Share the post "Úgysem mered megvenni! – 5. rész – Zoltán és a Honda VFR1200FD"
Régóta szemezel az olyan ikonokkal, mint a VFR1200, a K 1300 GT vagy a legendás Yamaha MT-01? Ma már egy új robogó áráért megvehetőek az egykor vagyonokba került csodák, de kérdés: mennyire bajos a fenntartásuk? Utánajárunk, hogy neked ne kelljen: szerelőkkel, alkatrész-forgalmazókkal és persze a tulajdonosokkal beszélgetünk, hogy kiderüljön – érdemes lecsapni a bámulatos gépekre?
Bevallom, amikor először mentem a 2010-ben a VFR1200-zal, azt gondoltam, nehéz lesz érvényesülnie a piacon. Elvégre éppen túl voltunk a gazdasági válságon, a motorpiac mélypontra került, és egyébként is inkább a könnyű, megfizethető és praktikus, mintsem erős motorokra volt kereslet. Ráadásul ekkor már a második generációs Hayabusa, a szintén átdolgozott ZZR1400 és az egyedülálló futóművel felszerelt BMW K 1300 is ugyanebben a kategóriában próbált vevőket szerezni, szóval nem volt könnyű dolga a VFR-nek. S ha már nem volt könnyű: az sem olajozta meg a Honda útját a sikerhez vezető úton, hogy a V4-es túrasportgép 277 kilót nyomott, miközben a Busa és a ZZR könnyebb, egyszersmind rövidebb, sportosabb konstrukció volt.
Milyen motor használtan a Honda VFR1200?
Persze az sem véletlen, hogy később kiváló értéktartású és a VFR-rajongók által nagyra becsült modell lett, hiszen olyat tudott, amit semmi más: a DCT-s kivitelben duplakuplungos, automatikus és hagyományos módban is használható erőátvitel dolgozott. Ez volt az első ilyen motorkerékpár, így alaposan felforgatta a motorpiac állóvizét, s azóta tudjuk, hogy a DCT igazi sikertörténet lett – csak Európában, tíz év alatt több mint százezer DCT-s motort adott el a Honda.

Persze mi csak néhány száz kilométert mentünk anno tesztmotorokkal, ezért megkérdeztünk egy Honda-tulajdonost, aki hosszú évek óta nyúzza a V4-est: milyen a gyakorlatban a VFR1200 és megszerette-e a DCT-t?
Interjú a tulajdonossal – Lancsák Zoltán – Honda VFR1200FD (2013)
Zoltán 12 évesen egy nyaralás során ismerkedett meg a motorozással, majd következő nyáron megkapta első kismotorját, mely egy Jawa Mustang volt. Idővel Simsonra váltott, majd élete első fizetéséből vásárolt magának egy MZ-t, immáron több mint 40 éve. Foglalkozását tekintve rendszermérnök, és programozói állásban dolgozik, a motorozás pedig továbbra is az imádott hobbija, s mostanra úgy 6-800 ezer kilométert tett meg kétkeréken.
– Kérlek, mesélj a motorodról, milyen tapasztalataid vannak vele?
– Jelenleg 90 ezer kilométer van a VFR-ben, előtte Suzuki DL1000 V-Stromot hajtottam tíz évig. Nagyon szeretem, hogy semmiben nem kell kompromisszumot kötnöm, ugyanis az ereje bőven elegendő, a motor rengeteget tud, biztonságosnak is érzem, így maximálisan kielégíti az igényeimet. Ami a DCT-t illeti, már nem szívesen ülök olyan motorra, amiben nincs ilyen erőátvitel… Sokat megyek vele Budapest, illetve környékén, és persze a hosszú túrák sem ritkák vele.

