Bemutató: Honda CB750 Hornet – A kaptár új főnöke?

Bemutató: Honda CB750 Hornet – A kaptár új főnöke?

              - Címkék |Kiemelt cikk

Egyértelmű, hogy a nakedek a motorpiac sztárjai, itthon és szerte Európában a ruhátlan gépekből adják el a legtöbbet. Vajon a sorkettes Hornet lesz az új etalon a kategóriában? Erre keressük a választ a Honda visszatérő újdonságának részletes bemutatásával.

Nem meglepő, hogy a Honda – évtizednyi szünet után – ismét piacra dobta a Hornetet, hiszen mióta megszűnt a modell gyártása, a Lódarázs használtmotorként tarolt a piacon. Ha egy kalap alá vesszük a két különböző erőforrással felszerelt, 1998 és 2013 között gyártott példányokat, akkor éveken át ez volt a legnagyobb darabszámban importált használtmotor Magyarországon, s most eljött az idő, hogy az új gépek között is hódítson.

Egy tiszta erőből szaladó párduc ihlette a formavilágot, körvonala és jellegzetes izomzata elképesztő potenciálról árulkodik – jellemezte a modellt Giovanni Dovis, a Hornet vezető formatervezője

Erős mezőnybe érkezik az új Honda CB750 Hornet

Felmerülhet a kérdés: miért lett kéthengeres az új Lódarázs, ha elődei sornégyesek voltak? Nos, az utóbbi tíz évben egyértelműen a sorkettesek taroltak a piacon, élen például a Yamaha MT-07-tel, és egyébként is van hatkilós négyhengerese a Hondának – a CB650R, amit mi is teszteltünk. Persze senkit nem biztatunk arra, hogy inkább a 650-est válassza, ugyanis a Hornet kifinomultabb technikának tűnik,

legalábbis erre utal, hogy nagyobb összlökettérfogat ide vagy oda, a CB750 váza jóval könnyebb, mint a CB650R-é, sőt a CB500F vázánál is ötödével kevesebbet nyom, azaz könnyebb műszaki alapra épül, mint a félliteresek. Arról nem beszélve, hogy a fordulatszám-tartomány nagy részében erősebb a négyhengeres elődöknél is…

Többek között ennek köszönhető, hogy a Hornet csurig tankolva is mindössze 190 kilót nyom, miközben közvetlen kihívói, mint például az új Suzuki GSX-8S 202 kiló, ráadásul jóval gyengébb is (92/83 LE) a Hondánál.

Sportos jelenség: a mindössze 1420 mm-es tengelytáv, a 25 fokos villaszög és a csupán 99 mm-es utánfutás azt sejteti, hogy a CB igazi kanyarvadász. Szerencsére a gumiméret is visszafogott, 120/160, így a szűk fordulókban is agilis a Honda újdonsága

– Akárcsak az Africa Twinnél, itt is a krosszpályákon tökélyre csiszolt Unicam hengerfej vezérli a gázcserét a 755 köbcentis sorkettesben. A hengerfejben esőáramú szívócsatornákat alakítottak ki, melyekbe ún. Örvénykeltő Levegőcsövön (Vortex Flow Duct) át érkezik az oxigén, így a gázcsere gyors, a gázreakció pedig rendkívül spontán – derült ki az újdonság bemutatóján.

Sikerült 80 centi alá vinni az ülésmagasságot, ráadásul a váz kimondottan keskeny, így az alacsonyabb motorosok is magabiztosan terelgethetik a Hornetet

Az egyik legfontosabb részlet, hogy a 270˚-os főtengely-elékelés egészen különleges karakterrel ruházza fel az erőforrást, már-már a V2-eseket idézi a hangja és a járása, csak éppen a V-motorokra jellemző, zavaró rezgések nélkül, hála az új kiegyensúlyozó tengelynek. A karcsú váz és a nyomatékos erőforrás párosából egy kiemelkedő teljesítmény/tömeg arányú gép született,

hiszen a Hornetben 1 lóerőre mindössze 3,8 kg jut.

Parádés felszereltség a középkategóriában? Háromféle üzemmód, Honda Állítható Nyomatékszabályozó, személyre szabható teljesítményleadás és motorfék – ilyen erős fegyverzettel küldi csatába a Honda a Hornetet

Nem spóroltak a mérnökök a futómű kiválasztásakor sem: fordított, nagydugattyús, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BPTM villa kapcsolódik az ultrakönnyű vázhoz, míg hátul a márkára jellemző módon Pro-Link himbarendszerre ültetett központi rugóstag simítja ki az úthibákat. Az első féknyergek természetesen radiálisan rögzítettek, négy dugattyú harap a tárcsákba, míg hátul hagyományos nyerget találunk 240-es tárcsával.

Alapáras az ötcolos, színes, folyadékkristályos kijelző, amihez Android- vagy iOS-alapú okostelefont is csatlakoztathatsz. Utóbbi azért lényeges, mert menet közben – a Honda Smartphone Voice Control előnyeit kihasználva – hangutasítássokkal is vezérelheted a készüléket

Ki lesz a Honda CB750 Hornet valódi ellenfele?

