Így veszünk használt (pálya)motort – III. rész – Megéri a GSX-R vagy sem?

Így veszünk használt (pálya)motort – III. rész – Megéri a GSX-R vagy sem?

- Kategória: Cikkek

Ezúttal arra kerestük a választ, hogy érdemes-e belevágni egy ex-pályamotorba, amit kilométerek ezrein át nyúztak a ringen? Lássuk, mit tud a GSX-R ilyen előélettel!

Nemrég hívott fel Dávid, aki látta a CB600FA-ról szóló történetemet, és egy Suzuki vásárlásához kért segítséget. A „világ végén”, Szarvason volt a kinézett GSX-R600, oda-vissa 530 kilométer – nem éppen egy villámtréfa…

Mit nézzünk át először egy használt sportmotoron?

Sebaj, így legalább volt időnk útközben alaposan megismerni egymást, így még pontosabban kiderült, milyen gépre is vágyik Dávid. Fiatalkori vágya volt a GSX-R, ami csak plusz motivációt ad: nekem mindig jó érzés segíteni egy gyerekkori álom megvalósulását. Noha hosszú évek óta motorozik, de a GSX-R lesz az első „nagymotorja”, így gyorsan elláttam pár hasznos vezetéstechnikai és egyéb tanáccsal, és addig beszélgettünk, hogy szinte észrevétlenül telt el a 2-3 órás út.

Szép is, jó is, de a feltűnően sokszor nyitott csavarok arra utalnak, hogy nem (csak) közúton használták a GSX-R-t

Megérkezünk, némi ismerkedés a tulajjal, majd előkerül a főszereplő, a motor. Megtudtuk, hogy az eladó hozzáértő, gépjárműjavításban jártas, s kifejezetten örültem ennek. Lehet, más ezt hátrányként értékelné, főleg, ha próbál sumákolni kicsit az alkunál, de számomra csak leegyszerűsíti a dolgot: ha találok valami hibát, az neki sem lesz újdonság, és részletesebben be tud számolni a gép előéletéről, javításairól is – tuja, miről beszél.

 

Egy pillanat múlva már minden szerszám, műszer mellettem sorakozik, kezdődhet az átvizsgálás. Gyorsasági motorról beszélünk (amit a köznyelv kissé tévesen sportmotorként aposztrofál többnyire), szóval nagyon észnél kell lenni, mert a stílusból fakadóan sok a rejtett zug és a sérülések is gyakoribbak. Amíg haladok sorban az első gumitól a rendszámvilágításig, az eladó elmeséli, hogy nemrég cserélt üzemanyagszivattyút, illetve az összes folyadékot.

Megéri megvenni egy ex-pályamotort?

Szép motor, mindössze 22 ezret futott, és nemhogy törésre, hanem eldőlésre utaló nyomot sem látok rajta. Persze akadnak árulkodó részletek, melyek a laikusnak talán nem olyan beszédesek, pedig érdemes figyelni rájuk:

  • keveset futott gép, mégis levették már a szelepfedelet
  • Villahídcsavarok nyitogatva, de a gátló teteje sosem volt piszkálva
  • Megannyi kötőelem, csavar jelölőnyomot visel
  • Szép állapotú féktárcsák, gyári betétek
  • Megviselt olajleeresztő-csavar
  • Hiányos szervizkönyv

A fentiek egyértelműen arra utalnak, hogy ez pályamotor volt, ezért a feltűnően sok jelölt vagy megviselt csavar. Ezen meglepődik a vevő, sőt az eladó is – ő használtan vette, és nincs okom kételkedni, hogy ezt előle is elhallgatták.

„Az abroncsoknak már illik csókolommal köszönni… Olyan öregek, hogy simán vásárolhatnak nyugdíjas idősávban is”

Ilyenkor jön a rémület: pályamotor volt?! Akkor irány haza, vegyünk egy közúton használt példányt inkább? Nos, hosszú évek tapasztalatai állíthatom, hogy

egy gondosan karbantartott pályamotor jobb választás, mint a rendszámos, singet sosem látott, de elhanyagolt darab.

Ráadásul a GSX-R-blokk híresen jól bírja a gyűrődést, szóval nincs ok aggodalomra. Motorhang tökéletes, semmi füst vagy zavaró zaj. Váz és kormányhatárolók érintetlenek, menetpróba során is minden rendben, az erőátvitel mint az új.

„A pályahasználatot egyáltalán nem gondolom negatívumnak, sőt igyekszem meggyőzni vevőt és eladót, hogy ez nem feltétlenül jelent bajt”

Persze akadnak bajok is, mint például

  • Kormánycsapágy kezdetleges beverődése,
  • Az abroncsoknak már illik csókolommal köszönni… Olyan öregek, hogy simán vásárolhatnak a Coopban a nyugdíjas idősávban is,
  • Gyári láncszett, de szakaszosan megnyúlt,
  • Tanksapka nem gyári, „tuningcsavaros” kivitel. Magára valamit adó motoros nem csúfít el ezzel egy ilyen szép gépet…
  • A fékfolyadék cseréje kimaradt, pedig azonnali cserére szorul,
  • Hiányzik egy kormányvégsúly,
  • Van némi olajpára a dekni mellett, egészen apró szivárgás.

A folyamat végén összegzem a látottakat, hogy Dávid és az eladó is mérlegelhessen. A pályahasználatot egyáltalán nem gondolom negatívumnak, sőt igyekszem meggyőzni vevőt és eladót, hogy ez nem feltétlenül jelent bajt. Ez egy használtmotor, így nem csoda, hogy találtunk majdnem egy tucat tételt, amire költeni kell – ez egy ilyen szakma. Viszont

a kikiáltási ár is kedvező, jóval másfél millió alatt, ezért most nincs helye garasoskodásnak. Bemondom az egyáltalán nem illetlen mértékű, ötvenezer forintos alkut, amiből csaknem kijön Dávid mai költsége, beleértve az átvizsgálást és a házhozszállítást is.

Lám, a vevő és az eladó is elégedett az összeggel, így egy pillanattal később már a papírokat írják, amíg a motort rögzítem a furgonban. – Megvalósult Dávid gyerekkori álma – mormolom félhangosan, de kissé féltem is, mert ez az első ilyen erős motorja.

Dávid boldog, és mi is azok vagyunk, mert segítettünk megvalósítani egy álmot

Ezért aztán hazafele sokat beszélünk arról, miként közlekedhet (forgalomban) egy olyan vassal, ami hamarabb ugrik 200-ra, mint a többi jármű százra… – Mindig tiszta fejjel, alázattal ülj motorra – válaszolom neki –, és a körülötted mozgó autósok, sofőrök fejével gondolkodj, mert azzal megelőzheted a necces helyzeteket. Röviden: bármennyire is azt érzed pár hét után, hogy „megy ez már nekem”, ne hagyd, hogy az egód húzza a gázt! Még szóba kerül, hogy milyen sokat segítenek a pályaoktatások és vezetéstechnikai képzések, hiszen itt valódi motorkezelésre tanítanak, szemben a jogosítványszerzéssel – remélem, megfogadja a tanácsot, és ellátogat egy vagy akár több ilyen tréningre is.

Jó hangulatban, gyorsan telik az idő, így azon kapjuk magunkat, hogy már vissza is értünk a műhelybe. Dávid boldog, hogy ilyen gyönyörű motorja lett, mi pedig nekiláthatunk a szervizelésnek, gumicserének és átírásnak, hogy tavasszal csak rá kelljen ülnie, és élvezni a motorozást.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz