Az én BMW-sztorim – I. rész – Hogyan kötöttem ki a GS-nél?

Az én BMW-sztorim – I. rész – Hogyan kötöttem ki a GS-nél?

              - Címkék |Kiemelt cikk

A 2021-es szezon – motorozás szempontjából – elég izgalmasan telt. Összebarátkoztunk a BMW F 700 GS-sel és meglett a család második korlátlan A-s vezetői engedélye. Persze ez csak a kezdet, mert jön 2022, és érkezik életem első új motorja…

Talán emlékeztek, egy számomra új géppel kezdtem a szezont és tavasszal az első köröknél már egészen beleszerettem a GS-be. Abszolút teljesítette az elvárásokat, majd nyár folyamán megkapta a szükséges kiegészítőket mint hasidom, markolatvédő, túraplexi és sikerült két szép állapotú használt Vario dobozt is szerezni hozzá. Eközben párom is sikeresen megszerezte vezetői engedélyét és elkezdett ismerkedni a BMW F 800 R-rel.

Friss jogosítványtulajdonosként először kontrollált környezetben történt az ismerkedés, csak ezután mentünk fokozatosan közútra. Kiderült: ésszel kezelve kezdőmotornak is tökéletes az F 800 R

Nálam nem igazán működik a csoportban motorozás, de így ketten, azonos hatótávú motorokkal és szemlélettel nagyon hamar összeszoktunk az úton is. Szeptemberben egy nagy 8-as után (Börzsöny- és Mátra-kerülés balassagyarmati kitérővel) elkapott minket egy durva vihar jégesővel, amiből igyekeztünk kikeveredni a körülményekhez képest a leggyorsabb módon.

Hogyan és miért vettem új BMW-t, ráadásul egy GS-t?

Itt hangzott el 40 perc autópályázás után, hogy az F 800 R tartós pályatempónál elég fárasztó. 2022-re olyan túrák tervei vannak talonban, mint a Mazuri-tóhátság, Lecco és Garda-tó, valamint Luxemburg. Valamerre lépni kell hát, új motorra lesz szükség, mert ez így nem lesz jó.

Friss levegőn, hegytetőn – ilyen egy igazi motoros túra. A két henger csodás basszusa csak fokozza az élményt…

Egyszer, mikor igencsak problémás élethelyzetbe kerültem, kaptam egy remek tanácsot:

arra vegyél dolgokat, amire kellenek, és arra használd őket, amire valók.

Egyszerűen hangzik, de sok esetben segített már, így nem vettem rossz beosztású házat hogy utána átépítsük, így nincs a szükségesnél egyel nagyobb autónk, ezért áramvonalasítottuk az életet a tárgyak terén. Amiért ez érdekes, hogy rögtön kiestek azok az útkeresések, amik az F 800 R fúrásával-faragásával vagy átépítésével járnának. Képtelen lennék így elcsúfítani egy motort, és még mindig csak félmegoldás lenne…

Ha valami nem túrázásra való, a panelház méretű légterelő sem fogja azzá tenni. Forráas: Puig
Ha valami nem túrázásra való, a panelház méretű légterelő sem fogja azzá tenni. (Forrás: Puig.hu)

Októberre eldöntöttem, hogy megint motorcsere lesz. A helyzet most annyival könnyebb, hogy pontosan tudtam: egy fiatal túraenduróra van szükségem, mégpedig jól felszerelve. A korábbiak alapján két változat között gondolkodtam, ez volt a BMW F 700/F 750 GS és a KTM 790/890 Adventure.

A használtmotorárak a COVID óta – mondjuk úgy – érdekesen alakulnak. Egy 1-2 éves motor és az új ára között gyakorlatilag nincs eltérés, elhatároztam hát, megveszem életem első új járművét. Így a garancia mellett biztos lehetek a megfelelő bejáratásban is, és mégiscsak: egyszer az életben kell egy új jármű, punktum.

Összerakva a költségvetést a keret 4,5 millió forint plusz átírás lett, amiben már benne van a mostani motor beszámítása is, de mindenféle hitel nélkül.  Ezt sokféleképpen lehet nézni, hogy sok vagy kevés, ha racionálisan nézem akkor a motorkerékpár a járműbirtoklás leggazdaságosabb módja a legkisebb értékvesztéssel és működési kockázattal. Érzelmileg nézve

ez az összeg elég lenne egy 3 hengeres, miniturbós, klíma nélküli Dacia Dusterre nyárigumival,

ami az első lehúzással, ajtórányitással és a szokási amortizációval hamar beolvadna a műanyag tucatautók folyamába.

