Husqvarna Pioneer: valóban ez hozza el az elektromos endurók aranykorát?

Husqvarna Pioneer: valóban ez hozza el az elektromos endurók aranykorát?

              - Címkék |Hírek

Csak úgy sorakoznak a hangzatos jelzők az új Husqvarna bemutatójában, sőt már a neve is arra utal, hogy egy „Úttörővel” van dolgunk, de valóban ez a modell tapossa ki az utat az e-enduróknak?

A nem túl sikeres KTM Freeride E után a cégcsoport másik márkája, a Husqvarna is leteszi a névjegyét az elektromos terepmotorok piacán. Miként a gyár fogalmazott, ez a „progresszív enduró a tökéletes megoldás a hobbicélú motorozáshoz”, de az adatokat látva kissé kompromisszumos ez a kikapcsolódás, ahogy egyébként a kihívók többségével is az jelenleg.

Husqvarna Pioneer: komoly hatótávot ígér, de kicsit lassan tölt az új elektromos enduró

A főként terepre fejlesztett, de közúton is használható Pionneerben 5,5 kWh-s Li-ion akkumulátor felel az energiaellátásért, ami komoly kapacitás, hiszen a kihívók többsége 3 és 5 kWh közötti méretű telepekkel küldi harcba elektromos motorjait.

A sajtóanyag szerint a gyári töltővel nyolc órán át lóg a konnektoron a Husqvarna, ami szinte rekordlassú érték a géposztályban. Felárért vásárolható 3,3 kW-os egység is, amivel a töltés két órát vesz igénybe, és terepen – a gyár mérései szerint – akár három órán át használható a motor

Jól hangzik, hogy ezzel „akár 137 kilométeres WMTC-hatótávot is elérhet a Pioneer”, de látva, hogy az erőforrás 19,2 kW-os csúcsteljesítményű és névleges teljesítménye is 11 kW, az 5,5 kWh-s aksival inkább ennek fele, 60-70 kilométer lehet közelebb a valósághoz. Ez már csak azért is reálisabb érték, mert ha az elérhető, 19,2 kW-os csúcsteljesítménynek csak a harmadát használjuk, akkor is óránként átlagosan 6,4 kWh áramra lesz szükség, azaz 40-50 perc alatt lemerül a telep.

Az akkumulátor – szerszámmal – tíz perc alatt kicserélhető, de ennek aligha lesz gyakorlati haszna, hiszen 5-6 kWh-s méretben a régebbi fejlesztésű, még Li-ion technikára épülő tartalék telepek is milliós tételnek számítanak

Ha a benzinesekkel összevetve csekély hatótávot el tudja engedni a leendő tulajdonos, és csak rövid távon használja a motort, akkor bizonyára nagy élmény nyújt majd, hiszen az elektromos endurók tökéletes társak pályára és az erdei trail ösvényekre is. A Pioneer vadonatúj vázával és 37,6 Nm-es forgatónyomatékával fürge és kezes gép benyomását kelti, s ha árban is versenyképes lesz a jelenlegi vetélytársakkal – mint például a hasonlóan könnyű és erős Sur-Ronnal – szemben, akkor itthon is sikeres lehet.

Ez már csak azért is borítékolható, mert a Sur-Ron új modellje, az Ultra Bee idén nemes egyszerűséggel letarolta a hazai piacot, ami annyit tesz, hogy kereken 20 darabot adtak el belőle, míg a többi, kategórián belüli kihívóból összesen (!) 15-öt.

Műszaki adatok – Husqvarna Pioneer

Névleges és csúcsteljesítmény: 11/19,2 kW
Csúcssebesség: 95 km/h
Akkumulátorkapacitás: 5,5 kWh (Li-ion)
Töltési idő (gyári, 0,66 kW-os töltővel): 8 óra
Tömeg: 112 kg
Elméleti hatótáv: akár 137 km* (* WMTC-teszt alapján)

Galéria – Husqvarna Pioneer