Share the post "Miért telt el vagy 100 év az első motor és az első bukósisak megjelenése között?"
Az 1900-as évek első felében a legdurvább motorok már 200-210 km/órás sebességet értek el, de még mindig nem viseltek a pilóták – a mai értelemben vett – bukósisakot. Mégis miért? Nos, úgy tűnik, a mérnökök inkább a csúcsteljesítményre, mintsem a biztonságra összpontosítottak a múlt században…
Idestova 155 éve készült el az első mai értelemben vett motorkerékpár, amit Pierre Michaux épített műhelyében. Ismerve a kezdetleges motorok legendás „megbízhatóságát” és az akkori útviszonyokat, tulajdonképpen meglepő, hogy miért telt el olyan sok idő az első motorok és az első valóban komoly motoros védőfelszerelések megjelenése között.

Valahogy nem kapott elég figyelmet a bukósisakok fejlesztése, miként a fékek, felfüggesztések is – mai szemmel nézve – kezdetlegesek voltak, holott az ötvenes évekre már közel 300-zal (!) hasítottak a leggyorsabb gépek. Egyre égetőbbé vált tehát, hogy valaki tervezőasztalhoz üljön, és dolgozzon egy kicsit a vakmerő motorosok biztonságáért.
Ki találta fel a bukósisakot? Nos, C.F. Lombardnak nagy szerepe volt benne…
A Dél-Karolinai egyetemen járunk, ahol egy professzor, név szerint C.F. Lombard azon dolgozott, hogy ütéselnyelő, vagyis a sérüléseket jelentősen mérsékelő fejvédőt fejlesszen ki. Végül 1953-ban elérkezettnek látta az időt, hogy bejegyeztesse új találmányát, a többrétegű ütéselnyelő réteggel és kemény héjjal felvértezett fejvédőt, vagyis a világ első motoros bukósisakját.

Persze a tervek önmagukban még nem garantáltak semmit, sőt a sisak is erősen finomításra szorult, ezért Roy Richter – aki civilben autóalkatrészt árult – továbbfejlesztette a kezdetleges bukót, majd elkezdte árusítani a Bell 500 névre keresztelt modellt. Hogy milyen nagy hatással volt ez a motoros világra, azt remekül példázza, hogy
Evel Knievel is az ő Belljét viselte a híres Las Vegas-i ugratáson, sőt Richter nevéhez fűződik az első kerékpáros sisak is, amit 1978-tól forgalmaztak.
Ezzel elindult a mai értelemben vett sisakok fejlesztése és gyártása, ám úgy tűnik, hogy éppen napjainkban állunk a következő nagy lépcsőfok előtt – éveken belül megjelenhetnek az első, tömegesen elterjedő okossisakok.
Miben nyújtanak majd többet az okossisakok?
Tagadhatatlan, hogy a következő mérföldkő a motorozást megkönnyítő okossisakok fejlesztése lesz, melyekben például a plexire vetítve jelennek meg a legfontosabb adatok, hogy a pilótának ne kelljen lepillantania a műszerre vagy a navigációra, ha zsúfolt forgalomban halad. Mi több, a hálózatok fejlődésével az is megvalósulhat, hogy a plexin megjelenő ikon figyelmezteti majd a vezetőt a motorról még nem is látható veszélyre.

Ilyen veszély lehet például a beláthatatlan kanyar után feltorlódott kocsisor vagy hogy baleset helyszíne felé közeledik a motor, illetve a jövőben akár az is, hogy a más járművekkel hálózatba kapcsolt sisak figyelmezteti a vezetőt egy lehetséges veszélyhelyzetre (pl. házak takarásából nagy sebességgel érkező autó). Emellett a passzív védelem terén is áttörés várható, köszönhetően az olyan cégeknek, mint például a Koyord. A Monacóban bejegyzett vállalat mérnökei ugyanis kifejlesztettek egy olyan üreges csövek ezreiből álló szerkezetet, mely rugalmasabb a jelenleg elterjedt EPS-habnál, és méréseik szerint azonos sebességnél harmadával csökkentheti a fejre ható G-erőt.

Emellett más területen is áttörést értek el a mérnökök, például a Shark fejlesztői gyorsabbá tették a motorokat – bármilyen hihetetlenül is hangzik ez elsőre. A sok tekintetben úttörőnek számító vállalatnál felfigyeltek rá, hogy áramlástani szempontból nem igazán tökéletesek napjaink fejvédői, ezért számítási folyadékdinamika segítségével módosítottak a héjon, két hosszanti szárnyat és egy hátsó légterelőt alakítottak ki, ami csökkentette a légörvények kialakulását. Ettől stabilabb lett a sisak, mint elődei, sőt hozzájárult a nagyobb végsebesség eléréséhez is. Első MotoGP-tesztjeiken már 2,5 km/órával nagyobb végsebességet értek el, majd a tapasztalatok alapján továbbfejlesztett konstrukcióval ezt is túlszárnyalták.
Jóllehet, egy átlagos motorosnak nem életbevágó a 3-4 km/órás sebességtöbblet, az viszont annál inkább, hogy az áramvonalas sisak nagy tempónál sem rázkódik a légörvényektől, ezáltal nem zavarja a pilótát a motor vezetésében.

Mi, közúton motorozók tehát így „profitálunk” a versenyzőknek szánt fejlesztésekből. Legyen szó a MotoGP-sebességrekorder Zarco nevével fémjelzett Shark sisakról, a pillekönnyű Spartan Carbon GT-ről vagy a beépített LED-világítással megspékelt Skwal 2-ről, a lényeg ugyanaz:
a gondosan megtervezett héj észrevétlenül teszi kényelmesebbé és biztonságosabbá a motorozást.
Ráadásul a fenti bukók mindegyike – akárcsak az összes többi Shark termék – egész januárban komoly kedvezménnyel kapható, vagyis ha csereérett a sisakod, érdemes beújítani egyet, amíg szabadon válogathatsz és sokat spórolhatsz az akciós fejvédőkkel.
Képek: Shark és Hegylakók-archív (X) – Támogatott tartalom
Share the post "Miért telt el vagy 100 év az első motor és az első bukósisak megjelenése között?"