Share the post "Motorozz egyszerűbben! – a BMW forradalmasítja a motorok váltóját"
Hogyan tehetünk igazságot a sima hatos váltóért és a DCT-ért/CVT-ért rajongó motorosok vitájában? A BMW mérnökei most – talán – megtalálták a választ…
Ma délután mutatta be a BMW Motorrad az ASA névre keresztelt, új, automatizált váltóasszisztenst, mely feleslegessé a kuplungolást, és ha akarod, a váltást is, de utóbbi csak rajtad múlik. A nemrég lezajlott bemutatón azt emelték ki a tervezők, hogy
a motorozáshoz szervesen hozzátartozó váltás élménye megmarad, de a ezzel nem muszáj a pilótának foglalkoznia, ha éppen a forgalomra vagy a terepre figyelne.
Lássuk, mi valójában az ASA, mely forradalmasíthatja a motorozást vagy legalábbis a motorkerékpárok erőátvitelét!
Kuplungkar helyett D és M üzemmódválasztó a kormányon, és számtalan új alkatrész az erőforrásban. A váltókar marad, mint bármelyik motoron, hiszen manuális üzemmódban ugyanúgy szükség lesz rá, mint eddig
Így működik a BMW ASA kuplung- és váltóasszisztens
A lényeg, hogy a hatos váltó összességében változatlanul kerül be a motorba, viszont eltűnik a kuplungkar, aminek a helyét két elektromechanikus szerkezet veszi át az erőforrásban – a pilótának nem kell foglalkoznia vele még elinduláskor, megálláskor sem. A váltás már más kérdés, ugyanis a vezető dönti el, hogy a D, azaz általános, automatikus üzemmódban használja a motort, és a váltással sem törődik, vagy átkapcsol „M” üzemmódba, és a megszokott lábváltóval kapcsolgatja a fokozatokat, de kuplungolás nélkül.
@hegylakok How does it work? BMW Motorrad ASA: sensational new automatic clutch and gearbox in the latest BMW motorcycles. #bmwmotorrad #asa #gearbox
♬ eredeti hang – Hegylakók Motoros Magazin – Hegylakók Motoros Magazin
Hogyan működik az új váltó? Nos, a D és az M üzemmód között csak az automatikus/manuális váltás a különbség, minden más azonos: gyakorlatilag zökkenőmentesen gyorsul a motor, felváltáskor nincs megtorpanás, nem koccannak össze a sisakok. Tulajdonképpen ezzel megóvták a hatfokozatú vált adta élményt, de elvettek mindent, ami zavaró lehet motorozás közben – jó megoldásnak tűnik
Amennyiben a vezető D-ben használja a motort, a vezérlőegység mindig a pillanatnyi gázálláshoz, sebességhez, dőlésszöghöz és üzemmódhoz igazítja, hogy melyik lesz az ideális fokozat, és ennek megfelelően módosítja a kapcsoláshoz tartozó fordulatszámot is. A megoldás előnye, hogy például emelkedőn vagy előzéskor csupán gázadásra a lehető leggyorsabban reagál a motor, és kapcsolgatás nélkül a nyomatékcsúcs közelében tartja a fordulatszámot.
@hegylakok BMW Motorrad ASA: sensational new automatic clutch and gearbox in the latest BMW motorcycles #bmwmotorrad #asa #automaticgearbox
♬ eredeti hang – Hegylakók Motoros Magazin – Hegylakók Motoros Magazin
Egyszerűségében lenyűgöző szerkezet az új, automatikus tengelykapcsoló
Persze az sem mellékes, hogy ha túlzottan lelassít a vezető, és leesik a fordulatszám, az automatika rögtön visszakapcsol, hogy megelőzze a lefulladást. Lehet, hogy a működése elsőre nehezen emészthető, de a lenti videóból gyorsan és egyszerűen kiderül minden:

Röviden tehát az ASA megjelenésével eltűnhet a kuplungkar a BMW-kről, ugyanakkor a váltás élménye megmarad, de a pilótának csak akkor kell kezelnie a váltókart, ha kimondottan szeretné. Minden egyéb esetben a rendszer teljesen automatizált, viszont érzetre továbbra is a hagyományos sebességváltókra hasonlít, hiszen ugyanolyan hatos erőátvitel lesz, mint bármelyik mai BMW-ben.
Share the post "Motorozz egyszerűbben! – a BMW forradalmasítja a motorok váltóját"