🏍️ Leginkább kétkerekűvel. Forrás: https://www.facebook.com/daciahungary
🏍️ Leginkább kétkerekűvel. Forrás: https://www.facebook.com/daciahungary

Nézzük, mit és mennyiért kínál a két cég a fenti opciókból!

KTM 790 Adventure 2022

KTM 890 Adventure 2021

BMW f750 GS 2022

BMW F750 GS 2021

Erőforrás
899 cm3, kéthengeres, folyadékhűtésű erőforrás, ami 105 lóerőt ad le (77 kW) 8000-es percenkénti fordulaton, ehhez 100 Nm maximális forgatónyomaték társul 6500-as percenkénti fordulaton 853 cm3, kéthengeres folyadékhűtésű erőforrás, ami 77 lóerőt ad le (57 kW) 7500-as percenkénti fordulaton, amihez 83 Nm maximális forgatónyomaték társul 6000-es percenkénti fordulaton
Menetkész tömeg
216 kg 226 kg
Alapfelszereltség
Színes TFT kijelzős műszerfal

Túraplexi

 

Dynamic Traction Control (DTC)

Fénydiódás (LED) fehér irányjelzők

ABS Pro
3 év jótállás

Alapár

(regisztrációs adóval, áfával, átírás nélkül)

4 310 000 Ft 3 390 000 Ft

Ezek az adatok csalókák, mert ahhoz, hogy a KTM-et tudjam használni, kell egy alacsony ülés, ami ott feláras. míg a BMW ezt ingyenes opcióként biztosítja. A konfigurátorok segítségével összeállítottam két motort. Itt a kínált szolgáltatásokban már jelentős különbségek vannak a gyártók között:

Alapfelszereltség
Színes TFT kijelzős műszerfal

Túraplexi

 

Dynamic Traction Control (DTC)

Fénydiódás (LED) fehér irányjelzők 5

ABS Pro

Oldaldoboz tartó
3 év jótállás

Extrák
Oldaldoboz tartó váz,

Csomagtartó

Alacsony ülés

Led-es indexek

Markolatfűtés

 

Tech PACK

“Rally” menetprogramok

Állítható DTC

Állítható gázreakció

Gyorsváltó

Tempomat

 

Komfort csomag

Dynamic ESA (elektronikus automatikus futomű)
Kulcsnélküli indítás

Középállvány

 

Túra csomag
Navigáció előkészítés
Sebességtartó automatika

 

Dynamic csomag

LED fényszóró

Nappali világítás

Pro váltóasszisztens

 

Aktív csomag
MSR (Dinamikus motorfék-vezérlés)

Pro menetprogramok
Markolatfűtés
Csomagtartó-váz

RDC keréknyomás figyelő
Connectivity színes TFT műszerfal mobiltelefon funkciókkal

Extrákkal növelt ár

(regisztrációs adóval, áfával, átírás nélkül)

4 926 313Ft 4 408 400 Ft

Alapvetően ez az a pont, amikor almát hasonlítunk össze almával. Egy személyre mindkét motor teljesítménye tökéletesen megfelelő – az F 700 GS 75 lóereje 77 Nm-rel eddig több mint elégnek bizonyult –, így a teljesítménymutatókat félre is tettem.

Szolgáltatásokban messze többet nyújt a BMW, komfortban az újgenerációs ESA szinte verhetetlen, néhány extra nem kritikus számomra, mint a kulcsnélküli indítás, de a telefonról a műszerfalra tükrözött navigációs lehetőséget a KTM nem is kínál, míg a BMW igen.

Ezek után felhívtam Ádámot a Mag3-nál, hogy mi a módja a megrendelésnek és beszámításnak. A márkaszervizes múlt itt sokat segített, hiszen pontosan ismerték a motor állapotát és előéletét, így hamar megvoltak a kalkulációk, gondolkodni pedig már nem volt min. Most már nem csak a 20 fok feletti napok miatt várom a tavaszt…

Legyen tavasz, legyen új motorom – már alig várom… Persze még az is kérdéses, hogy a jelenlegi helyzetben, amikor igencsak hosszúra nyúlnak a várólisták, pontosan mikor is lesz motorom. Remélem, a második részben már arról írhatok, hogy érkezik a vas – életem első új motorja.