Egyértelmű, hogy a nakedek a motorpiac sztárjai, itthon és szerte Európában a ruhátlan gépekből adják el a legtöbbet. Vajon a sorkettes Hornet lesz az új etalon a kategóriában? Erre keressük a választ a Honda visszatérő újdonságának részletes bemutatásával.
Nem meglepő, hogy a Honda – évtizednyi szünet után – ismét piacra dobta a Hornetet, hiszen mióta megszűnt a modell gyártása, a Lódarázs használtmotorként tarolt a piacon. Ha egy kalap alá vesszük a két különböző erőforrással felszerelt, 1998 és 2013 között gyártott példányokat, akkor éveken át ez volt a legnagyobb darabszámban importált használtmotor Magyarországon, s most eljött az idő, hogy az új gépek között is hódítson.

Erős mezőnybe érkezik az új Honda CB750 Hornet
Felmerülhet a kérdés: miért lett kéthengeres az új Lódarázs, ha elődei sornégyesek voltak? Nos, az utóbbi tíz évben egyértelműen a sorkettesek taroltak a piacon, élen például a Yamaha MT-07-tel, és egyébként is van hatkilós négyhengerese a Hondának – a CB650R, amit mi is teszteltünk. Persze senkit nem biztatunk arra, hogy inkább a 650-est válassza, ugyanis a Hornet kifinomultabb technikának tűnik,
legalábbis erre utal, hogy nagyobb összlökettérfogat ide vagy oda, a CB750 váza jóval könnyebb, mint a CB650R-é, sőt a CB500F vázánál is ötödével kevesebbet nyom, azaz könnyebb műszaki alapra épül, mint a félliteresek. Arról nem beszélve, hogy a fordulatszám-tartomány nagy részében erősebb a négyhengeres elődöknél is…
Többek között ennek köszönhető, hogy a Hornet csurig tankolva is mindössze 190 kilót nyom, miközben közvetlen kihívói, mint például az új Suzuki GSX-8S 202 kiló, ráadásul jóval gyengébb is (92/83 LE) a Hondánál.

– Akárcsak az Africa Twinnél, itt is a krosszpályákon tökélyre csiszolt Unicam hengerfej vezérli a gázcserét a 755 köbcentis sorkettesben. A hengerfejben esőáramú szívócsatornákat alakítottak ki, melyekbe ún. Örvénykeltő Levegőcsövön (Vortex Flow Duct) át érkezik az oxigén, így a gázcsere gyors, a gázreakció pedig rendkívül spontán – derült ki az újdonság bemutatóján.

Az egyik legfontosabb részlet, hogy a 270˚-os főtengely-elékelés egészen különleges karakterrel ruházza fel az erőforrást, már-már a V2-eseket idézi a hangja és a járása, csak éppen a V-motorokra jellemző, zavaró rezgések nélkül, hála az új kiegyensúlyozó tengelynek. A karcsú váz és a nyomatékos erőforrás párosából egy kiemelkedő teljesítmény/tömeg arányú gép született,
hiszen a Hornetben 1 lóerőre mindössze 3,8 kg jut.

Nem spóroltak a mérnökök a futómű kiválasztásakor sem: fordított, nagydugattyús, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BPTM villa kapcsolódik az ultrakönnyű vázhoz, míg hátul a márkára jellemző módon Pro-Link himbarendszerre ültetett központi rugóstag simítja ki az úthibákat. Az első féknyergek természetesen radiálisan rögzítettek, négy dugattyú harap a tárcsákba, míg hátul hagyományos nyerget találunk 240-es tárcsával.

Ki lesz a Honda CB750 Hornet valódi ellenfele?
Számtalan helyen találgatták már, hogy vajon melyik márkától/modelltől csenhet el vásárlókat a Honda, és persze fordítva. Adja magát az összehasonlítás a nakedek hazai piacvezetőjével, az MT-07-tel, mely 15-20 lóerővel gyengébb, de csak hat kilóval nyom kevesebbet. Ez alapján a Honda lenne előnyben, viszont az MT pimaszul alacsony árral vág vissza: 2 748 000 forintot kóstál, míg a Honda 3 089 000-be kerül.

