Így veszünk használtmotort: kiválasztástól, az átvizsgáláson át, az átírásig

Így veszünk használtmotort: kiválasztástól, az átvizsgáláson át, az átírásig

- Kategória: Kiemelt cikk

Tudod, milyen motort szeretnél, de nincs aki alaposan átnézze? Esetleg nem vagy biztos benne, milyen hibák jellemzők az adott típusra? Mindkét bajra megoldást nyújt, ha szakemberrel mész el motort venni – íme, egy rövid, tanulságos történet a témában.

 

A közelgő karbantartás miatt látogattunk el minap Kriskó Bencéhez, aki közben elmesélte, hogy nemcsak javítanak a Cribmotónál, hanem egyben tanácsadók is, ha valaki használt gépet keres. Szó szót követett, ő pedig egy rövid történeten keresztül mutatta be, miért nyer a vevő (és az eladó is!), ha már alku előtt szakember vizsgálja át a vasat.

Egy Suzuki GS500 vásárlása sem egyszerű ügy…

– Egyik vevőnk hallotta, hogy használt motorok bevizsgálásával is foglalkozunk, ezért telefonon bejelentkezett, hogy nézzük meg az általa kiválasztott Suzukit – kezdte Bence a történetet. – Nem csoda, hogy segítségre szorult – folytatta –, hiszen első nagymotornak szerette volna a GS500-at, és ilyenkor tapasztalat híján könnyen belefuthat az ember nem várt hibákba és költségekbe.

A 15 évnél fiatalabb, félmillió forinttól kapható motorokon felütheti a fejét a rozsda – különösen a váz hegesztési varratai, a leömlők és a burkolatok alatti alkatrészek kényes pontok. Vétel előtt érdemes benézni az idom és az ülés alá is, rozsda nyomaira vadászva

Éppen ezért azzal kezdtem: ideális kezdőmotor a GS, de nagyon sokan pár hónap után úgy érzik, „kinőtték”, és kellene valami erősebb, fordulékonyabb vagy akár csak jobb időjárás-védelmű gép. Mivel a vevő habitusából úgy tűnt, nála nem fenyeget ez a veszély, elmentünk megnézni az első ránézésre szép állapotú, gyári fényezésű, vadonatúj hátsó gumival pózoló motort.

Ezt a tíz dolgot nézd meg egy használtmotoron!

A szokásos, bevált receptet követve a tíz alapvető pontot ellenőrzünk első körben, mely alapján jól feltérképezhető a gép általános állapota. Ezek sorrendben a fékrendszer, felfüggesztés, abroncsok, elektromos rendszer, váz, majd a segédváz, kormányhatároló, üzemanyagtartály kívül és belül, zárásként pedig jöhet az előélet szóban a tulajdonostól és írásban a szervizkönyvből.

A GS500 2004-től készülő, újabb változata már nem Japánban, hanem a spanyolországi Gijónban lát napvilágot, de a tulajdonosok elmondása szerint ez nincs rossz hatással a minőségre. Nem mellesleg az ilyen fiatal motorok között már megtalálható a GS500F jelű, teljes idomos kiadás is

Lám, máris eltöltöttünk húsz percet a Suzuki körül, és még be sem indítottuk… Minek is, amíg nem tudjuk pontosan, milyen előélete volt? Ha a tízpontos átvizsgálás után érdemesnek tűnik a vételre, már beindíthatjuk a vasat, és amennyiben az erőforrás is hibamentes, akkor jöhet a próbakör. Ennek végén összegzem a statikus és dinamikus próba tapasztalatait, feljegyzéseit és a megérzéseimet a motorral kapcsolatban, de – és ez fontos – mindezt a vevő és az eladó társaságában. Tudjátok, a nyíltság bizalmat szül, és az pedig minden esetben segít a gyors megegyezésben.

Ez kettős előnnyel kecsegtet, hiszen az eladó kvázi ingyen kap teljes állapotfelmérést a motorról, így tisztában lesz vele, hogy mennyit kell ráköltenie, ha mégsem kel el. Persze a vevőnek is hasznos minden információ, elvégre így eleve kap egy ajánlást, hogy mennyit kell alkudni a várható javításokért cserébe.

Látszólag érdekellentét van vevő és eladó között, mivel az egyik minél drágábban akarja eladni, a másik pedig minél olcsóbban megvenni a motort. Mégis a szakértelem és a független, alapos vizsgálat összeköti őket: mindkettejük érdeke (már ha tisztességesek), hogy minden kiderüljön a motorról, mi pedig pont ebben segítünk nekik.

Rendes akart lenni az eladó, de nem sikerült neki

Végül kereken ötvenezer forintot alkudtam le a GS500 árából, mégpedig azért, mert a két legkomolyabb hiányosság még előtte is rejtve maradt a motoron. Egyrészt ránézésre makulátlannak tűnt, sehol nem szivárgott az első villa, de olyan régen cseréltek már benne olajat, hogy szinte semmit nem csillapított, így muszáj volt az új tulajdonosnak ezzel kezdeni a munkát.

Tízből kilencen valószínűleg előnyként könyvelik el az új gumikat, pedig a GS-en pont a hátrányok közé írtuk fel, hiszen azonnali plusz kiadást jelentett a vevőnek. Éppen az ilyen apróságok miatt keresnek minket egyre többen, hogy vizsgáljuk át a kinézett motort

Ennél is rendhagyóbb hiba, hogy vadonatúj, gyakorlatilag „szőrös” hátsó gumi volt a motoron. Ez miért hiba? Nos, az eladót is meglepte, hogy egy ősöreg, szinte a múlt században gyártott, de raktáron maradt abroncsot sóztak rá. Azaz hiába akart rendes lenni, és költött a GS-re, hogy kopott helyett vadonatúj gumival adja át a gépet, a vevőnek azonnal cserélnie kellett a nem motorra, inkább múzeumba való köpenyt… Emellett már csak apróságokat találtam, mint például a szinte teljesen elkopott fékbetét, és más kopóalkatrészek közelgő cseréje.

A fenti hiányosságok alapján – mint írtam – kereken 50 ezer forintot sikerült alkudnom az eredeti, egyébként nem túl magas árból, azaz a vevőnek gyakorlatilag ingyen volt az átnézés, mert visszajött a költsége a lealkudott forintokból. Az már csak hab a tortán, hogy ezután gyorsan egymás kezébe is csapott a két fél, és mindketten elégedettek voltak az üzlettel, valamint a részletes átvizsgálással. Jómagam pedig már szerveztem is az eredetiségvizsgát, no meg az átírást, hogy a boldog vevő mielőbb használhassa első nagymotorját.

Ha Te is élnél a lehetőséggel, és bevizsgáltatnád a kinézett motort vagy akár autót, keresd bátran Bencét (elérhetőségek ITT), aki márkától függetlenül teljes képed ad neked a választott gépről.

Continental 2019

Facebook Comments