Rengeteg helyet megjártam vele, többek között Rómát és az adriai szerpentineket is. Egyhuzamban a legtöbb 2200 kilométer volt, amikor Budapest-Stuttgart-Budapest vonalat tettem meg. Néhány dolgot módosítottam rajta, így túraplexit kapott a kisebb turbulencia érdekében, kormányfűtést a téli napokra gondolva, illetve Puig fékkart és navigációtartót. Negatívumként megemlíteném, hogy a teleszkóppár mindössze 30-35 ezret fut el felújítás nélkül, így aki sokat megy egy szezonban, az gyakori vendég lesz a futóműszervizben. Ami a fogyasztását illeti, túrázás és átlagos tempó mellett 6,4-6,7 liter között fogyaszt, 6 liter alá nemigen lehet levinni az étvágyát, 180-as utazótempó mellett pedig még éppen befér tíz liter alá.

– Kardántengelyre volt gyári visszahívás, ezen kívül az említett teleszkópprobléma jelentkezett – rendszerint 30 ezer kilométer után már szivárog az olaj… Amit még megemlítenék, hogy a fékeit hamar el lehet koptatni, ha tempósan használják, hiszen a nagy tömeget kell lelassítani, így aki sportosan közlekedik, gyakori betétcserével számolhat.

– Mire cseréled le, ha egyszer megválsz tőle, és miért?
– Egyelőre nem szeretném lecserélni, ugyanis még nem találtam meg a méltó utódját. Sajnos mivel nem gyártják, így egyelőre várnom kell a méltó utódra – vágta rá Zoltán.
A Honda VFR1200 típushibái
A VFR is „igazi Honda”, azaz kiforrott konstrukció, amire csak néhány visszatérő hiba jellemző. Ilyen volt például a sérülékeny kardánhajtás, melyet visszahívás keretében ingyenesen orvosoltak, viszont a nagy tömeg és teljesítmény miatt megfáradt fékek egyszerű kopóalkatrészek, ezek megvásárlása és cseréje a tulajdonosra vár. A márkafórumokon találkoztunk 50 ezer kilométert alatti futásteljesítményű példányokkal is, melyek első tárcsái és nyergei egyaránt javításra szorultak.

Szintén a nagy tömeg okolható a viszonylag sűrűn előforduló futóműfelújításokért. Ha tempós kanyarban gázt adva vagy hepehupás úton haladva azt érzed, hogy bizonytalanul fut a motor és folyton összeül, majd szinte csillapítás nélkül kirugózik a hátulja, már kezdhetsz is félretenni a villa és a központi rugóstag szervizére, ami simán hatszámjegyű összeg lehet. Viszont ha nagy tempónál kígyózik, kissé imbolyog a gép, az nem biztos, hogy a felfüggesztés hibája – utas nélkül, de felszerelt hátsó dobozzal ez bizony előfordulhat, akárcsak a hasonló felépítésű FJR1300-nál és más túramotoroknál.

Mi baja lehet? A Honda VFR1200F leggyakrabban keresett alkatrészei
Ezúttal is a Motoralkatresz.eu volt segítségünkre: íme, a leggyakrabban keresett Honda VFR1200-alkatrészek és azok friss árai!
– Olajszűrő: 2840 Ft-tól
– Gyújtógyertya (4 db): 33 910 Ft
– Első/hátsó fékbetét: első 9750 Ft-tól, hátsó 8590 Ft-tól
– Első féktárcsa: 57 890 Ft
– Oxford markolatfűtés: 35 360 Ft-tól
– Teleszkópszimmering (pár): 3830 Ft
– Akkumulátor: 14 160 Ft-tól

Persze ez az összefoglaló még nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy kiszűrd a használt VFR-ek gyenge pontjait, ezért azt javasoljuk, hogy ha DCT-s vagy „sima” Hondát szeretnél, mindenképpen nézesd át a vásárlás előtt (!) nagy típusismeretű szakértővel, aki sokat spórolhat neked azzal, hogy észreveszi a laikusok által nem látható hibákat. A Cribmotónál felkészült szerelők segítenek kiszállással és teljes helyszíni állapotfelméréssel, hogy már vétel előtt megtudd: pontosan milyen költségek várnak rád, ha megveszed a kinézett gépet, s így akár alkudhatsz is az árából.
Share the post "Úgysem mered megvenni! – 5. rész – Zoltán és a Honda VFR1200FD"