A motorosok észlelését is vizsgálni fogja az Euro NCAP az autók töréstesztjein

A motorosok észlelését is vizsgálni fogja az Euro NCAP az autók töréstesztjein

              - Címkék |Hírek

Nem tudjuk, hogy sírjunk vagy nevessünk… Jó hír, hogy a jövőben azt is ellenőrzik majd az autók biztonsági tesztjein, hogy az önvezető rendszerek észlelik-e a karcsú bringákat, motorkerékpárokat. Rossz hír, hogy erre csak 2030 után kerülhet sor, vagyis addig maga a sofőr „tesztelheti”, hogy időben fékez-e a kocsija a motorok mögött. 

Eddig ugyanis az az Euro NCAP önvezető autókra vonatkozó biztonsági teszteléseinél nem volt szempont a motorok „felismerése”, holott a közlekedés talán legsérülékenyebb résztvevőiről van szó. Így ez legalább olyan fontos szempont, mint például a „gyalogosvédelem”, ami már évek óta része az Euro NCAP-teszteknek.

Az Euro NCAP-ot 1997-ben alapította a Transport Research Laboratory, ami Nagy-Britanniai Department for Transport alá tartozik. A társaság az Európában forgalmazott autók biztonságát vizsgálja többféle szempont alapján

Akárhogy is, a cég ezen kíván változtatni a Vision 2030: a Safer Future for Mobility nevezetű tervével. Az említett Vision 2030 projekt a következő céllal született:

a nevében is szereplő évre az ütközéselkerülésért felelős rendszerek tesztjei a gyalogosokra, kerékpárosokra és most először a motorkerékpár- és robogóvezetőkre is kiterjednek majd. Szintén nagy horderejű újítás, hogy az Euro NCAP tesztjei eddig steril, szinte laboratóriumi környezetben zajlottak, viszont a vállalat ezen is változtatni kíván, így a jövőben valós környezetben zajlanak majd a szimulációk.

Ezzel lehetőséget adnának az olyan balesetek kiküszöbölésére, melyek az önvezető jármű „vakságából” következnek be. Továbbá még változatosabb és életszerűbb környezetet teremtenek a jövőben, ami annyit tesz, hogy az érzékelők és kamerák vizsgálata során ködnek, esőnek és egyéb, a látási viszonyokat rontó környezeti hatásoknak lesznek kitéve. Ez egy rettentően fontos változtatás, mivel a szenzoroknak egyébként is nehezebb dolga van az egynyomon haladó jármű felismerésével, főleg abban az esetben, ha éppen esik vagy köd van.

Érdemes megjegyezni, hogy hármas szintű önvezetésre képes járművek napjainkban is megvásárolhatóak és az új vizsgálati rendszer életbe lépéséig nyolc évnek kell eltelnie. Hogy mit is jelent ez? Lehetnek olyan autótulajdonosok, akiknek nincsen még teljes képük arról, hogy – a motorosok szempontjából – mennyire is biztonságos a járművük

Fontos észbe vésni – írják motoros lapok a hír kapcsán –, hogy az Euro NCAP ötcsillagos osztályzási rendszere pusztán iránymutatás a járművel kapcsolatban, mely által a vásárló döntést tud hozni, hogy milyen biztonsági szintű autót szeretne vásárolni. Az Euro NCAP rossz eredményei nem járnak „bukással”, ez nem egy léc, amit a gépjárműgyártó-vállalatoknak muszáj megugrani, így nem is akadályozza meg, hogy egy potenciálisan – akár biciklisekre, motorosokra – veszélyes kocsi kerüljön az utakra.