat, amin a pilóta és utasa ül. Robogók esetében (teljesítményükből fakadóan) egyszerűbb megoldásokra törekednek, vagyis rendszerint szimpla csőváz és egy tartószerkezet alkotja a robogó vázát. Ebben az esetben természetesen nem teherviselő az erőforrás, sőt robogókon legtöbbször a lengőkarral egybeépítve láthatjuk a hajtóművet, míg a motoroknál a lengővilla és a segédváz külön egység.”
Végül pedig összegyűjtöttük a Magyarországon kapható legnépszerűbb motorokat, robogókat hogy egy helyen hasonlíthasd össze a neked tetsző típusok adatait, árait.
A1-es motorkerékpárok, melyeket hatórás képzést követően A1 B jogosítvánnyal is vezethetsz:
| Aprilia | Tuono 125 | Gyorsasági | 124,2 cm3 | 9 kW | 144 kg | 1.799.900 Ft |
| Aprilia | RS 125 | Gyorsasági | 124,2 cm3 | 10 kW | 129 kg | 1.799.900 Ft |
| Aprilia | SX 125 | Szupermoto | 124,8 cm3 | 11 kW | 110 kg | 1.249.900 Ft |
| Aprilia | RX 125 | Szupermoto | 124,2 cm3 | 10 kW | 134 kg | 1.399.900 Ft |
| Benelli | BN 125 | Csupasz | 125 cm3 | 8,2 kW | 142 kg | 769.000 Ft |
| Benelli | TNT 125 | Csupasz | 124,8 cm3 | 8,2 kW | 116 kg | 730.000 Ft |
| Brixton | Crossfire 125XS | Csupasz | 124,8 cm3 | 8,3 kW | Száraz: 110 kg | 749.990 Ft |
| Brixton | Cromwell SK8 | Klasszikus | 124,8 cm3 | 8,3 kW | Száraz: 134 kg | 979.990 Ft |
| Brixton | BX125 Haycroft | Klasszikus | 124,8 cm3 | 8,3 kW | Száraz: 134 kg | 979.990 Ft |
| Brixton | Felsberg 125 XC | Klasszikus | 124,8 cm3 | 8,3 kW | Száraz: 134 kg | 1.089.990 Ft |
| Brixton | Rayburn 125 | Bobber | 124,8 cm3 | 8,3 kW | Száraz: 134 kg | 1.129.990 Ft |
| Brixton | Cromwell 125 | Csupasz | 124,8 cm3 | 8,3 kW | Száraz: 134 kg | 1.019.990 Ft |
| Brixton | Sunray 125 | Bobber | 124,8 cm3 | 8,3 kW | Száraz: 134 kg | 1.049.990 Ft |
| Brixton | Felsberg 125 ABS | Klasszikus | 124,8 cm3 | 8,3 kW | Száraz: 134 kg | 1.089.990 Ft |
| Honda | CB125F | Csupasz | 124 cm3 | 8 kW | 117 kg | 989.000 Ft |
| Honda | MSX125 | Csupasz | 124,9 cm3 | 7,2 kW | 103 kg | 1.369.000 Ft |
| Honda | CB125R | Csupasz | 124,9 cm3 | 11 kW | 130 kg | 1.589.000 Ft |
| Kawasaki | Z125 | Csupasz | 125 cm3 | 11 kW | 146 kg | 1.590.000 Ft |
| Kawasaki | Ninja 125 | Gyorsasági | 125 cm3 | 11 kW | 148 kg | 1.690.000 Ft |
| KTM | RC 125 | Gyorsasági | 125 cm3 | 11 kW | Száraz: 139 kg | |
| KTM | Duke 125 | Csupasz | 125 cm3 | 11 kW | Száraz: 139 kg | 1.280.000 Ft |
| Malaguti | RST125 | Gyorsasági | 124 cm3 | 11 kW | Száraz: 148 kg | 1.559.990 Ft |
| Malaguti | Monte Pro 125 | Csupasz | 124 cm3 | 11 kW | Száraz: 130 kg | 1.239.990 Ft |
