Gyorstalpaló arról, hogy miként válaszd ki a motorod láncszettjét, és egy újdonság, ami nagyban meghosszabbíthatja a láncszett élettartamát.
A tankolás és az abroncsok cseréje után a láncszett a harmadik igazán nagy tétel egy motor karbantartása során. Elvégre a nagy teljesítményű motorok szettjei – a kimondottan jó árakat kínáló üzletekben is – 60-70 000 forintot kóstálnak, és az általunk megkérdezett motorszervizben hozzávetőleg 30 ezer forint a csere munkadíja a hajtáslánchoz kapcsolódó alkatrészek alapos átvizsgálásával és teljes tisztításával együtt. Nagyon nem mindegy tehát, hogy 20 vagy 50 ezer kilométer után szorul cserére a szett, ráadásul csak rajtad múlik, hogy mennyi idő után kell a „pénztárhoz fáradnod” az új lánc és lánckerekek miatt…
Hogyan válassz láncszettet a motorodra?
Először is lássuk, mit érdemes tudnod a motorok erőátviteli rendszeréről és magáról a láncról! Íme, az öt leggyakoribb kérdés és válasz a témában!
1. Mi az, hogy „O- és X-gyűrűs lánc?”
A közúti motorokra készült láncok görgőit tömítések, gyűrűk óvják a bejutó portól, hogy minél hosszabb életűek legyenek. Ezek a gyűrűk lehetnek hagyományos, kerek profilúak, innen az O-gyűrű elnevezés, vagy hatékonyabb, bordázott felületűek, melyek szintén alakjukról kapták az X-gyűrű nevet. Lehet, ez kissé nyakatekerten hangzik, de a lenti képpel már egyértelművé válik a különbség:
2. Miért óvják gumigyűrűkkel a lánc-csapokat?
A tömítés alatt kenőanyag védi a csapokat, de ha ez kijut és szárazon fut a lánc, ráadásul a bejutó por is koptatja, akkor elkopnak, és a szemeknek akár egy-két tizedmilliméteres holtjátéka is lehet. Tehát amikor azt mondják, megnyúlt a lánc, valójában nem nyúlásról van szó, hanem ezek a tizedmilliméteres eltérések összeadódva centikben mérhető lógást okoznak.
3. Mi az a „szakaszos vagy egyenetlen nyúlás?”
Ha minden egyes láncszemen azonos mértékű lenne a holtjáték mértéke, az orvosolható lenne feszítéssel – egy ideig –, de a gyakorlatban szakaszosan, tehát hol jobban, hol kevésbé jelentkezik a kopás.
Ezért aztán lehetetlen pontosan beállítani a feszességét, hiszen a leglazább ponthoz belőve néhány kerékfordulat után gitárhúrként feszül majd a lánc, és persze vice versa. Ha ezt tapasztalod, akkor sajnos már elkerülhetetlen a csere.
4. Mit jelent a láncok dobozán az 525-ös jelzés?
Ez szabja meg, hogy milyen hosszú és széles egy láncszem, így azt is, hogy milyen lánckerékre lehet felszerelni. A konkrét, 525-ös példában a szemek mérete 15,9 x 7,85 mm, és 10,1 millis csapokhoz kötik össze a láncszemeket. Értelemszerűen minél nagyobb a szám (pl. 520, 525, 530 stb.) annál nagyobb és erősebb motorra ajánlott a lánc.
5. Hogyan hosszabbítható meg a lánc élettartama?
Saját tapasztalataink igazolják, hogy a hagyományos láncspray-vel szemben az automatikus láncolajozó nagyban meghosszabbítja a szett élettartamát. Rendkívül komoly különbségről beszélünk, nem 10-20 ezer kilométerről, ugyanis a tesztelt Scottoiler olajozóval nagyjából háromszorosára nőtt a csereintervallum.

