Rövid, közérthető leírás arról, hogy mit nyersz, ha elfelejted a „zselésnek” csúfolt, de valójában savas aksit, és Li-ionra váltasz helyette.
Mint tudjátok, kezdetben ólomaksik kerültek az autókba, motorokba, sőt még az új évezredben is ez a konstrukció uralta az utángyártott piacot. Nem is csoda, hiszen relatív olcsó volt, így megbocsátották a vevők, hogy az apró motoraksik is 6-7 kilót nyomtak, egy autó 90-100 Ah-s telepét pedig izomból kellett átemelni a hűtőrács felett… A súly mellett más konstrukciós hibák is ismertek az ólomakkumulátorok kapcsán, ezért kész megváltás volt, hogy 15 éve elkezdtek elterjedni a motorokhoz kínált lítiumion-akkumulátorok, melyek nagyobb indítóáram mellett sokkal könnyebbnek bizonyultak elődeiknél.

Jóllehet, akkoriban még hatalmas eltérés volt a hagyományos ólomaksik és a Li-ion változatok árai között: előbbi 10-15, míg utóbbi 35-40 ezer forintba került. Azóta viszont egyre csökken a különbség, és napjaikban már 20-25 ezer forint közötti áron elérhetőek a pillekönnyű, mégis nagy indítóáramú Li-ion telepek, azaz nem kerülnek sokkal többe, mint a jól ismert, hagymámnyos kihívók.
Melyik volt az első lítiumion-akkumulátor?
A kezdeti nagy árkülönbség oka az volt, hogy a hetvenes évek óta ismert technika csak az ezredforduló környékén kezdett elterjedni – a Sony első Li-ion telepének köszönhetően –, holott a nagy energiatároló képesség, a csekély töltésvesztés és a hihetetlenül alacsony súly is mellette szólt.

Persze mindez csak akkor igaz a Li-ion aksira, ha megfelelően gondozod és karbantartod. Jóllehet, nem igényel túl sok törődést az ilyen zárt rendszerű telep, de van néhány fogás, amivel meghosszabbítható az élettartamuk.
– Ne engedd télen sem leesni a feszültséget, ezért néhány hetente ellenőrizd a telepet, és ha szükséges, töltsd meg az akkumulátor felépítésének megfelelő töltővel!
– Ne hagyd egész télen csepptöltőn az aksit, sőt a Li-ion konstrukciónál eleve nem ajánlott a csepptöltés!
– Ha nem használod télen a motort, semmiképpen ne tárold fagypont alatti hidegben a telepet, de a hosszan tartó, extrém nagy meleg is ugyanilyen káros. A túlmelegedett telep ugyan rövid időre nagyobb kapacitású lehet, de ez csalóka, és hosszabb távon rövidítheti az élettartamát. Viszont ha télen is motorozol, csak arra kell figyelned, hogy semmiképp ne közelítse meg a hőmérséklet a -20 fokot – figyelmeztet az akkumulátor gyártója –, bár erre Magyarországon egyébként sincs esély az elmúlt, enyhe teleket látva…

Persze akkor is tudnak segíteni az váchartyáni üzletben, ha a köznyelvben zselésként emlegetett, valójában savas, úgynevezett AGM akkumulátort szeretnél. Többféle gyártó megannyi különböző aksija sorakozik a polcokon, és a minőségre jellemző, hogy ha a téli állás alatt egy-két hónapra megfeledkezel a telepről, akkor sem veszít annyit töltéséből, hogy tavasszal használhatatlan legyen.

Ráadásul ez személyes példa, mert bármennyire is nyomon követjük járműveink aksijait, sajnos az említett csónakmotort indító telep a többi vízi felszereléssel együtt bekerült a fűtött garázsba, ahol 15-18 fokon telelt át, de márciusig semmilyen töltést nem kapott. Ennek dacára – mint látjátok a képen – simán átvészelte az állást, sőt egy rövid töltés után máris készen állt az új szezonra.

Itt megnézheted az online katalógusban, hogy a Te motorodhoz melyik Li-ion aksi passzol, illetve milyen töltőt érdemes beszerezned hozzá. Ha mégis bizonytalan lennél vagy nem tudod, hogy egyáltalán használhatsz-e ilyen lítiumion-telepet az eredeti savas/AGM helyett, csak írj egy üzenetet a forgalmazónak, és az üzlet hozzáértő eladói szívesen segítenek neked.