| Malaguti | XSM 125 | Enduró | 124 cm3 | 11 kW | Száraz: 124 kg | 1.239.990 Ft |
| Malaguti | Dune 125 | Túraenduró | 124 cm3 | 11 kW | Száraz: 130 kg | 1.279.990 Ft |
| Suzuki | GSX-S125 ABS | Csupasz | 124 cm3 | 11 kW | 133 kg | 1.299.000 Ft |
| Yamaha | YS125 | Csupasz | 125 cm3 | 7,8 kW | 129 kg | 968.000 Ft |
| Yamaha | MT-125 | Csupasz | 124 cm3 | 11 kW | 142 kg | 1.648.000 Ft |
| Yamaha | R125 | Gyorsasági | 124,7 cm3 | 11 kW | 144 kg | 1.698.000 Ft |
| Husqvarna | SVartpilen 125 2021 | Csupasz | 125 cm3 | 11 kW | Száraz: 146 kg | 1.640.000 Ft |
A2-es motorkerékpárok – ezeket 18 éves kortól, A2-es jogosítvánnyal vezetheted:
| Ducati | Sixty2 | Csupasz | 399 cm3 | 30,2 kW | 167 kg | 34.6 Nm/8000 ford/perc | 3.065.000 Ft | ||
| Benelli | LEONCINO 250 | Csupasz | 249 cm3 | 18 kW | 164 kg | 21.0Nm/7500 ford/perc | 1.380.000 Ft | ||
| Benelli | TRK 251 | Túraenduró | 249,2 cm3 | 18 kW | 153 kg | 21.0Nm/7500 ford/perc | 1.380.000 Ft | ||
| Benelli | LEONCINO 500 TRAIL | Csupasz | 500 cm3 | 35 kW | 210 kg | 46 Nm/6000 ford/perc | 2.250.000 Ft | ||
| Benelli | LEONCINO 500 | Csupasz | 499,6 cm3 | 35 kW | 196 kg | 45 Nm/4500 ford/perc | 2.100.000 Ft | ||
| Benelli | IMPERIALE 400 | Klasszikus | 373,5 cm3 | 15,5 kW | 200 kg | 29 Nm/3500 ford/perc | 1.599.000 Ft | ||
| Benelli | 502 C | Csupasz | 500 cm3 | 35 kW | 217 kg | 45.0 Nm/5000 ford/perc | 2.100.000 Ft | ||
| Benelli | TRK 502 | Túraenduró | 499,6 cm3 | 35 kW | 235 kg | 45 Nm/4500 ford/perc | 2.150.000 Ft | ||
| Benelli | TRK 502 X | Túraenduró | 500 cm3 | 35 kW | 213 kg | 45 Nm/4500 ford/perc | 2.250.000 Ft | ||
| Benelli | 302 R | Gyorsasági | 300 cm3 | 28 kW | 190 kg | 27.4 Nm/9000 ford/perc | 1.599.990 Ft | ||
| Benelli | 302 S | Csupasz | 300 cm3 | 28 kW | 204 kg | 25.6 Nm/9750 ford/perc | 1.570.000 Ft | ||
| BMW | G310 GS | Túraenduró | 313 cm3 | 25 kW | 175 kg | 28 Nm/7.500 ford/perc | 2.118.199 Ft | ||
| BMW | G310R | Csupasz | 313 cm3 | 25 kW | 164 kg | 28 Nm/7.500 ford/perc | 1.885.300 Ft | ||
| BMW | F 750 GS | Túraenduró | 853 cm3 | 35 kW | 227 kg | 63 Nm/4500 ford/perc | 3.299.000 Ft | ||
| BMW | F 900 XR | Túraenduró | 895 cm3 | 35 kW | 219 kg | 66 Nm/4500 ford/perc | 3.988.000 Ft | ||
| BMW | F 900 R | Csupasz | 895 cm3 | 35 kW | 211 kg | 66 Nm/4 500 ford/perc | 2.998.000 Ft | ||
| Brixton | Crossfire 500 | Csupasz | 486 cm3 | 35 kW | Száraz: 180 kg | 43 Nm/6750 ford/perc | 2.299.990 Ft | ||
| Brixton | Crossfire 500X | Csupasz | 486 cm3 | 35 kW | Száraz: 180 kg | 43 Nm/6750 ford/perc | 2.399.990 Ft | ||