Hogy konkrét számokat is mondjunk: korábban 20-25 ezer kilométer után már csereérett volt a CBR1100XX szettje, de a rendszer felszerelése után még feszességet sem kellett állítani az első 42 ezer kilométer során. Holott az olajozó nélkül akkor már a második láncot és lánckerékpárt kellett volna rendelni a motorhoz…

Még hatékonyabb védelem: vadonatúj láncolajozó rendszer a Scottoilertől
Aligha kell bemutatni a feltaláló, Fraser Scottról elnevezett Scottoilert, hiszen már a nyolcvanas évektől elérhetőek Európában a motorosok életét megkönnyítő láncolajozók. Természetesen ennek feltalálását is az inspirálta, hogy Fraser rengeteget motorozott esőben, amikor glasgow-i otthonából rendszeresen a manchesteri barátnőjéhez utazott, ráadásul 750-es Suzukiján kész tortúra volt a hátsó futómű megbontásával járó láncszettcsere.

Ezért kitalálta, hogy a motor vákuumos benzincsapja (!) szolgálhatna olajadagolóként, de a munka összetettségére jellemző, hogy az első, 1978-as prototípust további öt éven át fejlesztette, tökéletesítette, mire 1983-ban bemutatta a végleges, pontosabban annak hitt változatot az NEC motorkiállításon.
Meglepetésre az emberek alig érdeklődtek a szerkezet iránt, visszaemlékezései szerint a néhány napos seregszemlén csak 50 darabot tudott eladni belőle.
Ennek dacára olyan elszántan hitt az ötletben, hogy újabb évekig dolgozott a találmányon, s próbálta növelni a termék ismertségét. Sajnos két évvel a megjelenés után elfogyott a tőkéje, nem volt pénze reklámra, kiállításokra sem, és úgy tűnt, itt véget is ér a Scottoiler története. Ám akkor már két-három éve futottak a Scottoilerrel felszerelt motorok, és szépen lassan kiderült, hogy valóban működik a technika, a motorosok pedig egymásnak kezdték ajánlgatni az akkor még hihetetlennek tűnő „csodaszert.”

Ezután futótűzként terjedt a hír a motorosok között, hogy többé nem kell láncspray-re költeni, sem kétévente láncot cserélni, hiszen az olajozóval háromszorosára nőtt az akkor még nem túl tartós láncok élettartama. Innen már nem volt megállás: a Scottoilerre felfigyeltek a motorgyárak is, sőt a BMW Motorrad elsőként vette fel gyárilag elérhető extráinak listájára az olajozót, és az üzlet beindult. Fraser korán visszavonult, és lánya, Fiona vette át az üzletet, aki ma is 20-30 embert foglalkozhat a glasgow-i gyárban, ahonnan a világ negyven országába szállítanak láncolajozókat és tartozékokat. A cég hatékonyságára és árképzésére jellemző, hogy a teljesen automatikus láncolajozó szettek is csak nagyjából 35 ezer forintba kerülnek, vagyis alig felébe, mint egy új láncszett.

A fejlesztés és a gyártás ma is a Fraser család kezében van, így született meg nemrég a vadonatúj, Scottoiler xSystem 3.0, ami kezelhetőség és pontosság terén is felülmúlja elődeit. Akárcsak korábban, most is a Scottoiler-felhasználók visszajelzéseire alapozták az újításokat, ezért átalakították a kezelőfelületet, és még egyszerűbb, gyorsabb lett például az áramlási sebesség beállítása, amit menet közben is megváltoztathat a pilóta. A precíz működésre jellemző, hogy az xSystem 100 másodpercenként 0,03 ml-es pontossággal adagolja a kenőanyagot, ami garantálja a tiszta üzemelést, egyben azt jelenti, hogy a 60 ml-es tartályt elég 2000-2500 kilométerenként utántölteni.

Az áramellátás miatt sem kell aggódnod, ugyanis az előző xSystem 2.0-val összevetve drasztikusan csökkent az áramfelvétele: a korábbi 2,4 mA helyett 0,087 mA lett, azaz sem használat, sem téli „alvó állapot” közben nem meríti le a motor akkumulátorát.
Scottoiler xSystem 3.0 – Műszaki adatok
Konstrukció: Mozgásérzékelős láncolajozó
Működési elv: elektromechanikus
Átfolyási sebesség: átlagosan 0,03 ml/100 másodperc (15 lépcsőben állítható)
Méret: 230 x 220 x 60 mm
Tömeg: 675 gramm
Tartály mérete: 60 ml
Extraként kapható tartályok: 200 és 350 ml