Ne gondolj nagy dolgokra, de ezt a pár tanácsot érdemes megfogadni, hogy motorod – és autód – évek múltán is úgy nézzen ki, mint újkorában.
Bár az ilyen csapadékszegény nyarakon nem lesz sáros a géped, ettől még érdemes rendszeres időközönként lemosnod. Elvégre száraz időben magasabb a levegő porkoncentrációja, és ez észrevétlenül teszi fénytelenné, karcossá a motort, mivel minden alkalommal, amikor hozzáér valami a fényezett felülethez, a porszemek kárt tehetnek a lakkozásban. Arról nem is beszélve, hogy ha hetekig nem mosod le a vasat, ráégnek az idomokra a bogarak, melyeket utána csak hosszas áztatással, dörzsöléssel tudsz eltávolítani. Az tehát nem kérdés, hogy nyáron is ugyanúgy igényli a motor a rendszeres ápolást, mint az esősebb, tavaszi-őszi időszakban, mi pedig a legfontosabb intelmek összegyűjtésével segítünk, hogy minél jobb eredményt érj el.
Öt hasznos tanács: hogyan mosd a motorodat?
Ma is igaz a régi mondás, miszerint a valóban komoly eredményhez sok és alapos munkára van szükség, s nincs ez másként a motormosással sem. Vagyis lehet spórolni az idővel, energiával, és a nagynyomású mosóval két perc alatt leveretni a motort, de ezzel csak azt éred el, hogy előbb-utóbb fénytelen lesz az idom, idő előtt tönkremegy a lánc, a régebbi, kevésbé jól szigetelt modellek beázásáról nem is beszélve. Nem véletlen, hogy éppen ehhez kapcsolódik első intelmünk.
1. Felejtsd el a nagynyomású mosót!
Tudjuk, roppant egyszerű a túra végén begurulni a mosóba, bedobni azt a 3-4 – drágább helyeken 7-8 – 200 forintost, és nekiesni az idomoknak. Mivel a nagy nyomás a fenti okok miatt kárt tehet a motorban, inkább csak akkor élj ezzel, ha például annyira sáros a gép, hogy otthon vödörből, szivaccsal esélytelen lenne megtisztítani a legeldugottabb helyeken.

Ráadásul a 100-140 baron (!) üzemelő nagynyomású mosóban forró víz jön a pisztolyból, ami szintén csak árt a gépnek…
2. Ne forró vízzel mosd a motorod és az autód!
Talán ez a legmegosztóbb tanács, holott elég elolvasni a minőségi samponok és motorápoló szerek használati utasítását, és máris kiderül, hogy semmi szükséged forró vízre. Legfeljebb kézmeleg vizet használj, hiszen egyrészt több gyártó előírja, hogy tilos 50-60 foknál melegebb vízzel mosni a járművet, másrészt csak rontasz a végeredményen a forró vízzel.

A leghatékonyabb, többkomponensű, adalékolt, ugyanolyan márkájú viasszal kiegészített samponok ugyanis egyszerűen hatékonyabban működnek szobahőmérsékleten vagy legfeljebb kézmeleg vízben, azaz hiába adsz ki több ezer forintot a legjobb szerekre, ha megszokásból csak a meleg csapot nyitod ki, amikor teleengeded a vödröt…
3. Miért fontos az előmosás és a bogároldó?
Próbáltál már egyszerre sok, ráégett bogarat lemosni a sisakplexiről? Akkor bizonyára megvan, hogy hiába mosod, dörzsölöd, legfeljebb a plekó lesz karcos, de a tetemek egy része rajta marad. Ezért érdemes előtte „beáztatni”, azaz rátenni egy nedvességtől tocsogó papírtörlőt vagy puha rongyot, és 5-10 perc után a felázott bogarak könnyedén eltávolíthatóak.

Nos, ez pont így működik az idomokra ragadt tetemekkel és szennyeződésekkel is. Noha a motorodat nem csomagolhatod be vizes papírtörlőbe, vagy legalábbis sok munkával járna, ezért a karbantartóanyagokkal foglalkozó cégek kifejlesztették az úgynevezett bogároldó koncentrátumokat, sőt a Motulnak már van kimondottan motorokhoz készült áztatóhabja is.
4. Ha mosás után lepolírozod a motort, azzal sok időt spórolsz magadnak
Szeretnél sokáig gyönyörködni a frissen mosott és csillogó gépben? Akkor azt javaslom, mindenképpen szerezz be polírozáshoz, fényesítéshez fejlesztett szereket és eszközöket, mivel ezekkel duplán nyersz.

Először is sokkal szebb lesz a végeredmény, másrészt a minőségi szerekkel felpolírozott felületen nehezebben tapad meg a kosz és a por, ezáltal tovább lesz szép a motorod, sőt következő mosáskor a piszok eltávolítása is könnyebb, egyszerűbb lesz.
5. Tudd meg, hogy szabad-e az utcán autót vagy motort mosni!
Ez elsőre talán magától értetődik, hiszen nincs kint tiltó tábla, és egyébként is előfordul, hogy az emberek a ház előtt csutakolják le az autót vagy a motort. Korábban mi is kaptunk olvasói kérdést ezzel kapcsolatban, és a konkrét, biatorbágyi történetben kiderült:
slaggal leveretheted a verdát, de ha már sampont vagy bármilyen más vegyi anyagot használsz, teljes joggal bírságolnak meg érte.
Hogy nálad mi a helyzet, azt gyorsan ellenőrizheted a település honlapján, mert látszólag az összes városvezetés ugyanazt a sablon szöveget vette át, és mindegyikben a „Közterületen járművek mosása tilos!” vagy a „Járművek mosószeres mosása tilos!” mondat szerepel.
Egyébként ugyanez igaz az autó- és motorszerelésre, tehát a közterületfelügyelet emberei ugyanúgy bírságolhatnak a ház előtti légszűrő- vagy gyertyacseréért is.