| Brixton | Felsberg 250 | Klasszikus | 249 cm3 | 13 kW | Száraz: 155 kg | 16.5 Nm/6500 ford/perc | 1.429.990 Ft | ||
| Suzuki | GSX 250R | Gyorsasági | 248 cm3 | 18 kW | 181 kg | 23.4 Nm/6 500 ford/perc | 1.699.000 Ft | ||
| Suzuki | V-STROM 250 ABS | Túraenduró | 248 cm3 | 18 kW | 188 kg | 23.4 Nm/6 500 ford/perc | 1.799.000 Ft | ||
| Suzuki | SV 650 X | Csupasz | 645 cm3 | 55 kW | 198 kg | 64 Nm/8100 ford/perc | 2.499.000 Ft | ||
| Suzuki | SV 650 ABS | Csupasz | 645 cm3 | 55 kW | 198 kg | 64 Nm/8100 ford/perc | 2.499.00 Ft | ||
| Yamaha | Ténéré 700 (gyári fojtással) | Túraenduró | 689 cm3 | 35 kW | 204 kg | 68 Nm/6500 ford/perc | 3.848.000 Ft | ||
| Yamaha | MT-03 | Csupasz | 321 cm3 | 30,9 kW | 168 kg | 29.6 Nm/9000 ford/perc | 1.848.000 F | ||
| Yamaha | MT-07 (gyári fojtással) | Csupasz | 689 cm3 | 35 kW | 184 kg | 67.0 Nm/6500 ford/perc | 2.398.000 Ft | ||
| Yamaha | XSR 700 | Csupasz | 689 cm3 | 35 kW | 186 kg | 68 Nm/6500 ford/perc | 2.698.000 Ft | ||
| Yamaha | XSR 700 Xtribute | Csupasz | 689 cm3 | 35 kW | 188 kg | 68 Nm/6500 ford/perc | 2.998.000 Ft | ||
| Yamaha | TRACER 7 | Túraenduró | 689 cm3 | 35 kW | 196 kg | 68 Nm/6500 ford/perc | 2.998.000 Ft | ||
| Yamaha | TRACER 7 GT | Túraenduró | 689 cm3 | 35 kW | 68 Nm/6500 ford/perc | 3.568.000 Ft | |||
| Yamaha | R3 | Gyorsasági | 321 cm3 | 30,9 kW | 170 kg | 28.8 Nm/9000 ford/perc | 2.048.000 Ft | ||
| Honda | CBR500R | Gyorsasági | 471 cm3 | 35 kW | 192 kg | 43 Nm/6500 ford/perc | 2.429.000 Ft | ||
| Honda | CB500X | Túraenduró | 471 cm3 | 35 kW | 197 kg | 43 Nm/6500 ford/perc | 2 389 000 Ft | ||
| Honda | CRF300 Rally | Rally | 286 cm3 | 20,1 kW | 153 kg | 26,6 Nm/6500 ford/perc | 2.369.000 Ft | ||
| Honda | CRF300L | Túraenduró | 286 cm3 | 20,1 kW | 142 kg | 26,6 Nm/6500 ford/perc | 1.949.000 Ft | ||
| Honda | CB500F | Csupasz | 471 cm3 | 35 kW | 189 kg | 43 Nm/6500 ford/perc | 2.229.000 Ft | ||
| Honda | CMX500 Rebel | Bobber | 471 cm3 | 34 kW | 191 kg | 43,3 Nm/6000 ford/perc | 2.249.000 Ft | ||
| Honda | CB300R | Csupasz | 286 cm3 | 23,1 kW | 143 kg | 27,5 Nm/7500 ford/perc | 1.789.000 Ft | ||
| Husqvarna | Vitpilen 401 2021 | Csupasz | 373 cm3 | 32 kW | Száraz: 151 kg | 37 Nm/7000 ford/perc | 1.840.000 Ft | ||
| Husqvarna | Svartpilen 401 2021 | Csupasz | 373 cm3 | 32 kW | Száraz: 152 kg | 37 Nm/7000 ford/perc | 1.840.000 Ft | ||
| KTM | RC 390 | Gyorsasági | 373 cm3 | 32 kW | Száraz: 149 kg | 35 Nm | 1.768.000 Ft | ||
| KTM | Duke 390 | Csupasz | 373 cm3 | 32 kW | Száraz: 149 kg | 37 Nm | 1.649.000 Ft | ||
