Olvasói: miért büntetnek meg, ha lecserélem a plexit?

Olvasói: miért büntetnek meg, ha lecserélem a plexit?

              - Címkék |Kiemelt cikk

Úgy tűnhet, mindegy, milyen plexi van a motoron, hiszen ez nem fékalkatrész, hogy az életed múljon rajta. Persze a szakértő rögtön rácáfol erre, és kiderül, miért bírságolnak a noname, kínai plexikért…

Sziasztok, Hegylakók! Sajnos internetes keresgéléssel nem találtam választ a kérdésemre, és mivel gyakran olvasom a Hegylakók írásait, illetve látom, hogy elég sok mindenre kiterjedő témában kerülnek fel cikkek az oldalra, remélem, hogy nem lövök nagyon mellé azzal, ha itt teszem fel a kérdésem.

Tényleg büntetnek a szabálytalan plexi miatt?

Ha plexit szeretnék cserélek a motoromon, akkor milyen jogszabályi előírásoknak kell megfelelnem, miket kell figyelembe vennem? Egy szerelő ismerőstől hallottam például, hogy az úgynevezett „füstös” plexi még felkerülhet, de teljesen sötétített/fekete már nem. Igaz ez?

Köszönettel,

K. Dani

Kedves Dani!

Nem csodálom, hogy nem találtál pontos választ, ugyanis anno, a héregi ellenőrzések és bírságok kapcsán mi is hosszú órákat töltöttünk el keresgetéssel, de mi sem jutottunk dűlőre. Először is abból indultunk ki, hogy az  5/1990. (IV.12.) KöHÉM szerint

25. §(1) A gépjármű és pótkocsija pótalkatrészeinek és tartozékainak megfelelőségét – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – műbizonylattal kell tanúsítani, azonban

(2) nem kell a megfelelőséget tanúsítani

b)az alárendelt szerepű pótalkatrészek és tartozékok (díszítőelemek és kényelmi felszerelések stb.) esetében, amelyek a jármű rendeltetésszerű használatára befolyással nincsenek.”

Persze azt elég nehéz – főleg laikusként – meghatározni, hogy a sötétített plexi csak díszítőelem vagy hatással van-e a jármű rendeltetésszerű használatára. Jobb híján egyenesen az ellenőrzést végző hatóságokat kerestük meg akkor, hogy kerek-perec mondják meg: melyik alkatrész cserélhető a motorokon és melyek tiltólistásak.

Nem a magassága vagy a szöge miatt veszélyes a bizonytalan forrásból származó, utángyártott plexi, hanem mert nem derül ki vásárláskor, hogy miként törik és milyen sérüléseket okoz egy baleset során

Racsné Galambos Gréta r. százados részletesen válaszolt is kérdéseinkre, és segített rendet tenni a témában. Most őt idézzük:

– Tisztelt Pulai László Úr! Az 5/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 25. § (2) bekezdésben felsorolt kivételek körébe való besorolhatóság motorkerékpárok esetében különösen nagy körültekintést igényel, hiszen a felsorolt alkatrészek közlekedésbiztonsági szempontból kiemelten fontosak.

Miért lehet veszélyes egy légterelő? Itt a kézzelfogható példa: Péter túraplexije – minden előjel nélkül – eltört motorozás közben, és csak a szerencsén múlt, hogy ő nem sérült meg a szétrepülő szilánkoktól. Végül hiába rendeltek ki szakértőt, nem derült ki a hiba oka, de a hazai forgalmazó ingyen kicserélte a törött alkatrészt

A járműgyártók az általuk használt alkatrészek tervezésekor nagy gonddal járnak el annak érdekében, hogy a közúti közlekedésnek e különösen veszélyeztetett formáját választók a lehető legkisebb kockázattal vehessenek részt a közúti forgalomban. Elvárás, hogy a járműre épített alkatrészek esetleges baleset során csak olyan alakváltozást szenvedhetnek, ami a baleset kimenetelét (személyi sérülés fokát) nem rontja.