A Triumph Street Triple S 660 (81 LE/61 Nm) is ide sorolható, de ez még a Suzukinál is gyengébb, ráadásul 3 290 000 forintos árával drágább a Hondánál. Számtalan kihívó akad még a 6-700-as géposztályban, ám van egy modell, amit rendre kifelejtenek az összevetésből, mivel papíron másik kategória tagja. Igen, a BMW roadsteréről van szó, mely erősebb, nyomatékosabb, bár nehezebb is a Hornetnél.
Az F 900 R – melyről itt olvashattok részletes tulajdonosi tesztet – 13 lóerővel izmosabb, 92 Nm-es forgatónyomatékával pedig messze túltesz a 6-700-as vetélytársakon.
A németek kéthengerese 152 ezer forinttal, azaz úgy 4-5%-kal drágább, tehát nem az ár fog dönteni, hogy melyiket válaszd. Sokkal fontosabb, hogy az F 900 R klasszikus roadster, azaz egy kicsit testesebb, míg a Hornet filigránabb, sportosabb jelenség – kinek melyik jön be.

Az új CB750 tehát egyszerre ellenfele a hat-hétszázas és kilencszázas vetélytársaknak, mégis kitűnik a tömegből, hiszen a géposztály egyik legjobb teljesítmény/tömeg arányú modellje. Arról nem beszélve, hogy a Hornet név még mindig remekül cseng – ezúttal maga a név legalább olyan nagy vonzerő, mint maga az új motor.
Galéria – Honda CB750 Hornet
Műszaki adatok – Honda CB750 Hornet
| ERŐFORRÁS | |
| Motorkonstrukció | Négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres erőforrás 270 fokban elékelt főtengellyel, OHC vezérléssel |
| Összlökettérfogat | 755 cm3 |
| Furat x löket (mm) | 87 mm x 63,5 mm |
| Sűrítési viszony | 11,0:1 |
| Csúcsteljesítmény | 91,8 LE (67,5 kW)/9500 f./perc |
| Legnagyobb forgatónyomaték | 75 Nm/7250 f./perc |
| Zajszint (dB) | Lwot – 77,5 dB – városi; Lurban – 73,5 dB – teljes gázon |
| Végsebesség | 205 km/h |
| Olajmennyiség | 3,8 liter |
| Indítás | Önindító |
| ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
| Porlasztás | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
| Üzemanyagtartály befogadóképessége | 15,2 liter |
| CO2-kibocsátás (WMTC) | 100 g/km |
| Üzemanyag-fogyasztás** | 4,35 l/100km |
| ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
| Akkumulátor típusa és kapacitása | 12V, 7,4 Ah |
| ERŐÁTVITEL | |
| Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás, kuplungasszisztenssel |
| Váltó felépítése | Hatfokozatú manuális váltó |
| Végáttétel | Lánc |
| VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
| Vázszerkezet | Acél hídváz |
| Méretek (h x sz x m) | 2090 mm x 780 mm x 1085 mm |
| Tengelytáv | 1420 mm |
| Villaszög | 25˚ |
| Utánfutás | 99 mm |
| Ülésmagasság | 795 mm |
| Szabad hasmagasság | 140 mm |
| Menetkész tömeg | 190 kg |
| Fordulókör sugara | 2,7 m |
| FELFÜGGESZTÉS | |
| Felfüggesztés elől | Showa SFF-BPTMTM USD, 41 mm-es csúszószár-átmérő, 130 mm-es rugóút |
| Felfüggesztés hátul | Központi rugóstag, Pro-Link himbarendszer, 150 mm-es kerékmozgási tartomány |
| KEREKEK | |
| Kerék elöl | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
| Kerék hátul | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
| Abroncs elöl | 120/70ZR-17 |
| Abroncs hátul | 160/60ZR-17 |
| FÉKRENDSZER | |
| ABS típusa | Kétcsatornás |
| Fék elöl | Két 296x4mm-es tárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel |
| Fék hátul | 240 x 5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel |
| MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
| Műszeregység | Folyadékkristályos kijelző |
| Fényszóró | LED |
| Hátsó lámpa | LED |
| Mobilkommunikáció | HSVC |
| USB-aljzat | Type-C |
| Automatikusan kikapcsoló irányjelző | Alapfelszereltség |
| Lopásvédelem | HISS |
| További alapáras felszerelés | Automatikus Vészvillogó (ESS), 4 választható menetüzemmód |














