Amit Te sem tudtál az idén 25 éves Yamaha R1-ről

Amit Te sem tudtál az idén 25 éves Yamaha R1-ről

              - Címkék |Cikkek

Kettős jubileumot ünnepel a Yamaha, ugyanis kereken 40 éve róják a (föld)utakat a Ténéré modellek és éppen 25 éve jelent meg az első YZF-R1.

Hamarosan kezdődik az idei Yamaha Racing Experience (YRE), amit Mugellóban rendeznek, és a Yamaha-tulajdonosok is részt vehetnek rajta, ha találkozni szeretnének a márka legendás mérnökeivel, valamint pilótáival. Az évforduló alkalmából a 2023-as rendezvény – elsősorban – a Yamaha R1-ről szól majd.

25 éves a Yamaha YZF-R1

Éppen negyed évszázada, 1998-ban leplezték le az YZF-R1-et, ami 998 köbcentis, rendkívül kompakt erőforrásával új mérce volt a kategóriában. A függőlegesen beépített sebességváltó, az így nyert, értékes centikkel meghosszabbított lengővilla és a többi műszaki csemege igazán vonzóvá tette az új literes superbike-ot, mely alig 180 kilót nyomott és kereken 150 lovas volt.

Yamaha YZF-R1 (1998)

Ez meg is hozta a várva-várt sportsikereket, győzelmeket, többek között a Man TT-n is. Ahogy érkeztek az újabb R1-ek, úgy vált egyre erősebbé, gyorsabbá és kezesebbé, míg végül a kétezres évek közepén már 1:1 teljesítmény/tömeg aránnyal büszkélkedhetett a modell (180 kg/180 LE). Ez a fejlődés különösen annak volt köszönhető, hogy nagyobb furatú, rövidebb löketű, és ebből fakadóan még sportosabb, pörgősebb sornégyes került a motorba.

A 2004-es áttörés után sem állt meg a munka, így 2007-ben módosítható szívócsatornával tették még rugalmasabbá a modellt, ami már a Deltabox III nevet viselő vázra épült, majd jött a MotoGP-gép megoldásait hasznosító, keresztsíkú főtengelyes modell 2009-ben, és ez újabb fontos trófeákat hozott a márkának: Spies (WSBK) és a YART csapat (EWC) is elhódította a bajnoki címet.

Tudtad? Az R1 volt az első közúti motorkerékpár, amit hattengelyes IMU-val, azaz helyzetérzékelővel szereltek fel, hogy még pontosabban működjenek a sornégyes vezetéssegítő rendszerei.

Yamaha YZF-R1 (2023)

Az utóbbi 7-8 évben sem tétlenkedtek a mérnökök, többek között továbbfejlesztett hengerfejjel, üzemanyag-befecskendezővel, valamint vezérműtengellyel tették ütőképesebbé a motort a 2020-as szezonban, és ezzel ismét első lett a márka a Superbike-vb-n, mi több, Razgatlioglu egyéni bajnoki címe mellé a csapatbajnoki trófeát is bezsebelte a Yamaha.

Kétségtelen tehát, hogy „van mit ünnepelni” a 2023-as Racing Experience-en, melyről az esemény hivatalos honlapján találsz további részleteket, illetve ott jelentkezhetsz is az idei rendezvényre.