Számtalan helyen találgatták már, hogy vajon melyik márkától/modelltől csenhet el vásárlókat a Honda, és persze fordítva. Adja magát az összehasonlítás a nakedek hazai piacvezetőjével, az MT-07-tel, mely 15-20 lóerővel gyengébb, de csak hat kilóval nyom kevesebbet. Ez alapján a Honda lenne előnyben, viszont az MT pimaszul alacsony árral vág vissza: 2 748 000 forintot kóstál, míg a Honda 3 089 000-be kerül.

Nem véletlenül 95 lóerő alatti csúcsteljesítményű a Hornet, hiszen így A2-es változat is készíthető belőle, amit már 18 éves kortól vezethetnek az ifjú pilóták

A Triumph Street Triple S 660 (81 LE/61 Nm) is ide sorolható, de ez még a Suzukinál is gyengébb, ráadásul 3 290 000 forintos árával drágább a Hondánál. Számtalan kihívó akad még a 6-700-as géposztályban, ám van egy modell, amit rendre kifelejtenek az összevetésből, mivel papíron másik kategória tagja. Igen, a BMW roadsteréről van szó, mely erősebb, nyomatékosabb, bár nehezebb is a Hornetnél.

Az F 900 R – melyről itt olvashattok részletes tulajdonosi tesztet – 13 lóerővel izmosabb, 92 Nm-es forgatónyomatékával pedig messze túltesz a 6-700-as vetélytársakon.

A németek kéthengerese 152 ezer forinttal, azaz úgy 4-5%-kal drágább, tehát nem az ár fog dönteni, hogy melyiket válaszd. Sokkal fontosabb, hogy az F 900 R klasszikus roadster, azaz egy kicsit testesebb, míg a Hornet filigránabb, sportosabb jelenség – kinek melyik jön be.

Ez teljesen új erőforrás, egy soros, kéthengeres, rövid löketű egység, amit 270˚-os főtengely-elékelés tesz egyedivé. Ez a konstrukció nemcsak a felső tartományban erős, hanem lent, illetve középen is dinamikus, így városi környezetben és országúton egyaránt ideális – mesélték a tervezők az új Honda-blokkról

Az új CB750 tehát egyszerre ellenfele a hat-hétszázas és kilencszázas vetélytársaknak, mégis kitűnik a tömegből, hiszen a géposztály egyik legjobb teljesítmény/tömeg arányú modellje. Arról nem beszélve, hogy a Hornet név még mindig remekül cseng – ezúttal maga a név legalább olyan nagy vonzerő, mint maga az új motor.

Galéria – Honda CB750 Hornet

Műszaki adatok – Honda CB750 Hornet

ERŐFORRÁS
Motorkonstrukció Négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres erőforrás 270 fokban elékelt főtengellyel, OHC vezérléssel
Összlökettérfogat 755 cm3
Furat x löket (mm) 87 mm x 63,5 mm
Sűrítési viszony 11,0:1
Csúcsteljesítmény 91,8 LE (67,5 kW)/9500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 75 Nm/7250 f./perc
Zajszint (dB) Lwot – 77,5 dB – városi; Lurban – 73,5 dB – teljes gázon
Végsebesség 205 km/h
Olajmennyiség 3,8 liter
Indítás Önindító
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége 15,2 liter
CO2-kibocsátás (WMTC) 100 g/km
Üzemanyag-fogyasztás** 4,35 l/100km
ELEKTRONIKAI RENDSZER
Akkumulátor típusa és kapacitása 12V, 7,4 Ah
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló felépítése Olajfürdős, többtárcsás, kuplungasszisztenssel
Váltó felépítése Hatfokozatú manuális váltó
Végáttétel Lánc
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Vázszerkezet Acél hídváz
Méretek (h x sz x m) 2090 mm x 780 mm x 1085 mm
Tengelytáv 1420 mm
Villaszög 25˚
Utánfutás 99 mm
Ülésmagasság 795 mm
Szabad hasmagasság 140 mm
Menetkész tömeg 190 kg
Fordulókör sugara 2,7 m
FELFÜGGESZTÉS
Felfüggesztés elől Showa SFF-BPTMTM USD, 41 mm-es csúszószár-átmérő, 130 mm-es rugóút
Felfüggesztés hátul Központi rugóstag, Pro-Link himbarendszer, 150 mm-es kerékmozgási tartomány
KEREKEK
Kerék elöl Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium
Kerék hátul Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium
Abroncs elöl 120/70ZR-17
Abroncs hátul 160/60ZR-17
FÉKRENDSZER
ABS típusa Kétcsatornás
Fék elöl Két 296x4mm-es tárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel
Fék hátul 240 x 5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszeregység Folyadékkristályos kijelző
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED
Mobilkommunikáció HSVC
USB-aljzat Type-C
Automatikusan kikapcsoló irányjelző Alapfelszereltség
Lopásvédelem HISS
További alapáras felszerelés Automatikus Vészvillogó (ESS), 4 választható menetüzemmód