Így veszünk használtmotort – II. rész – A „hibátlan” Honda CB600F

Így veszünk használtmotort – II. rész – A „hibátlan” Honda CB600F

- Kategória: Hírek

Hogy lehet komoly összeget lealkudni a látszólag hibátlan motor árából? Sorozatunk második részében egy Hondát nézünk meg, és felderítjük azt, ami a laikus előtt rejtve marad…

Gábor olvasta a legutóbbi cikket a Suzuki GS500 eladás előtti átvizsgálásáról, és úgy döntött, ő is a segítségemet kéri egy Hornet vásárlásához. Néhány napja, úgy szerda magasságában beszéltünk telefonon, hogy meg is van a kiszemelt gép, egy Honda CB600FA Hornet, mely éppen tíz évvel ezelőtt gördült ki a japán üzemből – írhatnánk, de mint tudjuk, ezek már Olaszországban, Atessában láttak napvilágot.

Ilyen egy tényleg megvigyázott használtmotor: Honda CB600FA (2010)

Előre leszögeztem, hogy Gábor ne beszéljen az eladóval az anyagiakról, és semmiképpen ne alkudjon, amíg nem vizsgáltuk át helyszínen a motort. Ha már útra keltünk az állapotfelmérésre, Gábor megkért, hogy – sikeres alku esetén – hozzuk is el a furgonnal a motort, hogy ne kelljen a fagyos, vizes aszfalton bukdácsolnia az új Hondával. Hamar oda is értünk, és mint mindig, előbb a gép gazdáját méregettük, hiszen gyakran több információt tudhatsz meg a tulajdonos személyiségéből, mintha körbejárnád a vasat.

Eddig jó, kifejezetten szép a motor, különösen, hogy elmúlt tíz éves

Összeszedett, alapos ember benyomását keltette, így nagyobb összeget tettem volna rá, hogy a motorja is olyan patika állapotú lesz, hogy párját ritkítja. Ez jó hír, hiszen mindig nagy öröm szinte gyári állapotú, tízéves motorra bukkanni, ugyanakkor megnehezíti a dolgom, elvégre a tökéletes állapot azt feltételezi, hogy nem szívesen enged az árból.

Ez a minta még kitart egy darabig…

Nem is kellett csalódnom: noha ezerszám fordulnak meg motorok nálunk a műhelyben, ezúttal tényleg kiemelkedően szép, gondosan karbantartott darabbal volt dolgunk, ami igazi kincs, főleg ilyen idős korban. Persze ettől még ugyanolyan alapossággal álltam neki az ellenőrzésnek, mert láttam már karón varjút, néha a látszólag „patika” vasak is drágán javítható hibákat rejtenek.

A hibátlan motor árából is lehet, és érdemes alkudni

Izgatottan álltam hát a gyönyörű Hornet előtt, melybe bele is vetettem magam. Persze nem csak én voltam izgatott…mindig van egyfajta pezsgés, vibrálás a levegőben, amikor egy-egy használtmotor gazdát cserél. Kértem pár perc türelmet a vevőtől-eladótól, hogy zavartalanul, csendben átvizsgálhassam a CB-t elejétől a végéig. Készülnek a képek, jegyzetek, és egyre biztosabb vagyok benne, hogy elvisszük ezt a csodálatos gépet. Végig vezetett szervizkönyv, másodszor körbejárva is minden hibátlan – egy laikus itt már az eladó kezébe csapna, pedig a látszólag makulátlan Hornet is rejthet hibákat vagy legalább is költségeket.

…de a DOT-szám árulkodik, hogy lejárt az ideje – ez azonnal cserés

Tavasszal cserés az olaj és olajszűrő, a fékfolyadék mérésekor kiderül, hogy az is, mi több, egy nem éppen tipikus, ám annál fontosabb jelet is észrevettem a Hondán. Nézzétek a képet: semmi sérülés vagy szivárgás a teleszkópszáron, vagyis ez rendben van, mondaná az átlagember, pedig a szimmering mellett látható „gyűrűszerű” nyomok arra utalnak, hogy hónapokon belül szükség lesz a villaolaj és a tömítések cseréjére:

