Hogyan válassz gumit a motorodra?

Hogyan válassz gumit a motorodra?

              - Címkék |Kiemelt cikk

Milyen gumit vegyek a motoromra? Feltehetek szélesebb hátsó abroncsot? Tényleg kuka az öt évig tárolt, de új gumi? A Facebook-csoportokban feltett kérdések helyett itt egy helyen megtalálod mindenre a választ.

A német szakértők készítettek egy átfogó cikket a márka motoros blogjára, amiből kiderül, hogy csak öt egyszerű kérdésre kell felelned, hogy biztosan jó abroncsot válassz, ami passzol a vezetési stílusodhoz és a motorodhoz is. Ne is szaporítsuk tovább a szót – jöjjön az öt kérdés és a részletes válaszok!

1. Pontosan milyen kategóriába sorolható a motorod?

Ez kemény dió, mert azonos motort is többféle célra használnak a tulajdonosok, gondoljunk csak a 125-ös futárgéppel Gibraltárig eljutó magyar túrázóra és hasonló – jó értelemben vett – megszállottakra!

Még hogy kismotorral nem lehet – itt éppen Gibraltáron pózol a kitartó nyolcadliteres és nem kevésbé elszánt tulajdonosa

Mindenesetre az alapot megadja, ha megtalálod a géped pontos besorolását, ami az aszfaltos felhasználástól a terepes felé haladva nagyjából így néz ki sorrendben:  szupersport, sport, csupasz, sporttúra, túra, custom, szupermotó, crossover, kalandmotor, enduró, motokrossz és triál, s külön kasztban a – a jócskán eltérő felniméretből fakadóan – a robogók.

2. Milyen a motorozási stílusod?

Ez a legfontosabb kérdés, hiszen mint említettük, az eredetitől eltérő célra is használhatóak a gépek. Simán lehet sport- vagy szupersportgumi egy nakeden, miként túrasportabroncs is, hiszen egy ezres vagy még nagyobb csupaszmotor egyaránt használható sportos túrázásra vagy amatőr pályanapokra. Ugyanez a helyzet a crossoverekkel, kalandmotorokkal, hiszen ezek jó részét szinte csak aszfalton vagy terepnek nem is nevezhető földutakon, folyópartokon hajtják, viszont ugyanígy előfordulhatnak az Africa Twinek és GS-ek valódi terepen.

Az is szempont, hogy jellemzően szólóban vagy utassal és csomagokkal használod-e a gépet? Ha az utóbbi, akkor a GT jelölésű, erősített oldalfalú abroncsot érdemes választanod

Az abroncs fajtáját az dönti el, hogy melyik felhasználás mennyire fontos: több lesz-e a terepezés vagy műúton halad a motor a kilométerek nagyobb részében? Mivel ezek tényleg sokcélú motorok, a gumigyártók is igyekeznek alkalmazkodni hozzájuk, s ezért terepgumikból is készülnek

kifejezetten nehéz terepre, átlagos földutas kalandozásokra és vegyes használatra is eltérő anyagkeverékű köpenyek,

melyek közül mindenki megtalálja a stílusához illő mintázatot.

3. Felrakhatsz a gyáritól eltérő méretű gumit a motorra?

A válasz röviden: nem. Nincs olyan, hogy „váltóméret”, bár sok helyen láttuk már, hogy kibicek erre hivatkozva ajánlanak 180-as, 190-es hátsó gumit egy korosabb sportmotorra a gyári 170-es helyett. Nos, mivel nem cserélsz felnit, a szélesebb köpenyt csak összehúzza a szűk ráf, tehát nem éred el a kívánt hatást – a motor esetlenebbül kanyarodik és nem lesz olyan kezes, mint a gyárival. Ráadásul a külföldi túrákon ezt is ellenőrizhetik a zsaruk, és az eltérő méretű gumi ugyanúgy ok a bírságra, mintha kopott lenne.

A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy néhány modell többféle gumimérettel is hasonlóan jól viselkedik, mert eleve olyan hátsó felnivel szerelték fel, mely alkalmas 170-es és 180-as köpenyhez is. Ilyen például a régebbi VFR, de ez tényleg csak tű a szénakazalban, és jellemzően sem elvileg, sem gyakorlatilag nem térhetsz el a gyári szélességtől

Maga a méretezés egyébként bonyolultnak tűnik, hiszen egyszerre tartalmaz milliméterben és colban megadott értékeket, de nem olyan nehéz megfejteni, hogy mit jelent. Vegyünk egy példát: 190/55 R17!

Az első három szám a szélesség mm-ben, az 55 arra utal, hogy a gumi magassága a szélesség 55%-a, tehát 190 x 0,55 = 104,5 mm. Az R a radiális övszerkezetről árulkodik, a 17 pedig természetesen a 17 col átmérőjű felni mérőszáma.

4. Milyen egyéb szempontokat kell figyelembe venned gumivásárláskor?

Ha akkor is motorra ülsz, ha esik, hideg van, akkor magas szilikatartalmú, hidegben is jól tapadó köpenyt válassz, amivel biztonságosan kanyarodhatsz, fékezhetsz extrém időjárási viszonyok mellett is.

Mivel hazánkban a motoros szezonon belül is változatos az időjárás, például márciustól júliusig folyamatosan nő a csapadék mennyisége, a kétkeréken ingázóknak ez is fontos szempont lehet.

5. Mennyit költhetek abroncsra?

Ez bonyolultabb kérdés, mint gondolnád. Elvégre vannak kimondottan olcsó gumik, de muszáj azt is hozzászámolni, hogy mennyibe kerül felrakatni őket? Hogy ne a levegőbe beszéljünk, megkérdeztük Kriskó Bencét, a Cribmoto autó-, motor- és gumiszerviz vezetőjét, hogy milyen költségekkel számolhatnak a motorosok.

– Egy átlagos, 10-15 éves motorkerékpár első-hátsó szerelési díja jelenleg 19 640 Ft, igaz, ebben nem csak a munkadíj van benne. Egyaránt tartalmazza a centrírozáshoz szükséges súlyok és persze az új szelepházak, szelepek árát is

– mondta el Bence, hozzátéve, hogy milyen fontos minden alkalommal a szelepházak, szelepek cseréje. Elvégre az elöregedett és/vagy repedezett szelepház miatt ugyanúgy leengedhet az új abroncs, mint egy defekt miatt, vagyis kár ezen spórolni.

Ebből gyorsan kiszámolható, hogy hiába drágább egy szett akár 20-25 ezer forinttal, ha annyival nagyobb futásteljesítményű, hogy azzal megspórolsz egy szerelést, akkor máris pénzednél vagy.

Reméljük, segíthettünk az összeállítással, és a mérnökök tanácsai alapján könnyebben választasz új abroncsot az idei szezon előtt.