Legyen szó műszaki fejlesztésről (pl. fémhálós fékcső, sportkipufogó) vagy kényelmi extrákról (túraplexi, rövid fékkar stb.), a lényeg, hogy csak igazolt eredetű, műbizonylattal ellátott alkatrészt építhetsz be

Az általuk felhasznált anyagok kiválasztásakor döntő szempont – a teljesség igénye nélkül – azok törési jellemzője (ne élesen törjön), és ez alapján bírálják el a többi alkatrészt is (pl. a markolat, a lábtartó és az ülés esőben se csússzon), sőt azt is vizsgálják, hogy azok elhelyezése milyen veszélyekkel jár. Jó példa erre a módosított fékkar vagy az előretolt lábtartó, ami növelheti a  féktávolságot. E feltételeket – gyári alkatrész esetén – a járművek típusbizonyítványa vagy – utángyártott alkatrész esetén – a műbizonylat garantálja. Természetesen a kényelmi és esztétikai igények kielégítésére a kiegészítőket gyártók széles termékpalettával válaszoltak, azonban – tapasztalataink szerint – a felsorolt követelményeknek egyre több termék nem tesz eleget.

Ennek tükrében indokolt a nem gyárilag kialakított kiegészítők és alkatrészek vizsgálata, a járművek fokozott ellenőrzése.

Az esetlegesen lecserélni kívánt alkatrészekkel kapcsolatban javasoljuk, – mivel a 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet 2. § (26) bekezdésében meghatározott pótalkatrészek kiemelt jelentőségűek és ez által minősítésre kötelezettek – hogy szakműhellyel vagy a közlekedési hatóság szakemberével konzultáljon, így a nem megengedett módosítások elkerülhetők, ezen kívül az esetlegesen szükséges átalakítás engedélyezésének folyamatáról, az azt követő műszaki megvizsgálásról és az átalakítás forgalmi engedélybe történő bejegyzéséről is tájékoztatást adnak.

Szó sincs róla, hogy ne lehetne utólag felszerelt kézvédő vagy túraplexi a motoron, de az továbbra is igaz, hogy csak „gyári” vagy minősített utángyártott alkatrészeket szerelhetsz fel

Röviden tehát nem azért problémás a Kínából származó, európai jóváhagyás nélküli túraplexi, mert a pár tenyérnyi műanyag nagyban befolyásolná a motor viselkedését. Sokkal nagyobb probléma, hogy nincs semmilyen információ arról, hogy miként viselkedik egy baleset során, és hogy a rideg műanyag eltörve nem okoz-e sérüléseket a vezetőnek, illetve utasának. Honnan tudod te és persze az ellenőrzést végző rendőr, hogy az utólag felrakott plekód melyik kategóriába esik, szabályos vagy sem?

Nos, erre találták ki a sokat emlegetett és néha szidott E-jelet. Ez a minősítést azt takarja, hogy egy erre szakosodott cég elvégezte a teszteket, és felelősséget vállal érte, hogy az alkatrész használható közúton Európa minden államában.

Magasabb, szélesebb kormány, zselés túranyereg és varioplexi – viszonylag komoly átalakítás, mégis kikezdhetetlen, hiszen minden összetevőnek van műbizonylata vagy E-jelzése

Vagyis a Te esetedben nem az a kérdés, hogy teljesen áttetsző, füstös vagy fekete a légterelő, hanem hogy van-e minősítése, ami alapján Gibraltártól Záhonyig rögtön látja a rendőr, hogy szabályos az alkatrész.

Tekintve, hogy az Aliexpress/Banggood-holmik nagyjából 100%-a szabálytalan, mert nem rendelkezik E-jellel vagy műbizonylattal, gyakorlatilag bármelyik igazoltatásnál büntethetnek érte, és tapasztalataink szerint tőlünk nyugatra büntetnek is.

Röviden tehát szabadon válogathatsz a motorodhoz ajánlott, E-jeles plexik közül, mindegyiket bátran használhatod, legyen szó hagyományos vagy sötétített változatról.