Ez a hat karakter szinte garancia rá, hogy kezes, barátságos, egyben sokoldalú motorod lesz – nem véletlenül volt Magyarországon a második legnépszerűbb használtmotor a Hornet

Szép mintázatú, egyenletesen kopott abroncsok feszülnek a Horneten, a kevésbé szemfülesek azt mondanák rá: még elmegy egy-két szezont. Igen ám, de a DOT-szám elárulja, hogy hiába a jó minta, hamarosan bakelitkeménységű lesz mindkét köpeny, szóval ez is felkerül az „azonnal cserélendő” alkatrészek listájára. Lejárt a műszaki, de egy ilyen értékű motornál ezt tegyük is zárójelbe, hiszen így ahogy van, átmenne a vizsgán.

Az ülés alá pillantva éppen kérdezném az eladót, hogy mi a helyzet az akksival, mire közbevág: új és gyári, csakúgy, mint a fékbetétek… Micsoda alapos gazda, öröm ilyentől motort venni! Elmegyek a próbakörre, és ahogy vártam, minden hondásan halk és pontos, a váltó hidegen is olyan hangtalanul csusszan egyesből másodikba, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga.

Nem sérült és nem is olajos a teleszkópszár…

Visszaérve még „meséltetem” az eladót, majd átveszem a szót, jöhet az összegzés és az ajánlat. Nyílt lapokkal játszunk, az eladó és a vevő is jelen van, amikor dicsérem a Hornet általános állapotát, de tételesen felsorolom a jelenlegi és várható hibáit is. Itt egyszerűen nem lehet elég óvatos és tudatos az ember, hiszen a vevőt képviseli, miközben az eladóval is végig korrektnek kell lennie – egy platformra kell hozni a két embert, mégpedig annak dacára, hogy ellenkező a céljuk. Egyik sok pénzt akar kapni, a másik minél kevesebbet költene…

…de az úgynevezett „gyűrűk” árulkodnak, hogy hamarosan cserélni kell a szimmeringeket

Sorolom a pontos költségeket, közben kiemelve a gép előnyeit is (új akksi, gyári + Akrapovič kipufogó, emelő, csepptöltő, a kiemelkedő általános állapot stb.), és végül összeáll a kép: a két új abroncs és a közelgő karbantartás nagyjából 200 ezer forintot emészt majd fel.

A fékfolyadék színéből már sejtettem, hogy a műszer is azonnali cserét javasol majd. Ez felvizesedett, muszáj mennie

Így már bátran ajánlom fel a „hibátlan” és tényleg messze az átlagos feletti állapotú Hornetre a kereken százezer forintos árengedményt. Így az eladónak nem kell újabb hirdetésre költeni, vevőket fogadni, az új tulajdonos pedig elfelezi vele a szervizelés díját – szerintem vállalható alku.

Új gyári akksi, eredeti + Akrapovič kipufogó és vezetett szervizkönyv – nagy öröm ilyen motort venni!

– Miként sejtettem, csak pár másodpercet gondolkodott az eladó, majd rábólintott, és öt perc múlva már kitöltött adásvételi mellett cserélt gazdát az összeg, no meg a gyönyörű Honda. Azóta már – Gábor kérésére – elvégeztük az eredetiségvizsgát és az átírást is, szóval ő már egy leszervizelt, költségmentes, névre írt motort vehet át tőlünk, s ha rossz az idő, ugyanígy házhoz is szállítjuk neki. Lám, ismét sikerült a „villámhárító” szerepét betöltve boldoggá tenni a vevőt és az eladót is, mert láthatóan jó helyre került a Honda. Gábor pedig úgy jutott hozzá egy tízéves motorhoz, hogy azzal jó darabig gondtalanul túrázhat, és nem kell váratlan műszaki hibától tartania – mesélte Bence a legutóbbi adásvételről.

A Hornet és a boldog tulajdonosok

Ha Te is átnézetnéd a kiszemelt motort, esetleg alkudnál is belőle, akkor keresd bátran Bencét (+3630-450-1608 vagy info@cribmoto.hu), aki jól felszerelt műhelyével és szerteágazó tudásával szívesen segít az adásvételben.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz