A 2021-es szezon – motorozás szempontjából – elég izgalmasan telt. Összebarátkoztunk a BMW F 700 GS-sel és meglett a család második korlátlan A-s vezetői engedélye. Persze ez csak a kezdet, mert jön 2022, és érkezik életem első új motorja…
Talán emlékeztek, egy számomra új géppel kezdtem a szezont és tavasszal az első köröknél már egészen beleszerettem a GS-be. Abszolút teljesítette az elvárásokat, majd nyár folyamán megkapta a szükséges kiegészítőket mint hasidom, markolatvédő, túraplexi és sikerült két szép állapotú használt Vario dobozt is szerezni hozzá. Eközben párom is sikeresen megszerezte vezetői engedélyét és elkezdett ismerkedni a BMW F 800 R-rel.

Nálam nem igazán működik a csoportban motorozás, de így ketten, azonos hatótávú motorokkal és szemlélettel nagyon hamar összeszoktunk az úton is. Szeptemberben egy nagy 8-as után (Börzsöny- és Mátra-kerülés balassagyarmati kitérővel) elkapott minket egy durva vihar jégesővel, amiből igyekeztünk kikeveredni a körülményekhez képest a leggyorsabb módon.
Hogyan és miért vettem új BMW-t, ráadásul egy GS-t?
Itt hangzott el 40 perc autópályázás után, hogy az F 800 R tartós pályatempónál elég fárasztó. 2022-re olyan túrák tervei vannak talonban, mint a Mazuri-tóhátság, Lecco és Garda-tó, valamint Luxemburg. Valamerre lépni kell hát, új motorra lesz szükség, mert ez így nem lesz jó.

Egyszer, mikor igencsak problémás élethelyzetbe kerültem, kaptam egy remek tanácsot:
arra vegyél dolgokat, amire kellenek, és arra használd őket, amire valók.
Egyszerűen hangzik, de sok esetben segített már, így nem vettem rossz beosztású házat hogy utána átépítsük, így nincs a szükségesnél egyel nagyobb autónk, ezért áramvonalasítottuk az életet a tárgyak terén. Amiért ez érdekes, hogy rögtön kiestek azok az útkeresések, amik az F 800 R fúrásával-faragásával vagy átépítésével járnának. Képtelen lennék így elcsúfítani egy motort, és még mindig csak félmegoldás lenne…

Októberre eldöntöttem, hogy megint motorcsere lesz. A helyzet most annyival könnyebb, hogy pontosan tudtam: egy fiatal túraenduróra van szükségem, mégpedig jól felszerelve. A korábbiak alapján két változat között gondolkodtam, ez volt a BMW F 700/F 750 GS és a KTM 790/890 Adventure.
A használtmotorárak a COVID óta – mondjuk úgy – érdekesen alakulnak. Egy 1-2 éves motor és az új ára között gyakorlatilag nincs eltérés, elhatároztam hát, megveszem életem első új járművét. Így a garancia mellett biztos lehetek a megfelelő bejáratásban is, és mégiscsak: egyszer az életben kell egy új jármű, punktum.
Összerakva a költségvetést a keret 4,5 millió forint plusz átírás lett, amiben már benne van a mostani motor beszámítása is, de mindenféle hitel nélkül. Ezt sokféleképpen lehet nézni, hogy sok vagy kevés, ha racionálisan nézem akkor a motorkerékpár a járműbirtoklás leggazdaságosabb módja a legkisebb értékvesztéssel és működési kockázattal. Érzelmileg nézve
ez az összeg elég lenne egy 3 hengeres, miniturbós, klíma nélküli Dacia Dusterre nyárigumival,
ami az első lehúzással, ajtórányitással és a szokási amortizációval hamar beolvadna a műanyag tucatautók folyamába.

Nézzük, mit és mennyiért kínál a két cég a fenti opciókból!
KTM 890 Adventure 2021 |
BMW F750 GS 2021 |
| Erőforrás | |
| 899 cm3, kéthengeres, folyadékhűtésű erőforrás, ami 105 lóerőt ad le (77 kW) 8000-es percenkénti fordulaton, ehhez 100 Nm maximális forgatónyomaték társul 6500-as percenkénti fordulaton | 853 cm3, kéthengeres folyadékhűtésű erőforrás, ami 77 lóerőt ad le (57 kW) 7500-as percenkénti fordulaton, amihez 83 Nm maximális forgatónyomaték társul 6000-es percenkénti fordulaton |
| Menetkész tömeg | |
| 216 kg | 226 kg |
| Alapfelszereltség | |
| Színes TFT kijelzős műszerfal
Túraplexi
|
Dynamic Traction Control (DTC)
Fénydiódás (LED) fehér irányjelzők ABS Pro |
| Alapár
(regisztrációs adóval, áfával, átírás nélkül) |
|
| 4 310 000 Ft | 3 390 000 Ft |
Ezek az adatok csalókák, mert ahhoz, hogy a KTM-et tudjam használni, kell egy alacsony ülés, ami ott feláras. míg a BMW ezt ingyenes opcióként biztosítja. A konfigurátorok segítségével összeállítottam két motort. Itt a kínált szolgáltatásokban már jelentős különbségek vannak a gyártók között:
| Alapfelszereltség | |
| Színes TFT kijelzős műszerfal
Túraplexi
|
Dynamic Traction Control (DTC)
Fénydiódás (LED) fehér irányjelzők 5 ABS Pro Oldaldoboz tartó |
| Extrák | |
| Oldaldoboz tartó váz,
Csomagtartó Alacsony ülés Led-es indexek Markolatfűtés
Tech PACK “Rally” menetprogramok Állítható DTC Állítható gázreakció Gyorsváltó Tempomat
‚ |
Komfort csomag
Dynamic ESA (elektronikus automatikus futomű) Középállvány
Túra csomag
Dynamic csomag LED fényszóró Nappali világítás Pro váltóasszisztens
Aktív csomag Pro menetprogramok RDC keréknyomás figyelő |
| Extrákkal növelt ár
(regisztrációs adóval, áfával, átírás nélkül) |
|
| 4 926 313Ft | 4 408 400 Ft |
Alapvetően ez az a pont, amikor almát hasonlítunk össze almával. Egy személyre mindkét motor teljesítménye tökéletesen megfelelő – az F 700 GS 75 lóereje 77 Nm-rel eddig több mint elégnek bizonyult –, így a teljesítménymutatókat félre is tettem.
Szolgáltatásokban messze többet nyújt a BMW, komfortban az újgenerációs ESA szinte verhetetlen, néhány extra nem kritikus számomra, mint a kulcsnélküli indítás, de a telefonról a műszerfalra tükrözött navigációs lehetőséget a KTM nem is kínál, míg a BMW igen.
Ezek után felhívtam Ádámot a Mag3-nál, hogy mi a módja a megrendelésnek és beszámításnak. A márkaszervizes múlt itt sokat segített, hiszen pontosan ismerték a motor állapotát és előéletét, így hamar megvoltak a kalkulációk, gondolkodni pedig már nem volt min. Most már nem csak a 20 fok feletti napok miatt várom a tavaszt…

Legyen tavasz, legyen új motorom – már alig várom… Persze még az is kérdéses, hogy a jelenlegi helyzetben, amikor igencsak hosszúra nyúlnak a várólisták, pontosan mikor is lesz motorom. Remélem, a második részben már arról írhatok, hogy érkezik a vas – életem első új motorja.