Continental: mit tegyél a használt autó- és motorgumikkal?

Continental: mit tegyél a használt autó- és motorgumikkal?

              - Címkék |Cikkek

Maguk az abroncsokat tervező mérnökök avatnak be minket abba, hogy miért nem jó ötlet a kertben tárolni vagy egyszerűen a szemétbe dobni az autóról vagy motorról levetett köpenyeket…

Jelenleg Continental gumikon fut a ZZR, itt írtam is róla, mennyire beváltak az első pár ezer kilométeren a kedvező árú, mégis nagy futásteljesítményű papucsok. Most viszont annak járunk utána a német szakemberek segítségével, hogy miért fontos a levetett köpenyek tudatos kezelése, újrafeldolgozása, elvégre veszélyes hulladékról beszélünk – vagy mégsem?

Hogyan hasznosítják újra a használt motorgumikat?

A legtöbb vállalat már a gyártás során igyekszik csökkeni a károsanyag-kibocsátást, hogy ne csak a termék használata, hanem az elkészítése is valóban környezetbarát legyen. Igen ám, de ez mit sem ér, ha megfeledkeznek arról, hogy mi lesz a sorsa a „kiszolgált” holmiknak, mint például a kopott gumiabroncsok.

A korom olyan nyersanyag, amelyet abroncsok és más ipari gumitermékek gyártása során használnak. Ebben a tekintetben az elhasználódott gumiabroncsokból visszanyert rCB fosszilis nyersanyagokat takarít meg, és hozzájárul a CO2-kibocsátás jelentős csökkentéséhez

A német Continental nemrég frigyre lépett a Pyrum Innovation nevű céggel, hogy optimalizálja és minél többször alkalmazza az abroncsok újrahasznosítását, mégpedig a pirolízis technológia, magyarul hőbontás segítségével. A folyamat végén kiváló minőségű visszanyert kormot (rCB) nyernek ki, ami elengedhetetlen a modern motorabroncsok gyártásához. A szerződés alapján márciusban már meg is kezdődött a Continental által begyűjtött gumik továbbítása a feldolgozást szervező Reifen-Entsorgungsgesellschaftnak, mely közvetlenül Pyrumnak szállítja a kiszolgált gumikat.

Miért veszélyes hulladék a használt gumi?

Noha besorolása szerint az abroncs nem „veszélyes hulladék”, amit itt ellenőrizhetsz is, nem érdemes az udvarban, kertben tárolni, hiszen egyszerűen szemét, míg hatékony újrahasznosítással értékes alapanyag lesz belőle.

Nem ez a leghatékonyabb módja az újrahasznosításnak, de lássuk be, kreatív megoldás…

Ha nem új gumik készülnek belőle, akkor nemes egyszerűséggel gumigranulátummá őrlik az öreg abroncsokat, amit útépítéseknél, rekortánburkolatok gyártásánál vagy zajvédő falak építésénél használnak fel. Szerencsére az utóbbi évtizedekben egyre több használt köpeny kerül megfelelő hulladéklerakókba, majd onnan a gyárakba, s így az Unióban öt-hatszorosára nőtt az utóbbi évtizedekben az újrahasznosított abroncsok mennyisége.

A rovat támogatója a Cribmoto autó-, motor- és gumiszerviz

Mi, egyszerű motorosok annyit tehetünk, hogy szervizben cseréltetjük az abroncsot és – akár felárért – a szerelőre bízzuk a régi gumik sorsát, esetleg magunk visszük el a legközelebbi hulladéklerakóba, hogy újra abroncs, futópálya vagy más hasznos termék készülhessen belőle.