| KTM | 390 ADVENTURE | Túraenduró | 373 cm3 | 32 kW | Száraz: 158 kg | 37 Nm | 1.866.000 Ft | ||
| Kawasaki | Z400 | Csupasz | 399 cm3 | 33,4 kW | 167 kg | 38 Nm/8000 ford/perc | 2.090.000 Ft | ||
| Kawasaki | Vulcan S Café | Cruiser | 649 cm3 | 45 kW | 231 kg | 63 Nm/6600 ford/perc | 2.699.000 Ft | ||
| Kawasaki | Vulcan S | Cruiser | 649 cm3 | 45 kW | 229 kg | 63 Nm/6600 ford/perc | 2.549.000 Ft | ||
| Kawasaki | Versys-X 650 | Túraenduró | 649 cm3 | 51 kW | 217 kg | 64 Nm/7000 ford/perc | 2.690.000 Ft | ||
| Kawasaki | Versys-X 300 | Túraenduró | 296 cm3 | 29,3 kW | 175 kg | 25.7 Nm/10000 ford/perc | 1.890.000 Ft | ||
| Kawasaki | Ninja 400 | Gyorsasági | 399 cm3 | 33,4 kW | 168 kg | 38 Nm/8000 ford/perc | 2.090.000 Ft | ||
A Magyarországon kapható A1-es és A2-es robogók:
| BMW | C 400 GT | Robogó | 350 cm3 | 25 kW | 212 kg | 2.750.000 Ft | |
| BMW | C 400 X | Robogó | 350 cm3 | 25 kW | 204 kg | Jelenleg nem elérhető a konfigurátorban | |
| BMW | C 650 GT | Robogó | 647 cm3 | 44 kW | 261 kg | 4.090.000 Ft | |
| BMW | C 650 Sport | Robogó | 647 cm3 | 44 kW | 249 kg | 3.990.000 Ft | |
| Honda | NSS300 ABS | Robogó | 279 cm3 | 18,5 kW | 182 kg | 1.949.000 Ft | |
| Honda | SH300i ABS | Robogó | 279 cm3 | 18,5 kW | 169 kg | 1.889.000 Ft | |
| Honda | SH350i ABS | Robogó | 329.2 cm3 | 21,6 kW | 174 kg | 1.949.000 Ft | |
| Honda | SH150i ABS | Robogó | 157 cm3 | 12,4 kW | 137 kg | 1.349.000 Ft | |
| Honda | NSS350 ABS | Robogó | 329.6 cm3 | 20,8 kW | 184 kg | 2.349.000 Ft | |
| Honda | NSS125 ABS | Robogó | 124.9 cm3 | 11 kW | 161 kg | 1.949.000 Ft | |
| Honda | SH125i ABS | Robogó | 125 cm3 | 9,6 kW | 137 kg | 1.269.000 Ft | |
| Honda | PCX125 | Robogó | 125 cm3 | 9,2 kW | 130 kg | 1.129.000 Ft | |
| Honda | Vision110 | Robogó | 109 cm3 | 6,4 kw | 100 kg | 849.000 Ft | |
| Honda | Super Cub C125 | Robogó | 125 cm3 | 7,1 kW | 109 kg | 1.229.000 Ft | |
| Honda | NSS750 ABS | Robogó | 745 cm3 | 43,1 kW | 235 kg | 3.989.000 Ft | |
| Kawasaki | J125 | Robogó | 125 cm3 | 9.45 kW | 182 kg | 1.590.000 Ft | |
| Kawasaki | J300 | Robogó | 299 cm3 | 20.3 kW | 191 kg | 1.890.000 Ft | |
| Malaguti | Madison 300 | Robogó | 278 cm3 | 16 kW | Száraz: 188 kg | 1.709.990 Ft | |
| Suzuki | BURGMAN 200 ABS | Robogó | 200 cm3 | 13 kW | 164 kg | 1.499.000 Ft | |
| Suzuki | BURGMAN 125 ABS | Robogó | 125 cm3 | 8 kW | 162 kg | 1 399 000 Ft | |
| Suzuki | ADDRESS 110 | Robogó | 113 cm3 | 7 kW | 100 kg | 729.000 Ft | |
| Suzuki | BURGMAN 400 | Robogó | 400 cm3 | 23 kW | 215 kg | 2.699.000 Ft |